اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله اعتدال و میانه روی

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله اعتدال و میانه روی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله اعتدال و میانه روی


دانلود مقاله اعتدال و میانه روی

انسان بر اثر سیر و سلوک اخلاقی همواره می‌تواند به اعتدال کامل نزدیک‌تر شود، گرچه کاملا به آن دست نیابد.

بنابراین، راه سلوک همواره امتداد داشته و از مرحله‌ای به مرحله‌ای متعالی‌تر صعود می‌کند؛ همچنین در اخلاق اجتماعی مفهوم عدالت با این پیش فرض که عدل به معنای استواری در راه حق و نلغزیدن به سوی باطل است، به حالت اعتدال تفسیر شده است.

در نگاهی کلی به مبحث اعتدال در اخلاق اسلامی می‌توان از آن به عنوان حالت ثبات و سلامت روح و روان آدمی یاد کرد که هماهنگی میان خلقیات و رفتار انسان و در نتیجه آرامش و اطمینان را در پی دارد.
بنابراین هرگونه اضطراب و پیدایش صفات نکوهیده اخلاقی مانند ترس و نفاق و جهل بر اثر خروج از حالت اعتدال رخ می‌دهد.

اعتدال از ریشه عدل، به معنی میانه گیری ما بین دو حالتِ یک چیز از نظر کمّی و کیفی و تناسب برقرار کردن میان آن دو است، چنانکه به روزها و شب های بهاری و پاییزی که اندازه یکدیگرند، «اعتدال بهاری و پاییزی» گفته می شود[1].

برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق می شود و واژه معادل عربی آن «اقتصاد» است که در فرهنگ اسلامی کاربرد بیشتری دارد.

ضرورت اعتدال

نظام عالم بر اساس هندسه ای دقیق پی ریزی گشته است.

جهان چون چشم و گوش و خدو ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست

همه پدیده های عالم از بزرگترین کهکشان گرفته تا کوچکترین ذرات اتم، از قانون عادلانه خلقت که «حقیقت» نامیده می شود ـ پیروی می کنند، به تعبیر امام علی ـ علیه السلام ـ :

«...بِالحَق قاَمَتِ السَّمواتُ وَ‌ الارْضُ فیما بَیْنَ العِبادِ»[2]

آسمانها و زمین در میان بندگان، به حق برپا شده است.

آفریننده حکیم «عالم تکوین» فرمانده توانای «عالم تشریع» نیز هست؛

«وَ هُوَ‌ الَّذی فِی السَّماءِ اِلهٌ وَ فِی الْاَرضِ اِلهٌ وَ‌ هُوَ الْحَکیمُ الْعَظیمُ[3]»

و او کسی است که در آسمان خداست و در زمین نیز خداست و او بسیار با حکمت و دانش است.

آفرینش انسان نیز از چنین قانونی پیروی می کند و هرگز نارسایی و نوسان در اصل خلقت او وجود ندارد از او نیز خواسته شده که هماهنگ با عالم آفرینش در صراط مستقیم «عدال ش:9658 2622 م ت و اعتدال» گام نهد و هیچ گاه به افراط و تفریط نگراید. امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«عَلیکَ بِالْقَصدِ فِی الاُموُرِ فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ‌ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ عَدَلَ[4]»

بر تو باد به میانه روی در کارها؛ هر کس از میانه روی روی گرداند، ستم می کند و هر کس به آن چنگ زند، ‌عدالت ورزد.

نمونه های کاربردی

اصل اعتدال، باید به شکل کلّی و فراگیر بر سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان حاکم باشد و همیشه و همه جا افکار، کردار و گفتار او را در برگیرد. در این جا در حدّ گنجایش این مقاله، سه محور یاد شده را توضیح می دهیم.

الف ـ افکار

منشأ همه تصمیمات آدمی، فکر و اندیشه اوست؛ اگر فکر معتدل و مستقیم باشد، رفتار فرد راه اعتدال می پوید و اگر اندیشه به بیماری عدم اعتدال گرفتار شود، اعمال انسان نیز به آفت افراط وتفریط دچار می شود. امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ نقش کلّی و حیاتی اندیشه را چنین بیان می کند:

«مَنْ فَکَّرَ قَبْلَ الْعَمَلِ کَثُرَ صَوابُهُ[5]»

هر کس پیش از اقدام اندیشه کند، درستی عملش افزون می گردد.

و در سخنی نغز و حکیمانه، به سنجش راستگرایی و چپگرایی با اعتدال اندیشه پرداخته، می فرماید:

«الْیَمینُ وَ الشّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الْوُسطی هِیَ الجادَّةُ[6]»

راست روی و چپ روی، گمراهی است و راه میانه، جاده زندگی است.

این راهِ‌ میانه، همان تفکّرناب توحیدی است که در میان کلافهای سردرگم، اندیشه های خرافی کفر، شرک، دوگانه پرستی، تثلیث رهبانیّت، جبروتفویض، تناسخ، تجسم، مادّیگری، گزافه پرستی و ... با عنوان «صراط مستقیم» خودنمایی می کند و همه موحّدان حقجو را در خویش جای می دهد و به سر منزل مقصود ـ یعنی قرب الهی ـ می رساند.

تندروهای افراطی، به کلی منکر آفریدگار جهان و نظم و حکمت حاکم بر آن می شوند، حتی واقعیت های محسوس را منکر می شوند و به تعبیر قرآن:

«وَ اِذا قیلَ لَهُمْ ماذا اَنْزَلَ رَبُّکُمْ قالُُوا اَساطیرُ الْاَوَّلینَ[7]»

و هنگامی که از آنان پرسش شود: پروردگارتان، چه فرو فرستاده؟ پاسخ دهند: (اینها) افسانه گذشتگان است!

ولی همین پرسش اگر از صاحبان اندیشه معتدل و مستقیم پرسیده شود، چنین پاسخ می دهند:

«وَ قَیلَ لِلَّذینَ اتَّقَوا ماذا اَنْزَلَ رَبُّکُم قالُوا خَیْراً لِلَّذینَ‌ أًحْسَنوا فِی هذِهِ الدُّنیا حَسَنَةٌ وَلَدارُ الاخِرَةِ خَیرٌ[8]...»

از متقیان می پرسند: پروردگار شما چه چیز نازل کرده؟ پاسخ دهند: خیروخوبی؛ برای کسانی که نیکی کردند، در این دنیا نیکی است و سرای آخرت از آن هم بهتر است.

تفریط گرایان کندرو نیز هر موجود ناتوان و ناقصی را به خدایی می گیرند و از کهکشان گرفته تا سنگ و چوب را می پرستند و افراد بی سروپا را برابر خدا فرمان می برند و تا آنجا پیش می روند که مانند یهودیان نابکار معتقد می شوند که خدا در صحنه آفرینش بیکاره و دست بسته در گوشه ای نشسته ناظر کارکرد دیگران در ملک خویش است؛

«وَ قالَتْ الْیَهودُ یَدُ اللهِ مَغْلوُلَةٌ غُلَّتْ اَیدیهِمْ وَ لُعِنوُا بِما قالوُا بَلْ یَداهُ مَبْسوُطَتانِ[9]...»

یهودیان گفتند: دست خدا بسته است، دستهای خودشان بسته باد و به سبب آنچه گفتند لعنت شدند! بلکه دستهای خدا باز است.

شامل 9 صفحه فایل word قابل ویرایش

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله اعتدال و میانه روی

دانلود مقاله آمارضرورت صرفه جویی در مصرف آب

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله آمارضرورت صرفه جویی در مصرف آب دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله آمارضرورت صرفه جویی در مصرف آب


دانلود مقاله آمارضرورت صرفه جویی در مصرف آب

روش گرد آوری اطلاعات:

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی های گذشته این مرکز نشان می دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است. از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس و سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی داری آن استفاده می شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل  1177 نفر از مردم بجنورد است لازم به ذکر است که از این تعداد  36 درصد مرد و  64 درصد زن هستند.

موضوع علم انسان شناسی انسان است. موجودی که در میان موجودات دیگر کره ی زمین، درون فرهنگ ها و ساختارهای خاص خویش زندگی می کند. «سفرهای انسان شناسان در سراسر جهان و در میان جوامع گوناگون انسانی، زاده ی اندیشه ی وجود فرهنگ های گوناگون بشری بوده است. پس از آن انسان شناسان برای یافتن پاسخ پرسش های خویش دست به جمع آوری و تحلیل داده هایشان درباره ی ساختارهای خویشاوندی، هنجارهای حقوقی، گونه های اعتقادی و... در جوامع گوناگون دند.»(دورتیه،1382،27-28)

نظام خانواده و خویشاوندی همواره یکی از موضوعات مورد علاقه ی انسان شناسان بوده است. بسیاری از آنان مانند مارگارت مید و برونیسلاو مالینوفسکی، قسمتی از عمرشان را صرف مطالعه ی این نظام درون جوامع ابتدایی کردند.

امروزه ساختارهای خویشاوندی و نهاد خانواده درون شهرها، به دلیل تبدیل شدن اکثر جوامع به جوامع شهری و به دنبال آن ورود به شرایط جدیدتری مانند مدرنیته، اهمیت فراوانی دارد. نظام جهانی و ساختارها و سازوکارهای پیچیده ی آن، همه ی جوامع را تحت تاثیر خود قرار داده است، به گونه ای که حتی دورترین نقاط نیز از تغییرات جهانی جدا نیست.

جوامع در حال توسعه ی امروزی تغییرات شتابزده ای در دهه های اخیر داشته اند. هجوم گسترده ی مردمان جوامع روستایی به شهرها و افزایش جمعیت، روز به روز بر درصد شهرنشینی و تشکیل حومه های فقیر نشین و بحران زا در این جوامع می افزاید.

مطالعات انسان شناسی شهری در این کشورها و به خصوص در حومه ها می تواند بررسی های سودمندی برای بهبود شرایط این کشورها درون زندگی های جدید جهان امروز، انجام دهد. از جمله در کشور ما، به دلیل حضور 70 الی 75 درصد شهرنشین در آن، اینگونه مطالعات می تواند بسیار مفید واقع شود. ایران در دو-سه دهه ی اخیر به صورت گسترده ای به سمت شهرنشینی و به دنبال آن ظهور حاشیه ها در کنار شهرهای بزرگ، حرکت کرده است. این امر به از میان رفتن تدریجی سایر اشکال زیستی در کشور ما خبر می دهد.

بسیاری از روستاها امروزه در کشور ما تبدیل به متروکه هایی بلا استفاده شده اند. برخی دیگر روز به روز از جمعیت جوان خود خالی و تبدیل به سکونتگاه هایی برای سالخوردگان که آنها نیز عاقبت خاهند مُرد، می شوند.برخی از روستاها به دلیل متاثر بودن از زندگی شهری و عدم تطبیق با فرهنگ خاص آن، دچار بحران و فروپاشی ساختارهای پیشین هستندو... .در مقابل این شرایط، در شهرها جمعیت گسترده ای از مهاجرین دیده می شوند. کسانی که به دنبال کار، دستیابی به امکانات بهتر، لذت بردن از تفریحات شهری و گاه گریز از شدت جریان سنتها در روستاها، روانه ی شهرها شده اند که اکثرا نیز جوان هستند.

 

الگوی مصرف و تلفات آب شهری

در مطالعاتی که توسط سازمان ملل متحد در سنگاپور صورت گرفت، حداقل آب مصرفی هر شهروند برای حفظ بهداشت و سلامت جامعه 99 لیتر در روز تعیین گردیده است [6]. برطبق برنامه سوم توسعه، الگوی مصرف آب هر خانوار 5/22 مترمکعب در ماه تعیین شده که در نتیجه هر نفر بطور متوسط در شبانه روز می تواند 150 لیتر آب مصرف نماید (جدول 1) [7]. متأسفانه باتوجه به رشد   بی رویه شهرنشینی در کشور، آمار چند ساله اخیر نیز نشان از مصرف سرانه بطور متوسط 250 تا 300 لیتر در شبانه روز می دهد. در سال 1373 متوسط تقاضای سرانه آب شهری در کشور 242 لیتر نفر روز بدست آمده است [8 و 9]. به عنوان مثال در سال 1379، فقط 47 درصد مشترکان کشور کمتر از الگوی مصرف، آب مصرف کرده و در مجموع 24 درصد آب شرب تولیدی در کشور را به کار بردند. در حالی‌که 11 درصد مشترکان، 24 درصد آب شرب تولیدی را مصرف کردند [10]. با توجه به هزینه های بالای تأمین، انتقال و توزیع آب، افزایش بی رویه مصرف و منابع محدود آب قابل دسترس، شهروندان با بحرانهای جدی جدیدی در آینده روبرو می باشند.

جمعیت شهری کشور از 6 میلیون نفر در سال 1335 به 31 میلیون نفر در سال 1370 و در حال حاضر به بیش از 46 میلیون نفر رسیده است. مصارف آب شهری در سال 1372 نسبت به سال 1362، 5/1 برابر شده است. در جدول 2 میزان رشد جمعیت، برداشت آب و سرانه مصرف آب شهری در طی سالهای 1345 تا 1375 برای شهر تهران به عنوان نمونه ارائه شده است [11، 12، 13 و 14].

مطالعه و اجرای روشهای مدیریت تقاضای آب (کاهش تقاضا و مصرف، کاهش تلفات آب، استفاده مجدد از آب و فاضلاب، شیوه های جدید توزیع آب در شهر، ...) نه تنها فشار بر منابع آب را کاهش داده، بلکه کم هزینه تر از پروژه های جدید تأمین آب (انتقال بین حوزه ای از راههای دور، احداث سدهای جدید و ...) بوده و هزینه مدیریت فاضلاب را نیز کاهش می دهد.

میزان آب به حساب نیامده در استانهای مختلف کشور بین 25 تا 60 درصد گزارش شده است [17]. در مطالعه ای که در سال 1374 در خصوص تلفات آب در شهرهای بوشهر، تبریز و اهواز بعمل آمد، میزان تلفات آب در این شهرها به ترتیب 34، 30 و 50 درصد گزارش شده است [18]. بیشترین سهم تلفات مربوط به این شهرها، شکستگی لوله ها گزارش شده است. طبق استانداردهای جهانی برای کشورهای خشک و نیمه خشک و کم آب، حداکثر آب به حساب نیامده در یک شبکه توزیع حدود 15% و برای کشورهای پرآب حدود 25% توصیه شده است. طبق این استاندارد، برای شرایط ایران چنانچه آب به حساب نیامده از میزان 15%  تجاوز نماید، ضرورت سرمایه گذاری برای بازیافت الزامی است. آب به حساب نیامده به میزان آبی گفته می شود که درصورت حساب فروش شرکت های آب و فاضلاب منظور نمی شود و اغلب به دلیل قرائت غلط کنتورها، انشعابهای غیرمجاز، کنتورهای با پلمپ باز و نشت در شبکه به دلیل پوسیدگی و از کارافتادگی لوله ها صورت می گیرد. میزان آب به حساب نیامده شهرها از 25 تا 60 درصد می باشد [17]. آب به حساب نیامده شبکه های شهری برخی از شهرهای کشور و دیگر کشورها به ترتیب در جدولهای 5 و 6 ارائه شده است

شامل 24 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله آمارضرورت صرفه جویی در مصرف آب

شمع وپروانه اهلی شیرازی

اختصاصی از اس فایل شمع وپروانه اهلی شیرازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

شمع وپروانه اهلی شیرازی


شمع وپروانه اهلی شیرازی

محمدبن یوسف اهلی شیرازی درسال858درشیرازمتولدودرسال 942هجری قمری چشم ازجهان فروبست.وی یکی ازنامدارترین وبرجسته ترین شاعران درزمان شاه اسماعیل اول صفوی بود ....وی چندین آثارازخودبه جای گذاشته است که شمع وپروانه یکی از این آثارمیباشد.کتاب موجود140صفحه وبه صورت خطی میباشد


دانلود با لینک مستقیم


شمع وپروانه اهلی شیرازی

پاورپوینت معماری دیکانستراکشن و فولدینگ

اختصاصی از اس فایل پاورپوینت معماری دیکانستراکشن و فولدینگ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پاورپوینت معماری دیکانستراکشن و فولدینگ


پاورپوینت معماری دیکانستراکشن و فولدینگ

این فایل حاوی مطالعه معماری دیکانستراکشن و فولدینگ می باشد که به صورت فرمت PowerPoint در 18 اسلاید در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.

 

 

 

فهرست
معماری دیکانستراکشن
معماری فولدینگ
فرانک گری
بهرام شیردل
زاها حدید

 

تصویر محیط برنامه


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت معماری دیکانستراکشن و فولدینگ