![دانلود تحقیق خصوصی سازی](../prod-images/358281.jpg)
در طول تاریخ مدرن اقتصادی واحدهای تولیدی و تجاری خصوصی، عمومی بنا به ضرورت زمانی و چگونگی مراحل توسعه اقتصادی در کنار یکدیگر شکل گرفته و تکامل یافته اند.
به طور یقین وجود واحدهای خصوصی در مصنوعات، تجارت و خدمات یکی از مشخصه های قرن بشری است. واحدهای تولیدی و تجاری همزمان با تحولات فکری و فرهنگی بعد از قرون وسطی در اروپا به وجود می آیند.
نکتة مهم، ترکیب مطلوب بین خدمات بخش عمومی و فعالیت های واحدهای خصوصی بوده است. اقتصاددانان عموماً حداکثر کارایی و رفاه را دو شاخص از مطلوبترین ترکیب دولت و بازار می بینند. حاصل تلاش های مختلف، عمدتاً گرایش به سوی یکی از دو قطب بازار یا دولت بوده است.
با پایان گرفتن جنگ جهانی اول و به طور مشخص از دهة 30 لیبرالیسم به مفهوم دخالت بیشتر دولت در امور اقتصادی به مرحلة عمل در می آید. به این ترتیب حوزة مالکیت دولت گسترش می یابد و بسیاری از صنایع و فعالیت های اقتصادی در اروپا و به ویژه در ایتالیا ملی اعلام می گردد. با انجام جنگ جهانی دوم، بخش های وسیع تری از صنایع و خدمات ملی می شوند.
در اواخر دهة 1970 مجموعة صنایع و خدماتی که توسط دولت به وجود آمده بود، همراه با صنایع ملی شد و بخش عمومی را بسیار گسترده و وسیع نمود. به این ترتیب طی سال های پس از جنگ، کشورهای اروپایی تجارب کاملی از ادارة شرکت های دولتی و انحصارات ملی به دست آوردند.
چکیده
بخش اول
زمینه تاریخی خصوصی سازی
مقدمه
خصوصی سازی در خارج از ایران
الف- انگلستان
ب- اسکاتلند
ج- آلمان شرقی
جدول 3-2 تعداد شرکت های واگذاری شده توسط تروی هند
طی 3 ماهه پایانی 1990 و 4 ماهه اول 1991
چ- چین
ح- پاکستان
ح-مطالب زیر یک گزارش جالب اینترنتی است که بدون تفسیر نیز گویای مطالب
خصوصی سازی در ایران
روند خصوصی سازی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران
الف- خصوصی سازی قبل از انقلاب
ب- خصوصی سازی بعد از انقلاب
بخش سوم
اهداف و دلایل خصوصی سازی و انواع روش های آن
اهداف خصوصی سازی
در جایی دیگر مهمترین اهداف و آثار خصوصی سازی به زیر آمده است:
الف- از دیدگاه دولتمردان
ب- دیدگاه صاحبان صنایع
دلایل خصوصی سازی
روش های خصوصی سازی
الف- خصوصی سازی همراه با واگذاری مالکیت
ب- خصوصی سازی بدون واگذاری مالکیت (عقد قرارداد واگذاری مدیریت یا اجاره واحدها به بخش خصوصی)
الف. خصوصی سازی همراه با واگذاری مالکیت
2- فروش خصوصی سهام
3- سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در واحدهای دولتی
4- فروش دارایی های شرکت یا مؤسسه دولتی
5- تجزیه واحدهای بزرگ دولتی به واحدهای کوچکتر
6- فروش شرکت به کارکنان و مدیران
ب- خصوصی سازی بدون واگذاری مالکیت
1- فروش دارایی های دولتی
2- مقررات زدایی
3- قرارداد پیمانکاری
4- سیستم ووچر
تاریخچه و کلیات شرکت
خصوصی سازی در شرکت پخش
جایگاه سوخت رسانی
جایگاه های اختصاصی
جایگاه های شرکتی
تفکش ها
انبارها
مراکز سوخت گیری هواپیمایی
نقلیة سبک
بخش پنجم
موانع و مشکلات خصوصی سازی
1- موانع سیاسی
2- موانع اجرایی
3- پیچیدگی و تورم مقرراتی
4- موانع اجتماعی
5- موانع فرهنگی
مشکلات اجرایی
مشکلات سیاسی
مشکلات اجتماعی
مشکلات اداری
مشکلات اقتصادی
الف- موانع ومشکلات اقتصادی
1. تحولات اقتصادی و نوسانات ارزی
2- فقدان بازار سرمایه
3- عدم جلب سرمایه های بخش خصوصی در فعالیت های خدماتی و پربازده
4- وابستگی فرآیندهای تولیدی به ارز
5- دخالت انحصار گرایانه دولت در کسب درآمد
ج- موانع و مشکلات اجرایی - مدیریتی
1- فقدان یک نهاد مستقل و متمرکز، مدیریت و متخصص و کارآمد
2-نبود عزم ملی در اجرای سیاست خصوصی سازی
3-تعدد مراجع تصمیم گیری در امر خصوصی سازی
4- انتخاب روش های نامتناسب با امکانات جامعه برای خصوصیسازی
5- مسائل و مشکلات خاص مکانیزم اصلی واگذاری (بورس سهام)
الف) مشکلاتی که از نقاط نظر عرضه کنندگان در بازار قابل توجه است:
ب) موانع و مشکلاتی که از سوی تقاضا بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهند.
ج) مشکلاتی که در نتیجه سازمان دهی، تشکیلات و کارکرد فعلی بازار بورس حرکت های آن را در جهت اجرای سیاست خصوصیسازی با کندی مواجه می سازد.
6- عدم تفکیک دستگاه های واگذارنده و نهاد متولی اجرای خصوصی سازی
7- عدم تعریف و شناخت گروه های ذینفع و ذینفوذ در امر خصوصی سازی (مشخص نبودن گروه خریداران سهام واحدهای دولتی)
آثار و نتایج خصوصی سازی
شامل 122 صفحه فایل word
دانلود تحقیق خصوصی سازی