اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی

اختصاصی از اس فایل پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی


پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی

 

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 212 صفحه می باشد.

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 
رشته مددکاری اجتماعی

بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی

 


فهرست مطالب 


فصل اول    5
کلیات    5
بیان مسأله    10
اهداف تحقیق:    15
فصل دوم    16
ادبیات موضوع    16
خانواده    17
تعریف خانواده    19
اهمیت خانواده    21
گفتار دوم: آسیبهای خانواده    24
اختلاف خانوادگی:    27
خشونت خانوادگی    29
تجاوز جنسی علیه زنان    31
تجاوز جنسی به چندین دلیل می‌تواند باشد    33
آزادی جنسی    33
تجاوز جنسی علیه کودکان    35
فقر و انحرافات اجتماعی    37
طلاق    45
آوارگی و جدایی اطفال    45
عواقب شوم طلاق که اولیا را به فساد و فحشا می‌کشاند    48
اثرات مخرب طلاق بر فرزندان    49
اثرات اعتیاد والدین بر فرزندان    51
بزهکاری یکی از افراد خانواده    54
گفتار سوم: تعریف فحشا و روسپیگری    56
تاریخچه    58
الف- بررسی تاریخچه روسپیگری در : ملل ابتدایی    58
بابل    60
یونان    61
روم    62
ب- بررسی تاریخچه روسپیگری در ایران    64
خانه‌های تلفنی    66
روسپیان خیابانی    66
روسپیان کافه‌ها و کاباره‌ها    66
عوامل مؤثر بر گسترش فحشا    72
4- نوسانات شرایط اقتصادی    76
5- مهاجرت و شهرگرایی    76
6- بی‌سوادی و عدم آگاهی    76
10- فریب و اعتماد بی‌جا    78
گفتار چهارم: مبانی نظری    80
ساترلند و پیوند افتراقی    88
تئوری کنترل متعادل    96
نظریه دین و مذهب    105
نظریه مارکس :    108
ب- تئوریهای روانشناسانه    109
نظریه واکنش به رویدادهای آزاردهنده برکوتیز    110
روان‌شناسی ستم فانون (Fanon)    110
نظریه درماندگی آموخته شده    112
خلاصه چهار چوب نظریه تحقیق:    113
مروری بر تحقیقات    116
فرضیه‌های پژوهش    125
فصل سوم    126
روش‌شناسی پژوهش    126
1- روش تحقیق    128
2- روش و ابزار جمع‌آوری اطلاعات    129
3- جامعه آماری    130
4- روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه    131
5- تعریف مفاهیم تحقیق    132
5-1- متغیر وابسته    132
الف) معتاد :    133
ب) زندان :    133
پ) اعتقادات مذهبی:    133
ت) از هم گسیختگی خانواده    133
ث) طلاق    134
ج) کنترل و نظارت    134
چ) تعارض    134
ح) خشونت    134
سطح سنجش متغیرها    138
تعارض و اختلاف    138
خشونت    139
فصل چهارم    143
تجزیه و تحلیل داده ها    143
توزیع فراوانی دو گروه زنان روسپی و غیرروسپی بر حسب وضعیت مسکن    151
4-3 جداول تبیینی و آزمون فرضیات    153
فصل پنجم    162
نتایج و پیشنهادات    162
5-2- نتایج تبیینی پژوهش    165
بحث و نتیجه گیری    182
پیشنهادات    187
محدودیت پژوهش:    189
منابع و ماخذ:    190
منابع لاتین:    198
پیوست    199
پرسش نامه    200


فصل اول
کلیات

 

چکیده:

 

موضوع این پایان نامه بررسی مقایسه ای ویژگیهای خانوادگی زنان روسپی و غیر روسپی شهر تهران است . سئوال اصلی پژوهش این است که : آیا بین زنان روسپی و زنان غیر روسپی از لحاظ ویژگیهای خانوادگی تفاوت وجود دارد؟ با توجه به نقش حیاتی زنان به عنوان مادران و پرورش دهندگان نسل آتی و نقش خانواده های آنان که اولین و پایدارترین نهاد تربیتی و آموزشی است شناخت ویژگیهای خانوادگی می تواند به درک هر چه بهتر این ویژگیها و برنامه ریزی صحیح تر در این راستا بیانجامد . برای دستیابی به پاسخ سئوال و اهداف مورد نظر تحقیق از نظریه های جامعه شناسی و روانشناسی ( نظریه های کنترل ، یادگیری و ... ) بهره گرفتم . با استفاده از این نظریه ها ، هشت فرضیه مطرح گردید که متغیرهای مورد آزمایش بین دو گروه آزمودنی عبارت بودند از : از هم گسیختگی خانوادگی، مصرف مواد مخدر ، سابقه زندان ، کنترل و نظارت والدینی ، خشونت و تعارض در خانواده ، اعتقادات مذهبی و پایگاه اجتماعی .

 

روش تحقیق علی – مقایسه ای و تکنیک مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود . روش نمونه گیری زنان روسپی از نوع نمونه گیری « در دسترس » و شامل زنان روسپی ساکن در زندان اوین تهران ( بند زنان ) تهران و با حجم نمونه 100 نفر بود. روش نمونه گیری زنان غیر روسپی از نوع نمونه گیری « سهمیه ای » و با حجم نمونه 100 نفر بود . تجزیه و تحلیل داده ها با برنامه spss 13 و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی ، میانگین ) استنباطی (X2 . U مان – ویتنی ) و ضریب فای و V کرامر انجام شد . یافته های تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمودنی در تمامی متغیرهای مورد آزمایش تفاوت معنا دار آماری وجود دارد .

 

 
مقدمه:
مطالعه سیر تاریخی فحشا ، نشانگر آن است که این پدیده، از کهن‌ترین انحرافات بشری است و از دیر باز به عنوان یک واقعیت اجتماعی وجود داشته است. با این حال، تحقیقات علمی اندکی روی آن صورت گرفته است. طبق نظر ابینگهاوس(1909)، روسپیگری گذشته‌ای طولانی، اما تاریخچه کوتاهی دارد. بخشی از این امر به مشکلات جمع‌آوری اطلاعات علمی و قابل تعمیم از نمونه‌های مورد مطالعه روسپیان مربوط نمی‌شود. از این رو، فقدان تحقیقات دقیق و علمی موجب رواج اطلاعات غلط در مورد زمینه، طبیعت و علل روسپیگری می‌گردد (پوتریت و دیگران، 1998 : 164 به نقل از طباطبایی).
طبق تعریف، زن ویژه یا روسپی یا فاحشه، زنی (یا به ندرت مردی) است که مخارج زندگی خود را به طور کلی یا جزئی از طریق تسلیم جسم خویش به دیکران (با انگیزه‌های جنسی) تأمین می‌کند. بعلاوه این نوع روابط جنسی بدون محبت و موقتی است و اگر رابطه عاطفی در این کار دخالت داشته باشد، فحشا نام نخواهد داشت. این اصطلاح، تنها به کسانی اطلاق نمی‌شود که تمام عمر به فحشا اشتغال دارند، بلکه هر زن یا مردی که در ضمن اشتغال به کارهای دیگر، گاه‌گاهی با دریافت پول به ایجاد رابطه جنسی بادیگران اقدام کند، نیز (طی مدتی که به این رفتار می‌پردازد)، روسپی نامیده می‌شود (فارلی و دیگران، 1998 : ص94).
سنت آگوستین، پرچمدار اخلاقیات مسیحیت در غرب، نگرشی دوسوگرانه به فحشا و زنان ویژه داشته است. به نظر وی، هیچ چیزی پست‌تر و شرم‌آورتر از فحشا و مفاسد مشابه آن نیست. در عین حال، وی در جای دیگر بیان می‌کند که گاهی فحشا در جوامع، یک ضرورت بوده است. او اظهار داشته است که اگر فحشا از جامعه بر چیده شود، به هر حال جامعه با مفاسد دیگر آلوده خواهد شد و الگوهایی از روابط جنسی پدید خواهد آمد که به جامعه آسیب خواهد رساند. علی‌رغم این بیان آگوستین و با وجود اینکه در مقاطعی از تاریخ، فحشا به صورت رسمی و مشروع وجود داشته و حتی گاهی رنگ مذهبی نیز به خود گرفته است، در اکثر جوامع و در طول تاریخ، روسپیگری تقبیح و محکوم شده است(بولوگ و بولوگ، 1996 : 164 به نقل از طباطبایی).
روانشناسان علت بروز این پدیده را علل روانی از جمله گرایش به تنوع‌طلبی و ضعف هویت اخلاقی می‌دانند و همچنین اختلال در هویت در آن دخالت دارد و در برخی از افراد این گروه، اختلالات شخصیتی (به ویژه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مرزی) نمود بیشتری دارد (بهبودی،‌1378 : ص102).
از نظر جامعه‌شناسان و مددکاران اجتماعی، علت فحشا صرفاً به پدیده‌های روانی محدود نمی‌شود؛ بلکه علت بروز این پدیده را به فقر و گرسنگی، چگونگی تعلیم و تربیت فرد در خانواده، بیکاری، نوسان شرایط اقتصادی، مهاجرت و شهرگرایی، بی‌سوادی و ناآگاهی، اعتیاد به مواد مخدر، طلاق و کشمکش خانواده و انحراف والدین نسبت می‌دهند. به عنوان مثال هادرمن  (1977) می‌گوید : به دلیل محدودیتهای مالی و اقتصادی ممکن است برخی زنان به نشانه مقاومت و یا پاسخ به فقر، به فحشا روی آورند. به عبارت دیگر، گاهی فحشا یک استراتژی فعال در مواجهه با فقر است؛ چرا که در دنیایی که مردان نسبت به زنان از هر حیث از حقوق بیشتری برخوردارند، شاید فحشا تنها راهی باشد که بیشتر زنان فاقد حامی (شوهر، پدر یا برادر) را قادر به ادامه حیات می‌سازد (هادرمن، به نقل از بارکر و مویزلک، 1994). اکثر این زنان، فاقد تحصیلات و مهارتهایی هستند که بتوانند موفقیت آنها را در دستیابی به شغل مناسب تضمین کند. بیشتر آنها یا بی‌سوادند و یا تحصیلات بسیار اندکی دارند. مهارت کم، تحصیلات اندک، نداشتن حامی که آنها را از حیث اقتصادی و امنیتی محافظت نماید و همچنین امکانات محدود برای اشتغال، اثر منفی روی زنان جوان دارد و وجود همین شرایط منفی، احتمال سوق یافتن آنها را به سمت انحرافاتی از قبیل فحشا و مصرف مواد افزایش می‌دهد (بارکر و مویزیک، 1994 : 165 به نقل از طباطبایی).
با نگاهی مددکارانه به آسیب‌های اجتماعی قرن بیست و یکم که دیدگاهی مرکب از علم جامعه‌شناسی و روانشناسی است متوجه می‌شویم که توسعه زندگی شهری، گسترش بی‌رویه مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ، افزایش حاشیه‌نشینی، بیکاری، ‌فراوانی مشکلات اقتصادی- اجتماعی و جوان بودن درصد بالایی از افراد جامعه ایران باعث افزایش کمی و کیفی آسیب‌های اجتماعی شده و زمینه مناسبی برای ابتلاء به انواع آسیب‌ها مخصوصاً برای قشرهای نوجوان و جوان فراهم گردیده است که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به پدیده فحشا و روسپیگری اشاره کرد.....

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه ارشد بررسی مقایسه ای ویژگی های خانوادگی زنان روسپی و زنان غیرروسپی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.