اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحلیل و بررسی روستای ماسوله - رشته معماری

اختصاصی از اس فایل تحلیل و بررسی روستای ماسوله - رشته معماری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحلیل و بررسی روستای ماسوله - رشته معماری


تحلیل و بررسی روستای ماسوله - رشته معماری

این پروژه شامل مطالب جامع و کاملی از روستای ماسوله واقع در شمال کشور میباشد.که در آن به بررسی اقلیم و آب و هوا و مصالح و ....روستا و خانه های آن پرداخته شده است که وجود تصاویر ضمیمه و نیز پلانهای موجود و اسکیسهای دستی از نقاط مختلف روستا کمک شایانی به این پروژه کرده است.


دانلود با لینک مستقیم


تحلیل و بررسی روستای ماسوله - رشته معماری

دانلود پاورپوینت با عنوان مبانی فناوری اطلاعات

اختصاصی از اس فایل دانلود پاورپوینت با عنوان مبانی فناوری اطلاعات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت با عنوان مبانی فناوری اطلاعات


پاورپوینت مبانی فناوری اطلاعات

دانلود فایل پاورپوینت با عنوان مبانی فناوری اطلاعات که شامل 158 اسلاید و بشرح زیر میباشد:

نوع فایل : PowerPoint

  • اطلاعات
  • امروزه اطلاعات عامل اصلی قدرت است.
  • اطلاعات ثروتی ناشناخته اما فراوان است.
  • تسلط واقعی تسلط اطلاعات است.
  • متاسفانه اطلاعات در کشورهای در حال توسعه ناشناخته مانده است.
  • فراوانی اطلاعات یک مزیت است. 
  • نقش هایIT:
  • The effects of Information Technology on Creativity (Human Work Sciences / Technical Psychology). All innovation begins with creative ideas.  
  • The Impact Of Information Technology On The Culture and Social System Of Organization. 
  • Information Technology and Resource Management.
  • Information Technology and Productivity.
  • Information Technology, International Cooperation and Global Security Programs.
  • Information Technology in Organizations.
  • Planning for Information Systems and Technology.
  • IT Management
  • فناوری اطلاعات تقریبا تمام مفاهیم زیر را در سازمان ها در برمی‌گیرد:
  • طراحی سه بعدی تصاویر
  • راهبری بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها
  • کدنویسی نرم‌افزارها
  • پشتیانی فنی
  • مدیریت پروژه و بودجه
  • تولید مطالب فنی
  • مدیریت شبکه‌ های کامپیوتری
  • تولید و ایجاد صفحات وب
  • تولید فایل‌های ویدئویی دیجیتال
  • طراحی سیستم‌های کامپیوتری خاص
  • فروش محصولات بر روی اینترنت
  •  IT به کارکنان سازمان کمک می‌کند تا مشکلات تکنیکی، سازمانی و مدیریتی ذخیره، کاربرد و بازیابی اطلاعات خود را حل کنند.
  • ابزاری که این علم شامل آن‌هاست عبارتند از
  • برنامه‌های کامپیوتر، بانک‌های اطلاعاتی، برنامه‌های کاربردی، شبکه‌های ارتباطی، تحلیل وطراحی سیستم ها، برنامه‌نویسی زبان‌ها و پایگاه‌های دانش
  • Can you decide which answers come from the person and which from the computer is better?
  • اینترنت چیست ؟
  • اینترنت یک سیستم client/ server عظیم الجثه است.
  • تاریخچه اینترنت:
  • اینترنت در اواخر دهة 1960 میلادی به عنوان ARPAnet شبکة پژوهشی دفاعی در آمریکا متولد شد که سرورهایی را که توسط مقامات نظامی کلیدی و همکاران آکادمیک شان استفاده می شد به یکدیگر متصل کرد.
  •  آن به صورت شبکه ای ساخته شد که حتی اگر یکی از پیوندهایشان از بین برود، باز هم قابل اطمینان باشد. این قابلیت از طریق شکستن داده ها و پیام های فرستاده شونده بین کاربران به بسته های کوچک تر امکان پذیر شد و توانست مسیرهای متفاوتی را دنبال کند.
  • کلیه اقدامات کشور مالزی در محورهای سه‌گانه مردم، زیرساخت ها و کاربردهای فناوری اطلاعات تنظیم شده است:
  • الف- مردم: آموزش + افزایش مهارت + فرهنگ سازی
  • ب-   زیرساخت ها:  شبکه + تجهیزات + مقررات و قوانین
  • ج-   کاربردها:
  • 1ـ تأسیس شهرک نمونه  و 7 پر وژه راهبردی در زمینه مدارس هوشمند smart school
  • کاارت شناسایی همه منظوره
  • خوشه های تحقیقاتی
  • دولت الکترونیک
  • شبکه تولید جهانی
  • بازاریابی بدون مرز
  • پزشکی از راه دور
  • 2ـ  ایجاد جوامع الکترونیک                                        
  • کتابخانه‏های دیجیتالی                                  
  • نشریات و مطالب الکترونیکی
  • خرید از راه دور
  • 3ـ شبکه کنفرانس از راه دور                         
  • پست الکترونیک
  • تولید مواد تفریحی ـ آموزشی
  • خدمات آموزشی روی شبکه بر اساس تقاضا
  • اهمیت اطلاعات در سازمان
  • امروزه اطلاعات هم به عنوان یک منبع مهم استراتژیک در سازمان و هم به عنوان یک منبع عمده برای ارزش افزوده مطرح است، ‌اطلاعات همواره به عنوان یک مزیت رقابتی قلمداد شده است. بنابراین دستیابی به اطلاعات مربوط به فعالیت های گوناگون سازمان از جنبه های مختلف می تواند برعملکرد کلی سازمان اثرگذار باشد.
  • داشتن اطلاعات در زمینه نیازها و دیدگاه های مصرف کنندگان نسبت به کالاها و خدمات فعلی سازمان می تواند به بهبود محصولات و ایجاد محصولات منجر شود.
  • اطلاعات درمورد پیشرفت هایی که در زمینه مواد و کاربرد فناوری وجود دارد می تواند به کارایی و بهره وری در فرایند تولید و بهبود طراحی و کیفیت محصول منجر گردد.
  • ارتباطات پیشرفته میان کارکنانی که خدماتی را به مشتری ارائه می دهند و گروه عملیات طراحی و تولید محصول موجب مشخص شدن نواقص کالا و مشکلات در نصب و اجرای عملیات خواهد شد و لذا موجب افزایش کیفیت شود.
  • وجود جریان صحیح اطلاعات بین بخش های تولید و فروش می تواند وظایف پیش بینی و برنامه زمان بندی تولید را بهبود بخشیده و زمان تحویل را کاهش دهد.
  • توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور اعم جامعه بشری و به طور اخص، جامعه صنعتی و سازمان‌های تجاری را در وضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات می‌باید در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید متناسب با شرایط حاکم باشند.
  • زمانی سازمان‌ها به دنبال یافتن اطلاعات و دانش بودند؛ اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده های گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد، اداره و بهره وری صحیح از آن خود مسئله‌ای دیگر است.
  • شاید به همین دلیل است که مدیریت دانش جای ویژه‌ای در متون و ادبیات مدیریت برای خود بازکرده و صاحب نظران امر را برای توسعه فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است.
  • در عصر حاضر، دانش به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در امر تولید هم‌چون نیروی کار، سرمایه و زمین، به شمار نمی‌رود، بلکه امروزه به عنوان تنها عامل اساسی در حوزه تولید ارزیابی می‌شود. دراکر چنین استدلال می‌کند که ارزیابی دانش به عنوان تنها عامل اساسی (نه به عنوان منبعی در کنار منابع دیگر) دلیل اصلی برتری جامعه نوین تلقی می‌شود.
  • تافلر معتقد است که دانش از مجاورت نیروی سرمایه و نیروی انسانی خارج شده و به عنوان جوهر اصلی آن‌ها درآمده است و به همین دلیل رقابت برای کنترل دانش و ابزار ارتباطی، در عرصه جهانی بسیار شدید شده است. او هم‌چنین معتقد است که دانش یک جایگزین نهایی برای منابع دیگر به شمار می‌رود.
  • تفاوت دانش با اطلاعات
  • دانش نه داده است و نه اطلاعات. در تفاوت دانش با اطلاعات سه مسئله عمده به چشم می‌خورد.
  • اول اینکه دانش، برخلاف اطلاعات، در مورد باورها و تعهدات بحث می‌کند. دانش، کارکرد یک دیدگاه عقیده‌ای یا تصور ویژه می‌باشد.
  • دوم اینکه، دانش برخلاف اطلاعات در مورد «عمل» بحث می‌کند. عمل همواره نوعی دانش تلقی می‌گردد.
  • سوم اینکه دانش، همانند اطلاعات، مربوط به معنا بوده و خود معنا نیز یک فرآیند ارتباطی و بافتی تلقی می‌گردد. 
  • در واقع مدیریت دانش را می توان به صورت زیر تعریف کرد:
  • ((توسعه سیستم هایی برای کسب
  • و به اشتراک گذاشتن سرمایه های ذهنی))
  • خلق دانش
  • فرضیه‌ای که بر اساس آن دانش از طریق کارکرد متقابل بین دانش ضمنی و دانش صریح خلق می‌شود، ما را مجاز به ارائه چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش می‌سازد. این چهار شیوه عبارتند از:
  •  (1) دانش ضمنی به دانش ضمنی، یا اجتماعی‌سازی.
  •  (2) از دانش ضمنی به دانش صریح یا برون‌سازی.
  •  (3) از دانش صریح به دانش صریح یا تلفیق.
  •  (4) از دانش صریح به دانش ضمنی یا درون‌سازی.
  • چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
  • اجتماعی‌سازی: شیوه اجتماعی‌سازی، به عنوان فرآیند اشتراک تجارب و در پی آن خلق دانش ضمنی از قبیل الگوهای ذهنی و مهارت های فنی مشترک تعریف می‌شود. فرد می‌تواند دانش ضمنی را بدون استفاده از زبان، به طور مستقیم به دست آورد.
  • چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
  • برون‌سازی: برون‌سازی، فرآیندی است که طی آن دانش ضمنی، در قالب مفاهیم صریح بیان می‌شود. برون‌سازی، نمونه کاملی از فرآیند دانش‌آفرینی است که در آن دانش ضمنی در قالب های مختلفی همچون استعاره، قیاس، مفاهیم، فرضیه و یا الگو، تبدیل به دانش صریح می‌شود.
  • چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
  • تلفیق‌سازی: تلفیق‌سازی، فرآیند قاعده‌مند ساختن مفاهیم در قالب سیستم دانش می‌باشد. این شیوه تبدیل دانش، مواردی همچون تلفیق اشکال مختلف دانش صریح را در بر می‌گیرد. افراد می‌توانند از طریق ابزاری نظیر اسناد، جلسات، مکالمات تلفنی، یا شبکه ارتباطات رایانه‌ای به تبادل دانش و تلفیق آن بپردازند. با پیکربندی مجدد اطلاعات موجود به واسطه تنظیم، جمع‌آوری، تلفیق و طبقه‌‌بندی دانش ضمنی (به همان روشی که در پایگاه داده‌های‌ رایانه‌ای اعمال می‌شود) می‌توان به دانش جدیدی دست یافت.
  • چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
  • درون‌سازی: درون‌سازی فرآیندی است که طی آن دانش صریح در قالب ضمنی، تجسم می‌یابد. این فرآیند با «یادگیری عملی» ارتباط بسیار نزدیکی دارد. وقتی که تجارب موجود از طریق فرآیندهای اجتماعی‌سازی، برون‌سازی و تلفیق بر مبنای الگوهای ذهنی مشترک یا تخصص فنی، جزء دانش ضمنی فرد، درون‌سازی می‌شوند، به صورت موجودی‌های‌ با ارزش در می‌آیند.
  • Management Information Systems
  • زیباترین و موثرترین جلوه اطلاعات در مدیریت تجلی دارد که ثمره اصلی آن تصمیم گیری است.
  • سه دلیل اصلی نیاز مدیران به سیستم های اطلاعات مدیریت عبارتند از:
  • 1- افزایش پیچیدگی کار مدیران و میریت
  • 2- پیشرفت تکنولوژی در تهیه ابزارهای تصمیم گیری
  • 3- سرعت و رقابت
  • ‌اطلاعات داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری را فراهم می کند.
  • این امر از طریق اقدامات زیر صورت می گیرد:
  • 1- توصیف داده ها
  • 2- تبیین رخدادها
  • 3-‌ پیش بینی رویدادها
  • 4- ‌پیشنهاد راهکارهای لازم
  • 5- ارزیابی فعالیت های ارائه شده
  • توصیف داده ها: ‌در این مرحله هدف از گردآوری داده ها توصیف شرایط موجود است. همچنین در این مرحله داده های مربوط به متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد سازمان و نیز نتیجه عملکرد سازمان جمع آوری می شود تا در مراحل بعد با تفسیر و تعبیر این داده ها به اطلاعات مورد نیاز دست یافت.
  • تبیین رخدادها:‌ تبیین رخدادها عاملی است که ناآشنایی و غیر منتظره بودن محیط را کاهش می دهد درحوزه علم تبیین شرایطی است که تحت آن برخی رویدادها تغییر یا از اصول پذیرفته شده تبعیت می کند .
  • پیش بینی رویدادها: پیش بینی مشخص می کند که چه رویدادی به عنوان نتیجه برخی از موقعیت ها و یا مجموعه ای از شرایط اتفاق خواهد افتاد، ‌اطلاعات حاصل از پیش بینی کمک می کند تا آینده را بهتر بشناسیم و براساس آن به تدوین برنامه ها بپردازیم. 
  • ‌پیشنهاد راهکارهای لازم: ‌این فرایند شامل مراحل تصمیم گیری است . تعیین اهداف شناسایی گزینه های مربوط و نتایج احتمالی آنها، ‌ارزیابی این نتایج و درپایان انتخاب تصمیم بهینه.
  • ارزیابی فعالیت های ارایه شده: ‌به طور خاص درسازمان ارزیابی فرایند تعیین چگونگی موفقیت برخی برنامه ها با اقدامات دردستیابی به اهداف تعیین شده است اطلاعات مورد نیاز برای  ارزیابی به مدیران کمک می کند تا برنامه های اجرایی را ارزیابی کنند و پتانسیل آتی آن را مشخص کنند.
  • Information & Decision Making
  • ارتباط فراگردی است که طی آن افراد از طریق انتقال علائم     
  • پیام , به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند.         
  • ارتباطات سازمانی نیز به فراگردی دلالت دارد که طی آن      
  • مدیران به تبادل اطلاعات و معانی با افراد و واحدهای         
  • داخل و خارج سازمان می پردازند .                   
  • عوامل ایجاد اختلال در فراگرد ارتباطات    
  • 1- سهل انگاری فرستنده در ارسال صحیح پیام
  • 2- تحریف عمدی پیام توسط منافع ذی نفع
  • 3- تأثیر صداهای ناخواسته به فراگرد ارتباطات
  • 4- بی توجهی گیرنده هنگام دریافت پیام ها
  • 5- بی دقتی در تفسیر پیام دریافتی
  • ارتباطات افقی
  •      معمولا از طریق رویه ها و روشهای انجام کار , در میان اعضای واحدها وگروهها ی کاری متعدد و اعضای بخشهای متنوع صفی وستادی بر قرار     می شود . این نوع ارتباطات موجب بهبود روحیه اعضای سازمان می گردد    و هماهنگی  واحدهای هم سطح و افراد هم ردیف را افزایش  می دهد.
  • ارتباطات عمودی
  • که به دو صورت برقرار می شود
  • í از بالا به پایین  : ممکن است از مدیریت عالی شروع شودو از طریق سایر سطوح مدیریت به کارگران وکارکنان سطح عملیاتی منتهی می گردد.
  • íاز پایین به بالا  : از سطوح پایین شروع می شودوبا ارائه گزارشها,پیشنهادهاودر خواستهابه سطوح بالاتر, استمرارمی یابد.
  • ارتباطات مورب
  •      بر نوعی رابطه در کنار ارتباطات افقی  ( بین مسؤلان وکارکنان ) دلالت دارد . که در آن طرفین ارتباط , از دو سطح جداگانه و از دو حوزه کاری متفاوت , باهم به مبادله پیام می پردازد.
  • سیستمهای ارتباط رسمی    
  • برای اثر بخش شدن اینگونه شبکه ها رعایت چهار مورد ذیل توصیه می شود:
  • 1- استفاده از مجاری رسمی برای انتقال اطلاعات
  • 2- کاراتر ساختن ارتباطات با استفاده از منابع قدرت در سازمان    
  • 3- تسهیل ارتباطات 
  • 4- حفظ اطلاعات و دانش های شغلی
  • مقایسه کارکردهای شبکه های ارتباط رسمی
  • 1- بهبود اثر بخشی و کارایی سیستم ارتباطی و رفع نارساییهای آن با استفاده از سیستم بازخور
  • 2- توجه به عواملی نظیر عوامل روحی , روانی , فرهنگی
  • 3- توجه به موانع عمده ارتباطی نظیر تفاوتهای زبانی , انگیزشی و فرهنگی
  •  
  • 4- استفاده از شیوه ارتباطی دو جانبه
  • 5- شناسایی مراحل اصلی فراگرد پیچیده ارتباطات سازمان و علائم و نمادهای مورد استفاده در آن برای بهبود ادراک و تحلیل آن
  • جایگاه ITP در توسعه سیستم‏های اطلاعاتی
  • مفهوم IT/ISP چیست؟
  • مفهوم طرح کلان IT/ISP چیست؟
  • مفهوم طرح کلان IT/ISP چیست؟
  • اهداف ITP:
  • ضرورت هایIT/ISP:
  • مشکلات فقدان IT/ISP:
  • سطوح IT/ISP:
  • مراحل انجام IT/ISP:
  • برنامه‏ریزی پروژه
  • انواع برنامه‏ های انجام IT/ISP
  • اقدامات اساسی در IT/ISP
  • تحلیل استراتژیک
  • تدوین معماری اطلاعات
  • مرحله تبدیل IS Plan به IT Plan
  • تحلیل و انتخاب تکنولوژی
  • برنامه‏ریزی اجرایی
  • نتایج پروژه ITP
  • سیستم‏های اطلاعاتی فاز اول

ویژه ی رشته های مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات IT ، نرم افزار ، سخت افزار و .......

این فایل پاورپوینت که با زحمت فراوان گرداوری، تایپ و تدوین شده ،جهت یادگیری سریع ، ارایه و کنفرانس و... در خدمت شما دانشجویان و اساتید محترم خواهد بود.

*هدف ما راحتی شماست*


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت با عنوان مبانی فناوری اطلاعات

پروژه کارشناسی کامپیوتر- معماری سرویس گرا

اختصاصی از اس فایل پروژه کارشناسی کامپیوتر- معماری سرویس گرا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه کارشناسی کامپیوتر- معماری سرویس گرا


پروژه کارشناسی کامپیوتر- معماری سرویس گرا

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 115 صفحه می باشد.

فهرست

فصل ۱
۱-۱-   مقدمه   ۲
۱-۱-۱   – معماری سرویس گرا چیست؟   ۳
۲-۱-۱- ویژگی های سیستم های مبتنی بر معماری سرویس گرا   ۹
۳-۱-۱- آماده شدن برای معماری سرویس گرا   ۱۲
۲-۱- معرفی   ۱۵
۳-۱- ویژگیهای سرویس و محاسبات سرویس گرا   ۱۷
۴-۱- نرم افزار به عنوان سرویس   ۱۹
۵-۱- مفهوم معماری سرویس گرا   ۲۰
۶-۱- معماری سرویس گرای مقدماتی   ۲۳
۷-۱- معماری سرویس گرای توسعه یافته   ۲۵
۸-۱- نیازمندیهای معماری سرویس گرا   ۲۹
فصل ۲ : معماری سرویس گرا
۱-۲-   مقدمه   ۳۲
۲-۲- محرک های تجاری در رویکردی جدید   ۳۲
۳-۲- معماری سرویس گرا به عنوان یک راه حل   ۳۵
۱-۳-۲- تجزیه و تحلیل و طراحی شی گرا   ۳۵
۲-۳-۲- طراحی بر مبنای جزء   ۳۶
۳-۳-۲- طراحی سرویس گرا   ۳۷
۴-۳-۲- طراحی بر مبنای واسط   ۳۹
۵-۳-۲- معماریهای برنامه های کاربردی لایه ای    ۴۱
۴-۲- نگاهی دقیق تر بر معماری سرویس گرا   ۴۲
۱-۴-۲- جنبه های عملکردی   ۴۳
۲-۴-۲- جنبه های کیفیت سرویس   ۴۴
۳-۴-۲- همکاری SOA   ۴۵
۴-۴-۲- نقش ها در معماری سرویس گرا   ۴۵
۵-۴-۲- عملیات در معماری سرویس گرا   ۴۶
۶-۴-۲- سرویس در بافت SOA   ۴۸
۷-۴-۲- سرویس در برابر اجزاء   ۴۹
۵-۲- مزایای معماری سرویس گرا   ۵۱
۱-۵-۲- بالا بردن دارایی های موجود   ۵۱
۲-۵-۲- مجتمع سازی و اداره کردن راحت تر پیچیدگی    ۵۲
۳-۵-۲- پاسخگویی بیشتر و خرید و فروش سریعتر    ۵۲
۴-۵-۲- کاهش هزینه و افزایش استفاده مجدد   ۵۲
۵-۵-۲- آمادگی در برابر حوادث   ۵۳
فصل ۳ : معماری سرویس وب
۱-۳-   مقدمه   ۵۵
۲-۳- سرویس وب چیست؟   ۵۶
۳-۳- مدل چند لایه مبتنی بر XML-Web service   ۵۶
۱-۲-۳- برخی از ویژگیهای سرویس های وب   ۶۳
۴-۳- قابلیت عملکرد متقابل سرویس های وب   ۶۵
۱-۱-۳-۳- انگیزه های مالی برای معماری سرویس گرا    ۶۶
۲-۱-۳-۳- خصیصه های معماری سرویس وب   ۶۸
۳-۱-۳-۳- سازمان قابلیت عملکرد متقابل سرویس های وب   ۶۹
۴-۱-۳-۳- خصوصیات گزارش   ۷۱
۵-۱-۳-۳-  موارد کاربردی و سناریوی مورد استفاده    ۷۲
۶-۱-۳-۳- برنامه های کاربردی نمونه   ۷۱
۷-۱-۳-۳- ابزارهای تست   ۷۲
۲-۳-۳- گزارش بر مبنای WS-I 1.0   ۷۲
۱-۲-۳-۳- سناریوی مورد استفاده یک طرفه   ۷۳
۲-۲-۳-۳-  سناریوی مورد استفاده تقاضا / پاسخ همزمان   ۷۳
۳-۲-۳-۳- سناریوی مورد استفاده تماس برگشتی اولیه    ۷۳
فصل ۴ : انتخابهای تکنولوژی
۱-۴-   انتخابهای تکنولوژی   ۷۶
۲-۴- مقدمه   ۷۷
۱-۲-۴- مزایای سرویس های وب   ۷۷
۲-۲-۴- معایب سرویس های وب   ۷۸
۳-۴- لایه های پشته معماری سرویس گرا   ۷۹
۱-۳-۴- حمل و نقل   ۷۹
۲-۳-۴- پروتکل تبادل سرویس   ۸۰
۳-۳-۴- شرح سرویس   ۸۱
۴-۳-۴- سرویس   ۸۲
۱-۴-۳-۴- سرویس وب و J2EE   ۸۲
۲-۴-۳-۴- چارچوب کاری احضار سرویس وب   ۸۳
۳-۴-۳-۴- برخی ملاکهای مؤثر در انتخاب چهارچوبها   ۸۴
۵-۳-۴- فرآیند تجاری   ۹۲
۶-۳-۴- بایگانی سرویس   ۹۴
۱-۶-۳-۴- درخواست مستقیم   ۹۴
۲-۶-۳-۴- انتشار جمعی ساده    ۹۴
۳-۶-۳-۴- استفاده از دایرکتوری   ۹۵
۷-۳-۴- سیاست   ۹۵
۱-۷-۳-۴- استانداردهای نوظهور برای سیاست   ۹۶
۸-۳-۴- امنیت   ۹۷
۹-۳-۴- معاملات   ۱۰۲
۱-۹-۳-۴- استانداردهای نوظهور برای معاملات   ۱۰۳
- WS-Coordination   ۱۰۳
- WS-Transaction   ۱۰۴
پشتیبانی نگهداری برای سرویس وب     ۱۰۴
۱۰-۳-۳- مدیریت   ۱۰۵
نتیجه گیری   ۱۰۷
خلاصه    ۱۰۸
منابع   ۱۱۲

۱-۱- مقدمه:

معماری سرویس گرا به عنوان یکی از آخرین دستاوردها در تولید نرم افزار، به نظر می رسد، در سالهای آتی معماری غالب صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. علت بوجود آمدن این معماری، ایده ای بود که در ذهن تعدادی از معماران آن وجود داشت و آن نرم افزار به عنوان سرویس بود. در مدل نرم افزار به عنوان سرویس شما نرم افزار خود را بگونه ای طراحی می کنید که قابل استفاده توسط سیستم های دیگر باشد یعنی دیگران می توانند برای استفاده از سرویس شما ثبت نام کنند و هر موقع که لازم داشتند از خدمات آن بهره ببرند، همانند حالتی که در مورد شبکه های تلویزیون کابلی وجود دارد. تا زمانی که شما به سرویس متصل هستید، شما می توانید هر لحظه که خواستید از سرویس استفاده کنید.

برای مدتهای طولانی برنامه نویسان سعی می کردند تا، کدهای خود را بصورت modular بنویسند، تا بتوان از آن در تولید نرم افزارهای دیگر استفاده کرد. تفاوت نوشتن کد بصورت modular و بر اساس معماری سرویس گرا در حجم مخاطبان آن است.

دوباره به همان مثال اول برمی گردیم، وقتی شما کد خود را به منظور قابل استفاده بودن توسط نرم افزارهای دیگر، به شکل Modular می نویسید مانند این است که، یک شبکه تلویزیون کابلی درون یک ساختمان خاص دارید و بنابراین فقط ساکنین آن ساختمان می توانند از آ« بهره برداری کنند.

در جهان امروز طیف مخاطبانی که بالقوه می توانند از سرویس شما استفاده کنند، کل کاربران روی شبکه اینترنت است. بنابراین باید مکانیزمی بوجود می آمد، که می توانست پاسخگوی این محیط جدید (اینترنت) و کاربران آن باشد و بنابراین معماری سرویس گرا بوجود آمد. این معماری توسط دو شرکت IBM ، Microsoft بوجود آمد، که هر دو شرکت طی سالهای اخیر از حامیان اصلی سرویسهای وب و عامل بسیاری از ابداعات جدید در حیطه سرویس های وب، مانند WSE ، UDDI بوده اند. قابل ذکر است، که در آخرین معماری در حال توسعه، در تولید نرم افزار که هنوز هم در مرحله تحقیقاتی است (MDA) ، تدابیری جهت هماهنگی با معماری سرویس گرا در نظر گرفته شده است.

از نمونه های استفاده از این معماری در کشور خودمان، سازمان ثبت احوال کشور است که موظف شده تا پایگاه اطلاعاتی خود را بصورت سرویس وب و مبتنی بر این معماری به سایر نهادها مانند نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها ارائه دهد.

۱-۱-۱-   معماری سرویس گرا چیست؟

همان طور که در عنوان آن مشخص است، به مفهومی در سطح معماری، اشاره می کند و بنابراین در مورد چیزی پایه ای و اساسی در سطوح بالا است، که پایه و اساس آن تجربیات بدست آمده در تولید سیستم های نرم افزاری مبتنی بر CBD و دو اصل اساسی در صنعت مهندسی نرم افزار یعنی تولید نرم افزار بصورت با همبستگی زیاد و در عین حال با چسبندگی کم است. بنابراین ایده های برنامه نویسی سرویس گرا ایده ا جدید نیست و شما شاید قبلاً از آن استفاده کرده باشید. اما جمع آوری بهترین تجربیات از تولید چنین سیستمهایی بصورت مجتمع و ناظر به وضعیت تکنولوژیکی امروز بشر، که همان مفاهیم مطرح شده در معماری سرویس گرا است چیز جدیدی است. در زیر بصورت دقیق تر این بحث را ادامه می دهیم آیا تولید سیستم های سرویس گرا مفهوم جدیدی است؟ مهندسان نرم افزار، همیشه می گفتند و گفته اند که نرم افزار باید به شکلی نوشته شود که همبستگی زیاد ولی در عین حال اتصال کمی داشته باشد. شرکتهای بزرگ نرم افزاری هم در جهت گام برداشتن برای رسیدن به این دو اصل، تکنولوژی هایی را بوجود آورده اند که به برنامه نویسان اجازه دهد تا به این دو هدف در تولید نرم افزارهای خود تا حد زیادی دست یابند. برای مثال می توان به تکنولوژی هایی مانند CORBA ، COM+ و RMI و موارد دیگر، اشاره کرد. خوب پس مشاهده کردید که موضوع برنامه نویسی سرویس گرا، مفهوم جدیدی نیست و این معماری تلاشی دیگر در جهت تولید نرم افزارهای با همبستگی زیاد و در عین حال با چسبندگی و اتصال کم است. ممکن است بپرسید، پس چرا با وجود تکنولوژی های قدرتمندی چون RMI ، COM+ و CORBA چیز جدیدی بوجود آمد؟ مگر تکنولوژی های قبلی موفق نبودند؟ بله مهمترین اشکال در معماری های قدرتمندی چون موارد مذکور این بود که تولید کنندگان  آنها سعی داشتند، که تکنولوژی خود را بر بازار غالب نمایند. رویایی که هرگز به حقیقت نمی پیوست . بنابراین با توجه به این موضوع که این تکنولوژیها قادر به تعامل مناسب با یکدیگر نبودند عملاً اصل همبستگی زیاد بصورت خود بخود رد می شد.

البته معماری های مذکور اشکالات دیگری هم داشتند که نسبت به موارد بالا از اهمیت کمتری برخوردار است که از جمله آنها می توان به عدم هماهنگی با اصول امنیتی مورد استفاده در اینترنت اشاره کرد. البته بعدها راه حل هایی هم برای این مشکل بوجود آمد (مانند Over HTTP RPC ) اما به این علت که از روز اول، در طراحی این تکنولوژی ها این امر در نظر گرفته نشده بود، از کارایی مناسبی برخوردار نبودند. مفهوم همبستگی زیاد و در عین حال با چسبندگی و اتصال کم، وقتی بخواهد در جهت ارزیابی یک سیستم نرم افزاری یا تکنولوژی، مورد استفاده قرار گیرد بسیار مبهم می شود. حتی کسی می تواند ایده های همبستگی و چسبندگی را با هم ترکیب کند! برای جلوگیری از چنین ابهاماتی، شما می توانید از ویژگی های معماری سرویس گرا به عنوان یک راه برای ارزیابی میزان همبستگی و چسبندگی و اتصال یک سیستم نرم افزاری یا یک تکنولوژی استفاده کنید. اگر چه مفاهیم مطرح شده در معماری سرویس گرا دقیقاً همان مفاهیم همبستگی زیاد و در عین حال چسبندگی کم نیستند، اما سیستمهایی که بر اساس معماری سرویس گرا طراحی و پیاده سازی شده اند، نشان داده اند که توانسته اند تا حد بسیار زیادی  ویژگی های همبستگی زیاد و در عین حال چسبندگی کم را بخوبی در خود ایجاد و حفظ کنند.

معماری سرویس گرا (SOA)  روشی جدید و در حال تکامل برای ساخت برنامه های توزیع شده است. سرویس ها اجزای توزیع شده با رابط های تعریف شده و مشخص هستند که پیغام های XMIL را پردازش و تبادل می کنند. با رویکرد سرویس گرا می توان راه حل هایی را ارائه داد که به مرز دامنه های سازمان یا شرکت محدود نیستند. با استفاده از SOA می توان در شرکتی که دارای سیستم ها و برنامه های کاربردی مختلف روی ایستگاه های کاری متفاوت است، یک راه حل یکپارچه سازی با استقلال زیاد ساخت که جریان یکنواخت و ناهماهنگ کار را تضمین کند.

هرکس که از سایت های تجارت الکترونیکی به صورت آنلاین خرید کرده باشد، با مفهوم سرویس ها آشنا است. وقتی که سفارش تان را دادید، باید اطلاعات کارت اعتباری تان را ارایه کنید که به طور معمول توسط یک فراهم کننده سرویس ثانویه، تأیید و شارژ می شود. وقتی که سفارش پذیرفته شد، شرکت سفارش گیرنده با یک شرکت فراهم کننده سرویس حمل و نقل هماهنگ می کند و در نهایت کالای شما تحویلتان می شود. نیاز به معماری سرویس گرا از جنبه های دیگر نیز به شکل بارزی در برنامه های کاربردی تجارت الکترونیکی مشهود است. اگر مثلاً جزء مربوط به پرداخت کارت اعتباری Offline و یا غیر فعال باشد، قرار نیست که فرآیند فروش متوقف شود. بلکه سفارش ها بایستی پذیرفته شوند و عملیات پرداخت به وقت دیگری موکول شود.

مثل سایر معماری های توزیع شده، SOA ساخت برنامه های کاربردی با استفاده از اجزایی که در دامنه های جدا از هم قرار دارند را ممکن می سازد. SOA از سرویس های وب به عنوان نقاط ورود برنامه کاربردی استفاده می کند که از لحاظ مفهومی معادل همان اجزای Proxy و Stub در سیستم های توزیع شده سنتی مبتنی بر اجزاء هستند. با این تفاوت که در این جا ارتباط بین سرویس وب و استفاده کننده خیلی آزادانه تر و مستقل تر است. به علاوه SOA به خاطر در برداشتن فاکتورهایی که اهمیت حیاتی در تجارت دارند، نیز منحصر به فرد است. فاکتورهایی نظیر: قابلیت اطمینان سرویس، جامعیت پیام، یکسانی تراکنش و امنیت پیام. در امور تجاری واقعی نمی توان روی سرویس هایی که یک درخواست را فقط به خاطر این که بتوانند بفهمند، پردازش می کنند حساب کرد. در امور تجاری به قطعیت و اطمینان بیشتری خاطر این که بتوانند بفهمند، پردازش می کنند حساب کرد. در امور تجاری به قطعیت و اطمینان بیشتری نیاز است. واضح است که سیستم های مختلف ممکن است بعضی اوقات غیر فعال باشند و یا پاسخگویی آن ها در دفعات مختلف متفاوت باشد. با وجود این هیچکدام از این موارد نباید برای کنار گذاشتن یا عدم پاسخ به یک درخواست باشند.

واضح است که سیستم های مختلف ممکن است بعضی اوقات غیر فعال باشند و یا پاسخگویی آن ها در دفعات مختلف، متفاوت باشد. با وجود این، هیچ کدام از این موارد نباید دلیلی برای کنار گذاشتن یا عدم پاسخ به یک درخواست باشند. علاوه بر آن نباید هیچ ابهامی در نحوه فراخوانی یک سرویس وجود داشته باشد. اگر سیستمی توانایی های خود را در قالب سرویسی روی وب ارائه کند، در آن صورت نحوه فراخوانی آن سرویس باید به طور واضح مستندسازی و اعلام شود. بسیاری از مسائل دسترس پذیری و مقیاس پذیری برنامه های کاربردی امروزی در SOA حل شده است که احتمال نقض آن در هر مرحله ای از جریان کار بسیار زیاد است. در SOA فرض بر این است که خطا وجود دارد و می تواند اتفاق بیفتد، بنابراین استراتژی هایی برای برخورد با این خطاها در نظر گرفته است. به عنوان مثال اگر یک سرویس نتواند یک پیغام را در مرحله اول بپذیرد، این معماری طوری طراحی شده است که مجدداً پیام را بفرستد.

و اگر یک سرویس به طور کامل قابل دسترس نباشد، (که هرگز نباید در یک سیستم SOA پایدار اتفاق بیفتد) آن وقت معماری طوری طراحی شده است که روی دادن خطاهایی که منجر به قطع کامل در خواست سرویس می شود، امکان پذیر نباشد. SOA قابلیت اطمینان را افزایش می دهد، چون خطاهای موقت در بخشی از جریان کار نمی توانند کل فرآیند تجاری را از کار بیاندازند.

به بیان کلی، SOA فرآیندی تکامل یافته را ارائه می نماید و از این نظر می توان آن را بلوغ سرویس های وب و تکنولوژی های یکپارچه سازی به حساب آورد. در SOA به این امر توجه شده است که سیستم های با اهمیت حیاتی که بر مبنای تکنولوژی های توزیع شده ساخته می شوند، باید تضمین های خاصی را تأمین نمایند. در این گونه سیستم ها باید این اطمینان وجود داشته باشد که درخواست های سرویس به طور صحیح مسیر دهی و هدایت شوند، در زمان مناسب به آن ها پاسخ داده شود، و این سرویس ها به طور واضح و دقیق سیاست های ارتباطی و رابط های خود را اعلام کنند.

۲-۱-۱- ویژگی های سیستم های مبتنی بر معماری سرویس گرا :

- استفاده کنندگان از سرویس هیچ لزومی ندارد از جزئیات پیاده سازی سرویس در سمت سرویس دهنده مطلع باشد.

- محل سرویس دهنده باید از نظر استفاده کننده از سرویس پنهان باشد (در انجام امور مرتبط با استفاده از سرویس) و تنها در زمان اجرای سرویس گیرنده از مکان سرویس دهنده آگاه خواهد شد.

- نرم افزار مبتنی بر معماری سرویس گرا باید بتواند با نرم افزارهای موجود روی سایر پلتفرم ها تعامل داشته باشد.

- چندین نسخه از سرویس باید بصورت همزمان در کنار هم فعالیت کنند زیرا با توجه به طیف گسترده استفاده کنندگان در صورت بروز رسانی سرویس در سمت سرویس دهنده ، به سرعت امکان بروز رسانی استفاده کنندگان سرویس وجود ندارد.

همچنین تعدادی از ویژگی هایی که هر نرم افزار، اعم از اینکه مبتنی بر این معماری باشد یا نباشد، باید داشته باشد به شرح زیر است :

کارآیی زیاد
امنیت بالا ( تضمین محرمانگی، صحت اطلاعات و همیشه در دسترس بودن) و همچنین کنترل دسترسی
قابلیت اطمینان بالا بخصوص وقتی سروکار با تراکنش های چند مرحله ای است.

سرویس های وب به عنوان پایه معماری سرویس گرا : سیر تکامل و رشد XML، با پیدایش سرویس های وب همراه بود. یک سرویس وب بهترین راه حل برای پیاده سازی معماری سرویس گرا است، مخصوصاً وقتی دیدگاه استفاده از کل کاربران اینترنت به عنوان کاربران بالقوه سرویس مطرح باشد. شما پایه کار خود را بر پروتکل HTTP بنا می نهید، پروتکلی که از همه پروتکل های دیگر روی اینترنت قابل دسترس تر است. با نگاه به قابلیتهای سیستم های نرم افزاری مبتنی بر معماری سرویس گرا، شما متوجه خواهید شد که سرویس های وب بسیاری از موارد مطرح شده در بالا را رعایت می کنند اما تعدادی از اصول مطرح شده را هم زیر پا می گذارند که آن را بررسی می کنیم :

کارآیی : XML که عنصر اصلی سازنده سرویسهای وب است، نسبت به سایر مکانیزم های انتقال اطلاعات (binary)  از سربار بسیار زیادی برخوردار است.
قابلیت اطمینان در تراکنش ها : اگر شما در یک تراکنش از یک سرویس وب استفاده کنید، چگونه می توانید صحت تراکنش را تضمین کنید در حالی که تمام کارهای شما مبتنی بر اینترنت و پروتکل HTTP است؟
امنیت : شما چگونه می توانید کاربران سرویس خود را تصدیق هویت کنید تا بعد از آن بتواند صلاحیت آنها را در استفاده از سرویس تان مورد بررسی قرار دهید؟

همچنین یک نکته منفی دیگر در مورد سرویس های وب در حال حاضر، عدم پشتیبانی اکثر محیط های نرم افزار (IDE)  برای تولید و استفاده از آنها است و در عین حال فراهم کردن قابلیتهایی مانند کمک به برنامه نویس در استفاده از متدها و غیره یا پیدا کردن خطاها در زمان کامپایل و نه زمان اجرا.

بنابراین، مگر اینکه موارد فوق به نحوی حل نگردد، ممکن است استفاده از سرویس های وب به عنوان پایه معماری سرویس گرا مورد سوال قرار گیرد. البته در هر حال سرویس های وب از این نظر که طیف کاربران بالقوه آنها اینترنت است بسیار مورد توجه هستند. در حال حاضر هم در اکثر سازمانها برای تمامی نرم افزارها یک واسط بصورت وب سرویس جهت فراهم کردن استفاده از آن برای سازمانهای همکار فراهم می شود و یا حتی در داخل سازمان و در مواردی که استفاده از نرم افزار مذبور در داخل سازمان بسیار استفاده شود، با توجه به مشکلات کارایی سرویس های وب، یک واسط بصورت یکی از تکنولوژی های برنامه نویسی مبتنی بر Component مانند +Com و یا CORBA برای نرم افزار ایجاد می شود.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه کارشناسی کامپیوتر- معماری سرویس گرا