مشخصات این فایل
عنوان: ترجمه فصل اول کتاب مقدمه ای بر جنسیت و زیبایی شناسی
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:73
این مقاله در مورد ترجمه فصل اول کتاب مقدمه ای بر جنسیت و زیبایی شناسی می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله ترجمه فصل اول کتاب مقدمه ای بر جنسیت و زیبایی شناسی
مبانی مفهومی
جستجو در مورد اینکه مسأله جنسیت چه نقشی در زیبایی شناسی ایفا می کند، نیازمند ] بیان[ مقدمه ای می باشد: مروری بر مفروضاتی بنیادین در مورد طبیعت بشر و اینکه چه چیزی دست یابی به فرهنگ و تمدن را ممکن می سازد.
هنر پدیده ای است که در بردارندة عناصر فرهنگی قابل توجهی می باشد، و بهترین هنرها، آن هنری است که نشانگر واکنش ها و دیدگاههای مختلف در مورد زندگی آدمی و معنای آن باشد.افرادی که به هنرهایی با ارزش های عمیق و ماندگار مشغول هستند، چه این هنر طنز باشد یا تراژدی، کمدی، والا و یا زیبا ، باعث...(ادامه دارد)
در این فصل به بعضی مفاهیم مدرن در مورد هنرمند خواهیم رسید که منادی بلافصل زمانه فعلی ما می باشند. این مفاهیم شامل ایده هایی راجع به خلاقیت، تخیل و مهارت هستند که به تدریج از رنسانس به بعد پدیدار شده اند، و شامل توجیهات نظری و نظام مندی در قرن هجدهم می باشند. نه تنها این دورة تاریخی شکل دهندة ایده های مختلفی در مورد هنرمندان خلاق است که به طور کلی هنوز هم سلطة خود را حفظ کرده اند علی رغم این واقعیت که در گذشته شکل گرفته اند. بلکه همچنین، ایده هایی که در این دوره بسط پیدا کرده اند با عقاید حاکم...(ادامه دارد)
ایدة هنرمند: اسلاف باستانی
در بحث از ریشه های کلاسیک یونانی و رومی مفهوم های هنری و آفرینش های هنری، می بایست که در عین حال به طور دقیق مشخص کنیم که در مورد چه صورت های از هنر بحث می کنیم، و همچنین باید خاطر داشته باشیم که مفهوم “هنرمند” از ایده هایی که مشخص می کنند چه چیز را باید “هنر” به حساب بیاوریم، جدایی ناپذیر می باشد. امروزه واژه کلی “هنر” عمدتاً در مورد “هنرهای زیبا” به کار می رود، ]هنرهایی[ مثل نقاشی، ادبیات، موسیقی و یا تئاتر. ولی این نیز خود یک پدیده مدرن است، پدیده ای که همانطور که خواهیم دید، نتایج بسیار مهمی را در مورد ایدة جنسیت هنرمند بار آورد. هر...(ادامه دارد)
تقلید (میمسیس) : توهم و واقعیت
نظریه “تقلید” یا نظریة میمتیک در هنر، دوران اوج خود را می گذراند، نظریه ای که به انواع مختلف “ساختن” از جمله نقاشی، مجسمه سازی، شاعری و موسیقی، به عنوان نمایش ها یا تقلیداتی از واقعیت می پردازد. آنچه به عنوان “تقلید” شناخته می شود به سادگی قابل تفسیر است و به معنای تقلید کورکورانه نمی باشد. رابطة تقلیدی بین هنر و واقعیت بسته به واسطه ای که مورد استفاده قرار می گیرد تغییر می کند:...(ادامه دارد)
هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند
همانطور که با مرور خلاصه وار ایده های مختلف در مورد هنر در زمان های گذشته برای ما روشن شد، می بینیم که تا چندی پیش هیچ مقولة قابل استفاده و همگانی ای که انواع مختلف هنری ذیل آن وحدت یابند، وجود نداشت. محصولات هنری اغلب با توجه به واسطه ای که از آن استفاده می کردند و یا کاربردشان دسته بندی می شدند، هر چند خود این واسطه ها هم بعضاً از لحاظ سلسله مراتبشان درجه بندی می شدند. مرحلة ساخت دستی و مادی در مجسمه سازی و نقاشی این هنرها را در مقولة نازل تر و جسمانی تری نسبت به آثار ملهم شاعران برای مثال قرارداد آثار مختلف با استفاده از هر واسطه ای، اگر عملکرد مقررشان را در نهایت لطافت و ظرافت اجرا می کردند، مقبول واقع ...(ادامه دارد)
نظریه های بیانگری در هنر
در قرن هجدهم شاهد نوشته های بسیاری در موضوع هنر و زیبایی هستیم که دانش پژوهان معاصر با توجه به چنین پیشینه ای، تاریخ آغاز انتظام زیبایی شناسی را به این زمان بر می گردانند. از میان تعداد بسیاری ایده های مختلف در مورد هنر و خلاقیت که از این مباحث نشأت گرفته اند، یکی از آنها به طور خاص به موقعیت ثابت و پاینده ای دست یافت و آن ایده ای بود که نقش هنرمند را به دلیل خلاقیتی که از طریق تخیل منحصر به فردش و بوسیلة عمل “بیانگری” به ظهور می رسانید، تحسین می کند. در نظریه بیانگری، که یکی از تأثیرگذارترین و مطرح ترین جنبش ها در تاریخ...(ادامه دارد)
خلاصه
به طور خلاصه، تصوری که در مورد هنرمند وجود دارد ترکیبی است از جنبش های نظری و تجربیات تاریخی، که هر دو تا حدی پیامد روشی هستند که طی آن تصوری از هنرمند در مباحث فرهنگ غربی ارائه شده است. در چنین زمینه ای، واژه مباحث خلاصه وار در بردارندة نظام پیچیده و عمیقی از تفکر است که شامل نمونه هایی از هنرمندان و کوشش هایشان می باشد. این عناصر آشکارا در تفحص های فلسفی، تفاسیر نقادانه و مکتوبات تاریخی قابل شناسایی هستند، عناصری که هم بیانگر فهم ما از گذشته گرچه ردپایی از ]حضور[ زنان هنرمند در اسناد تاریخی یافت می شود، ولیکن نه تنها آنها اقلیتی کوچک را تشکیل...(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله ترجمه فصل اول کتاب مقدمه ای بر جنسیت و زیبایی شناسی
مقدمه
هنرمندان و هنر
مختصری از تاریخ مفاهیم
مبانی مفهومی
ایدة هنرمند: اسلاف باستانی
تقلید (میمسیس): توهم و واقعیت
بحث از موزها در باب خلاقیت
هنروری : افراد و گروهها
هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند
نظریه های بیانگری در هنر
...(ادامه دارد)
دانلود ترجمه فصل اول کتاب مقدمه ای بر جنسیت و زیبایی شناسی