اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه ی بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با خصایص شخصیتی درونگرایی و برون گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر . doc

اختصاصی از اس فایل پایان نامه ی بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با خصایص شخصیتی درونگرایی و برون گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر . doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ی بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با خصایص شخصیتی درونگرایی و برون گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر . doc


پایان نامه ی بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با خصایص شخصیتی  درونگرایی و برون گرایی  در بین دانشجویان دختر و پسر . doc

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

نوع فایل: word

قابل ویرایش 68 صفحه

 

جهت دریافت درجه ی کارشناسی در رشته ی روان شناسی

 

مقدمه:

از دیدگاه یونگ (1913) پدیده های برونگراییExtraversion)) و درونگرایی

(introversion) دو جنبه ی مهم از شخصیت انسانی را تشکیل می دهد.

برونگرایی: هنگامی که توجه به اشیاء و امور خارج چنان شدید باشد که افعال ارادی و سایر اعمال اساسی آدمی نتیجه ی ارزیابی ذهنی نباشد بلکه معلول مناسبات امور و عوامل خارجی باشد برونگرایی خوانده می شود.(سیاسی،1371)

افراد درونگرا از لحاظ روانی دارای سرعت فعالیت مغزی بالاتر از حد طبیعی هستند و این امرسبب می شود که افراد درونگرا به قوای محرکه (stimulation) کمتر از حد طبیعی نیاز پیدا نمایند.افراد درونگرا دارای دیدگاه درونی و ذهنی هستند و آمادگی بیشتری را برای خودداری و تسلط بر نفس خویش از خود نشان می دهند.این افراد اوقات خود را به مطالعه و بیشتر در تنهایی سپری نموده و کمتر مایل به معاشرت با دیگران هستند.(آیزنک.به نقل از سید محمدی.1386) از سوی دیگر افراد برونگرا  دارای سرعت فعالیت مغزی پایین تر از حد طبیعی هستند و از این رو این افراد برای اداره ی امور زندگی خویش به قوای محرکه ی بالاتر از حد طبیعی نیاز دارند.افراد برونگرا بیشتر دارای دیدگاه عینی و خارجی بوده و دارای فعالیت عملی عالی تری هستند.(آیزنک.به نقل از سید محمدی.1386) ولی میزان تسلط آنها بر نفس خودشان نسبت به افراد درونگرا کمتر است.این افراد مایل اند که بر محیط افراد خود تأثیر گذارده و به رقابت با دیگران پرداخته و در مجامع عمومی بیشتر ظاهر می شوند.(همان منبع) بنابراین اگر درونگرایی و برونگرایی در حد کمال در افراد ظاهر شود ما را در برابر دو شخصیت نابهنجار قرار

می دهند که اولی به صورت اختلال اسکیزوفرنی و دومی به صورت اختلال هیستری تظاهر خواهد نمود.تعداد این افراد البته بسیار کم است و اکثریت مردم میان این دو قطب نهایی جای دارند.عده ای نزدیکتر به قطب نهایی درونگرایی و گروهی نزدیکتربه قطب نهایی برونگرایی هستند و عده ای کثیری هم هر دوجنبه ی برونگرایی و درونگرایی را به صورت متعادل دارا می باشند که اصطلاح آن آم بی ورت(Am bi verth ) به آنها اطلاق می شود.(سیاسی، به نقل از یونگ،1913)

از سوی دیگر اضطراب(عامل منفی اعتماد به نفس) یک ترس درونی است از اینکه مبادا تجارب درد آور تکرار شوند از دیدگاه فروید اضظراب هسته ی مرکزی روان نژندی است و علامت اخطاری است به خود و یک رابطه ی غیرمستقیم دارد با اعتماد به نفس.

 

بیان مسأله:

اگرچه اختلافات بی حد و آشکار بین رفتارهای آدمی وجود دارد ولی کوشش های معینی وجود دارد که برای تمام مردم دنیا یکسان است در اینجا تلاش عمده بر این است که نقش اصلی و اساسی اعتماد به نفس انسان شود.زمانی که افراد به مدت نسبتا طولانی در معرض اعتماد به نفس پایین یا (اضطراب مزمنchronic anxiety) سیستم های عصبی رتیکولو آندوتلیال آنها به گونه ای خود را تنظیم می نمایند که فرد بطور طبیعی در حالت بیداری،هشیاری بیشتری را نسبت به وقایع اطراف خویش نشان می دهد.این امر طبیعتا سبب می شود که نیاز به محرک خارجی در آنها کمتر شده و تا زمانی که اعتماد به نفسشان پایین است منبع اضطراب کشف و رفع نگردد و به سوی درونگرایی متمایل

می شوند(شاملو.1378)

با توجه به موارد فوق مشاهده می شود که وجود اضطراب به علت کمبود اعتماد به نفس در افراد جامعه تأثیر بسزایی در میزان درونگرایی و برونگرایی آنها دارد به گونه ای که ممکن است یک فرد برونگرا در اثر شدت فشارهای وارد ناشی از اضطراب حاصل از نبود اعتماد به نفس به تدریج به فرد درونگرا تبدیل شود و در صورتی که این فشار همچنان ادامه داشته باشد ممکن است در افرادی که با مشاغل اجتماعی سروکار دارند و باید در تعامل دائم با جامعه باشند سبب کاهش شدید کارآیی آنها بشود و اعتماد به نفس آنها رفته به رفته کمرنگ تر شود.این موضوع در جامعه معلمان بسیار حائزاهمیت است بر اساس دیدگاه آیزنگ نظریه ی یونگ مبنی بر اینکه درونگرایی به عنوان یک حالت روانشناختی طبیعی در شرایط خاص محیطی است کاملا صحیح می باشد و این امر مبتنی بر خواص فیزیولوژیکی بدن است و به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر اعتماد به نفس تلقی

می شود.از سوی دیگر افراد درونگرا در مواردی که جامعه شان افراد برونگرا مورد تقدیر و ستایش قرار می گیرند دچار خجالت زدگی شده و احساس کم ارزشی

می کنند.(یونگ.به نقل از سید محمدی.1386) همچنین بسیاری از افرادی که در معرض کاهش اعتماد به نفس مداوم قرار می گیرند ممکن است نسبت به زندگی دارای دیدگاه منفی شوند ولی باید اعلام نمود که اعتماد به نفس در زندگی افراد به علت انتخابی است که آنها برای ادامه ی زندگی خویش انجام داده اند و این انتخاب بنا به هر دلیلی ممکن است آنها را با مشکلات مواجه کرده باشد اما نکته ی مهم این است که تمایل افراد به درونگرایی در زمان رویارویی تقلیل اعتماد به نفس این توانایی را به آنها می دهد که با تمرکز بیشتری به مشکل خود توجه نموده ونهایتا در حل آن مشکل کوشش نموده و موفق شوند.در این موارد افراد درونگرا با دقت هرچه تمامتر که به جمع آوری اطلاعات در خصوص علل بروز مشکلات و چگونگی رفع آنها می پردازند و آنقدر کوشش می کنند تا نهایتا با حل مشکلات مورد نظر بطور طبیعی به دیدگاه مثبت نسبت به زندگی دست

می یابند.در اینجا باید به نظریه ی آیزنگ اشاره نمائیم که بروز درونگرایی و برونگرایی در افراد همیشه حالت نسبی داشته و درارتباط با وقایع خارجی زندگی آنها می باشد.به صورتی که در شرایط مناسب افراد دارای یک حد تعادل در رفتارهای درونگرا وبروگرای خویش بوده و بر اساس شرایط زندگی خویش ممکن است بیشتر بسوی  درونگرایی و برونگرایی متمایل شوند.

بطور مثال فردی که در حالت عادی برونگرا است ممکن است پس از تماس طولانی مدت با وقایع خارجی که با اعتماد به نفس در ارتباط است تبدیل به یک فرد درونگرا شود و پس از رفع آن وقایع می تواند دوباره به شخصیت برونگرایی خویش برگشت نماید(آیزنگ.به نقل‌از سید محمدی.1386)بنابراین با توجه به روابط پویا و دینامیک مابین دو بعد رفتاری درونگرایی و برونگرایی و ارتباط آن با اعتماد به نفس اهمیت این امر مشاهده می شود.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت موضوع

اهداف

فصل دوم

پیشینه ی تحقیق

نظریه ها

جمع بندی

فرضیه ها

فصل سوم

جدول متغیر های تحقیق

تعاریف مفهومی

عملیاتی  متغیرها

روش تحقیق

نوع تحقیق از نظر هدف

روش اندازه گیری متغیر

 روایی و اعتبار

روش ها و آزمونهای آماری

جامعه و نمونه آماری

روش نمونه گیری

حجم نمونه

فصل چهارم

 توصیف متغیرها

آزمون  فرضیه ها

فصل پنجم

بحث و اندازه گیری

پیشنهادات

محدودیت های پژوهش

منابع و مآخذ

 

منابع و مأخذ:

1- سیدمحمدی،یحیی(1386).نظریه های شخصیت.تهران:نشرویرایش.

2- پاشا شریفی،حسن(1380).روش های تحقیق در علوم رفتاری.تهران: انتشارات سخن.

3- دلاور،حسن(1387).روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.

4- سیاسی ، سید علی اکبر (1376).نظریه های شخصیت.انتشارات سخن.

5- شاملو، سعید(1378). بهداشت روانی، انتشارات رشد.

6-کریمی،یوسف،(1386).روانشناسی تربیتی.تهران: نشر ارسباران.

7- کریمی،یوسف،(1379).روانشناسی اجتماعی. انتشارات ارسباران.

8- محمودی،غلام رضا(1376).بررسی اعتماد به نفس .ارومیه:انتشارات دانشگاه.

9- اسلامی نسب،علی،(1373).روانشناسی اعتماد به نفس.تهران:انتشارات مهرداد.

10-کریمی،یوسف،(1379).روانشناسی شخصیت.انتشارات موسسه نشر ویرایش.

  11- گنجی،حمزه(1385).روانشناسی عمومی. تهران:نشر ساوالان .                  

 

منابع اینترنتی:

www.moshaver.mihanblog.com

www.nedayemoshaver.com

www.ravanshenas.blogsky.com

www.daneshnameh.roshd.ir

www.sid.ir

www.hamdardi.net


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه ی بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با خصایص شخصیتی درونگرایی و برون گرایی در بین دانشجویان دختر و پسر . doc
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.