اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی سیر تحول مفهوم نوآوری؛ با تاکید بر ابعاد و رویکرد ها

اختصاصی از اس فایل مقاله بررسی سیر تحول مفهوم نوآوری؛ با تاکید بر ابعاد و رویکرد ها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقدمه

امروزه سازمان های پسا صنعتی سازمان های مبتنی بر دانش هستند که بقا و موقعیت شان وابسته به خلاقیت، نوآوری، کشف و ابتکار می باشد(مارتینز و تربلانک، 2003). امروزه نوآوری به طور فزاینده ای به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت دراز مدت شرکت در بازار های رقابتی محسوب می شود. دلیل این امر آنست که شرکت های با ظرفیت ایجاد نوآوری قادر خواهند بود سریعتر و بهتر از شرکت های غیر نوآور به چالشهای محیطی پاسخ دهند (جیمنز، 2008). در محیط رقابتی و پویای امروز، نوآوری بعلت سه روند عمده ذیل بیش از پیش مطرح می شود: رقابت شدید بین المللی، بازار های تجزیه شده و تکنولوژی در حال تغییر(آلگر، لامپیندرا و شیوا، 2006). در این مقاله سعی شده است به سوالات زیر پاسخ داده شود: 1- نوآوری چیست و تفاوت آن با خلاقیت، کارآفرینی و تغییر چه می باشد؟ 2- مفهوم نوآوری طی 40 سال گذشته دستخوش چه تغییراتی شده است؟ 3- رویکرد های موجود در زمینه نوآوری کدامند؟ 4- عناصر مدیریتی و محیطی لازم برای ایجاد نوآوری کدامند؟ 5- نقش تکنولوژی در ایجاد نوآوری چه می باشد؟

مفهوم نوآوری، خلاقیت، کارآفرینی و تغییر در ادبیات مفاهیم

خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی به طور مترادف به کار می روند( مارتینز و تربلانچ،2003؛ مقیمی، 1385). در حالیکه هریک از این مفاهیم دارای معنی مشخصی هستند. کاهن (1985) در بیان تفاوت بین خلاقیت و نوآوری چنین ابراز می کند که خلاقیت ساختن یک چیز از هیچ چیز است درحالیکه نوآوری: آن چیز را بصورت خدمات و تولیدات در می آورد. بدوی(1998) نیز در این زمینه می نویسد: خلاقیت چیز جدیدی را بوجود می آورد در حالیکه نوآوری چیز جدیدی را بکار می گیرد)کامینگ، 1998). کارآفرینی فرآیندی است که افراد با نوآوری، فرصت های بی استفاده را تبدیل به موقعیت های رفع تقاضا می کنند(ناندان، 1386). از اینرو می توان گفت که نوآوری یکی از مولفه های اساسی و بنیادی کارآفرینی است(جانسون و السون، 2001 و ناندان، 1386). اکثر نویسندگان هم اکنون متفق القولند که فرآیند تولید جدید «خلاقیت» است و هر چند که خلاقیت یک پیش ماده مهم برای نوآوری است، این دو واژه مترادف نیستند. البته باید متذکر شد که هر چند خلاقیت و نوآوری متفاوت از هم اند ولی این دو مفهوم با هم در ارتباطند و ارتباط این دو چنین بیان شده است: نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است. از این دیدگاه، خلاقیت افراد و تیم ها نقطه شروع نوآوری است. در واقع خلاقیت شرط لازم برای نوآوری است، اما شرط کافی نیست(گویال و آخیلش، 2007).

فرمت ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات 17


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی سیر تحول مفهوم نوآوری؛ با تاکید بر ابعاد و رویکرد ها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.