اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله عزت نفس

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله عزت نفس دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله عزت نفس


دانلود مقاله عزت نفس

عزت نفس یکی از مهمترین صفات بشری برای دستیابی به هدفهائی است که انسان در پیش دارد.این صفت به قدری به شخصیت فرد استحکام می بخشد که از آن احساس شرف و عزت می کند.
من خودم را دوست دارم و به آنچه که از پدر و مادر به من رسیده و در سرشت من به ودیعت گذارده شده ارج می نهم.من از وجود خودم خوشحالم و ترجیح می دهم خودم باشم نه فرد دیگری در هر زمانی از تاریخ.
گفته های بالا نظر یک فرد پیروز است… این گفته ها کلید اتکاء به نفس در شخص می باشد.
پیروزمندان مسلما با این خصوصیات به دنیا نیامده اند بلکه این خصائل را آموخته و در خود پرورش داده اند.
بعضی از افراد به پشتوانه های بیشتری به دنیا می آیند،پدر و مادر ثروتمند،باهوش، از اول زندگی به وسیله ابوین و پرستاران شایسته تحت آموزش و تربیت قرار می گیرند و در نتیجه خصائل لازم برای پیروزی در آنها رشد می کند،ولی الگوی عجیب دیگری هم وجود دارد که با موارد گفته شده منطبق نیست.برای مثال:بعضی از عزیز دردانه های متمول ترین و با استعدادترین خانواده ها،در زندگی توفیق نیافته.و نمی توانند از آنچه که ارث برده اند بهره مند شوند و تکالیف خود را به نحو مؤثری در اجتماع انجام دهند.شاید علت آن است که تراکم نعمت ها مانع از رشد خصوصیات لازم در آنها شده است و بر عکس افرادی هستند که در زندگی فلاکت بار و محروم از همه چیز.به دنیا می آیند ولی پس از رشد در هر قدم زندگی موفق بوده و چه بسا در ردیف مشاهیر جهان قرار گرفته اند.نظایر آن در تاریخ بسیاراند. از بدبختی و فلاکت هم عظمت و افتخار به وجود می آید.
هنگامی که افراد شکست خورده یا آنهایی را که کمی موفق بوده اند تحت بررسی قرار می دهیم یک حالت عدم اعتماد به نیروهای ذاتی در عمق مسائل و مشکلات آنان دیده می شود. بررسی های اخیر در مورد هواپیما ربایان یا سوء قصد کنندگان به رهبران کشورها نشان داده، این قبیل افراد اکثرا منفرد می زیسته و اتکائی به توان های ذاتی خود نداشته اند.
برای رشد و تقویت عزت نفس،روش سنجیده و حساب شده ای باید در پرورش کودکان اتخاذ شود.ولی متأسفانه در خانواده ها چنین نیست اکثرا در زندگی کودکان و نوجوانان نقش پائین تری نسبت به بزرگتران دارند به آنها گفته می شود چه کنند و چه نکنند. با جملات کوتاهی خصلت اتکاء به خود و نیروی ابتکار از آنان سلب می شود. برای مثال : (ساکت بنشین،کودک نباید حرف بزند،دست نزن،برای تو این کارها زود است،بگذار پدرت به تو بگوید چگونه این کار را انجام بدهی)
بمباران این قبیل جملات اثر شومی در کودک گذارده و اگر مداومت یابد ممکن است احساس خود کم بینی،حقارت و زیر دستی در وی ریشه دوانیده و در آینده نوجوان ضعیف النفس و بی ارزشی گردد.
دانشمندان یکی از طوایف بومی جنوب آمریکا را که اعضاء آن در اثر ابتلا به بیماری مرموز و در نتیجه مرگ زود رسی از بین می رفتند،برای پی بردن به علت مرگ،تحت بررسی قرار دادند.پس از انجام تحقیقات کافی روشن شد که بیماری در نتیجة نیش حشره ای که در دیواره های محل سکونت آنان وجود داشته عارض می شود.افراد قبیله برای برطرف کردن علت بیماری، به راحتی می توانستند، اقدامات زیادی انجام دهند.برای نمونه،سم پاشی کنند، یا خانه را خراب و مجددا بنا کنند، یا اصولا منطقه را ترک گفته و در محل دیگری سکونت نمایند، ولی هیچ اقدامی نکرده و افراد یا بیماری زودرس یکی پس از دیگری از بین می رفتند.
افراد زیادی نظری آنچه که در بالا گفته شد وجود دارند و می دانند توسعه و بهبود زندگی مستلزم انجام تغییراتی است، ولی خود از آن جلوگیری می کنند این افراد آگاهند پیروزمندان برای رسیدن به مقام والائی که دارند،موانع و مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می نهند ولی نمی توانند تصور کنند چنین امری برای خود آنان نیز مصداق دارد.لذا خود را کنار کشیده آرزوی زندگی موفق دیگران را کشیده و بدان غبطه می خورند.افراد نا موفق یا آنان که توفیق کمی یافته اند،بر روی حوادث منفی زندگی خود تکیه کرده و باخت خود را در نتیجة آن حوادث می دانند.علت آن است که اینان نمونه و استاندارهای خارجی را که افراد شکست خورده از خود به جا گذارده اند،ملاک عمل خود قرار داده و به شکست تن در داده و از تعقیب هدفی که در نظر داشته اند دست می کشند.این امر نشان می دهد که در وجود افراد چقدر نیروی ذاتی بالقوه وجود داردکه موفقیت زود گذر،هیچ گاه نمی تواند آنان را
اقناع نموده و زیر بنای زندگی آنها را تشکیل دهد.بلکه پس از هر موفقیت به دنبال موفقیت دیگر می روند.عده ای هستند که در برخورد با بی اعتنائی یا اهانت کوچکی از طرف دیگران ناراحت می شوند.طبق اصول روانشناسی این قبیل افراد از عزت نفس کمتری برخوردارند، در خود احساس ناتوانی نموده و در مورد بهره گیری از توان های بالقوة خود مشکوک اند. خصوصیاتی که ذکر شد معمولا آفت بیشتر زناشوئی ها است. فردی که از عزت نفس کافی بهره مند است،هیچگاه نسبت به دیگران، در این قبیل موارد احساس خشم و نفرت ننموده، حقایق را روشن تر دیده و دیگران را در قبال پیش آمدهای مختلف زندگی گناهکار نمی داند.

 

شامل 12 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله عزت نفس
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.