اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق تاریخچه و انواع واریته و فرمول غذایی گوجه فرنگی و محصولات آن

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق تاریخچه و انواع واریته و فرمول غذایی گوجه فرنگی و محصولات آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق تاریخچه و انواع واریته و فرمول غذایی گوجه فرنگی و محصولات آن


دانلود تحقیق تاریخچه و انواع واریته و فرمول غذایی گوجه فرنگی و محصولات آن

مقدمه

گوجه فرنگی از جمله صیفی‌جاتی است که به دلایل فراوان کشت آن قابل صرفه است. زیرا این محصول در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنجا که به صورت اصلی وجود ندارد به صورت رب گوجه باعث خوشمزگی غذا می‌شود. به همین دلیل است که در کشت گوجه فرنگی واریته‌هایی در نظر گرفته شده است که دقیقا با شرایط مصرف گوجه فرنگی مطابق است.

گوجه فرنگی ریز در اندازه‌های ۵ تا ۲۰ گرمی و همینطور گوجه فرنگی‌هایی با اوزان تا ۲۵۰ گرم تولید شده است که به خاطر استفاده از تکنیکهای جدید علاوه بر مقاومت بالا در برابر بسیاری از ویروسها و بیماریها استعداد دوام و تازگی را تا مدت طولانی دارا می‌باشد. شایان ذکر است که علاوه بر تنوع شکل و اندازه رنگهای زرد و نارنجی به کمک گوجه فرنگی‌های قرمز آمده است.

تاریخچه:

گوجه فرنگی از هزاران سال پیش وجودداشته است، ولی البته به اندازه یک گیلاس بوده است وکم کم در اثر پرورش درشت تر شده است.

خاستگاه اصلی این گیاه، آمریکای جنوبی است. در قرن شانزدهم در کشور پرو به مقدار زیاد کشت می شده است. در قرن هفدهم ، گوجه فرنگی به انگلستان وهلند راه یافت و چون بسیار گران بود فقط مردم ثروتمند می توانستند ازآن استفاده کنند و به نام سیب عشق معروف شده بود.

گوجه فرنگی در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کشت می شود و تقریبا در تمام فصول سال وجود دارد. گوجه فرنگی انواع مختلفی داردوحدود 16 نوع آن در بازار به فروش می رسد.

  • در چین از جوشانده ریشه، شاخه ها وبرگ های مسن گوجه فرنگی برای رفع دندان درد استفاده می شود وخود گیاه نیز خاصیت حشره کش دارد.

گوجه فرنگی دارای قند،چربی، کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین های A ، B ، C ، K ، و پروتئین است.
100 گرم گوجه فرنگی خام حاوی 20 کالری انرژی، یک گرم پروتئین، 11 میلی گرم کلسین، 6/0 میلی گرم آهن، 1100 واحد ویتامین A ، 3/0 گرم چربی، 06/0 میلی گرم ویتامین B1، 04/0 میلی گرم ویتامین B2 و 23 میلی گرم ویتامین C می باشد.

 مشخصات گیاهشناسی

گوجه فرنگی از گیاهان عالی گلدار ، از راسته دو لپه ای ها ، از خانواده Solonaceae ، از جنس Lyopersicon می باشد . این گیاه دارای واریته های بسیاری است که ممکن است برای استفاده از میوه آن و یا تزئینات کشت شوند . ریشه آن عمیق و گاهی به طول یک متر می رسد که چنانچه نشاء شود تولید ریشه های جانبی قوی خواهد کرد . ساقه جوان گوجه فرنگی علفی ، گرد ، صاف ، شکننده و کرکدار بوده که در اثر مسن شدن گوشه دار ، سخت و تقریبا خشبی می گردد . ساقه خزنده و منشعب به طول 5/1 متر می رسد ولی بعضی از واریته های آن به نام Validum دارای ساقه کوتاه ، محکم و ایستاده است و در هوا بدون کمک قیم می ایستد . برگهای این گیاه متناوب و مرکب می باشد که بزرگی آنها نسبت به واریته های مختلف یکسان نیست . رنگ برگها سبز روشن و پشت آنها معمولا کرکدار است . گلهای کوچک گوجه فرنگی به صورت خوشه در روی ساقه بین دو گره ظاهر می شود . 5 گلبرگ زرد رنگ به هم پِوسته دارد که در انتها از هم جدا هستند . گلبرگها برگشته ، پهن و نیزه ای شکل می باشند . کاسه گل سبز رنگ دارای 5 کاسبرگ بلند و کشیده یا نیزه ای شکل که در ابتدا کوچکتر از گلبرگها بوده ولی با رشد میوه بر طول آن افزوده می شود . پرچمها 5 عدد با بساکهای بزرگ که در روی میله کوتاهی قرار می گیرد . میوه گوجه فرنگی سته و از 2 تا چند حفره تشکیل شده است . میوه ها گوشتی و دارای تعداد زیادی تخم های قلبی شکل کوچک می باشد .
رنگ و شکل میوه ، دیر یا زودرس بودن میوه ، گوشتی یا آبدار بودن میوه و بالاخره صاف یا چروک بودن میوه در واریته های مختلف گوجه فرنگی متفاوت است . بذر گوجه فرنگی کوچک ، سبک ، پهن و سفید رنگ است و تا حدود 4 تا 5 سال قوه نامیه خود را حفظ می کند .

 

 

فایل ورد 18 ص


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تاریخچه و انواع واریته و فرمول غذایی گوجه فرنگی و محصولات آن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.