اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

عقد وکالت

اختصاصی از اس فایل عقد وکالت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

عقد وکالت


عقد وکالت

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات64

 

عقد وکالت

بموجب ماده 565 ق . م : (وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید). از این تعریف نتایجی بدست می آید که در شناخت ماهیت و اوصاف وکالت اهمیت ویژه دارد:

1_ اثر عقد وکالت اعطای نیابت است:بدین معنی که موکل اقدام وکیل را، در مورد انجام اعمال حقوقی ، به منزله اقدام خود میداند و به او اختیار میدهد که بنام و حساب موکل تصرفاتی انجام دهد. بنابراین ، وکیل نسبت به اثار اموری که انجام میدهد، در حکم واسطه است که آنچه می کند برای موکل است: تعهد هایی که پذیرفته است برموکل تحمیل می شود و اگر نفعی در بین باشد برای او است .

پاره ای از مولقان جوهر وکالت را در اعطای سلطه به دیگران دانسته اند نه دادن نیابت و اذن در تصرف ، و از این تحلیل نتیجه گرفته اند که وکالت در شمار عقود است، زیرا هیچکس رانمی توان بطور قهری مسلط بر امری ساخت. در حالی که ، اگر اثر وکالت تنهادادن اذن و مباح ساختن تصرف باشد، بایستی در شمار ایقاعات در آید . ولی ، اکثریت قاطع نویسندگان، وکالت رامبتنی بر اعطای اصولا قرار داد دلالی تابع مقررات راجعه به وکالت است. پس ، قرار داد دلالی و مانند آن را باید در حکم وکالت شمرد.

 

اوصاف عقد وکالت

از آنچه گفته شد چنین بر آمد که ، با همه گفتگوها و تردیدهایی که در این زمینه شده است، بین مفهوم وکالت و نیابت رابطه بسیار نزدیک وجود دارد: عقد وکالت وسیله اعطای نیابت ارادی است به وکیل ، تا در حدود اختیار تفویض شده به او اعمال حقوقی معینی را بنام و حساب موکل انجام دهد. بر این مبنا،عقد وکالت دارای اوصاف معینی است که در شناخت ماهیت آن باید مورد توجه قرارگیرد .

1_ وکالت در زمره (عقود اذنی) است: بدین معنی که اثر مستقیم آن ایجاد اذن است؛ اختیاری که به وکیل تفویض می شود و او بطور صریح یا ضمنی آن را می پذیرد. بهمین اعتبار نیز عقد وکالت جایز است و هیچ التزامی برای موکل و وکیل ایجاد نمیکند و بافوت و حجر یکی از آنان نیز منفسخ می شود.

باید دانست که تفویض اختیار و دادن اذن به وکیل متضمن این تعهد نیز هست که، تا اذن باقی است، اثار حقوقی اعمالی را که به نیابت انجام می دهد موکل می پذیرد و مخارجی را که کرده است می پردازد. منتها، چون تحقق این تعهد منوط به اجرای وکالت است وتعهد اصلی ، یعنی پای بند بودن به اعمالی که وکیل انجام میدهد، در برابر دیگران است ودر واقع اثر اجرای اذن است نه نتیجه عقد، وکالت را در مرحله نخست باید در شمار (عقود اذنی) آورد و به اعتبار آثار اذن (عقد اذنی _ عهدی) نامید.

2_ وکالت عقدی است مجانی ، بدین معنی که در برابر تفویض اختیار به وکیل عوضی قرار نمی گیرد. ولی کاری که وکیل به نیابت انجام می دهد رایگان نیست، مگراینکه در عقد شرط شدهباشد ( ماده 677 ق. م) بنابر این ، اگر نسبت به میزان دستمزد وکیل قرار دادنی نباشد، این مبلغ تابع عرف و عادت یا اجرت المثل کار انجام شده است ( ماده 676).


دانلود با لینک مستقیم


عقد وکالت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.