اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درمورد مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

اختصاصی از اس فایل تحقیق درمورد مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درمورد مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی


 تحقیق درمورد مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:92

فهرست مطالب:

 

 

معرفی و مسائل برنامه‌ریزی آموزشی و درسی 1

برنامه درسی به عنوان یک مساله 2

برنامه درسی و ارزشها 4

مسائل اساسی برنامه ریزی درسی 6

فصل اول:برنامه‌ریزی آموزشی و درس 11

مفهوم برنامه‌ریزی 11

برنامه 13

برنامه‌ریزی به عنوان یک نظام (سیستم) 14

نظام‌های عقلانی 14

فنون برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با نگرش سیستمی 17

فرایند برنامه‌ریزی آموزشی با نگرش سیستمی 22

برنامه‌ریزی درسی (تحصیلی) 25

نظریه‌های مربوط به برنامه‌ریزی درسی 26

نظریه‌ای که بر مواد و موضوع درسی، که باید تدریس 26

نظریه‌ای که بر برنامه‌های درسی تابعی تاکید می‌کند. 27

3- نظریه‌ای که برنامه‌ریزی درسی را به صورت یک نظام در نظر می‌گیرد. 27

مراحل برنامه‌ریزی 30

انواع برنامه‌ریزی (از نظر دامنه عمل) 32

تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی 34

فصل دوم:منابع اطلاعات برای برنامه‌ریزی درسی 35

مبانی برنامه‌ریزی درسی 35

طرح ریزی برنامه‌های درسی 36

برنامه‌ریزی آموزش و پروش چیست و مراحل آن کدام است؟ 36

فرآیند برنامه‌ریز درسی 39

طرح‌ریزی حیطه‌های برنامه درسی 40

حیطه برنامه درسی 40

فرآیند طرح ریزی حیطه‌های برنامه درسی 41

1- در نظر گرفتن عوامل اساسی مربوط به حیطه معین 41

2- مشخص کردن خرده هدفهای یک حیطه 42

3- مشخص کردن انواع فرصتهای یادگیری ممکن 45

اصول کلی انتخاب فرصتها و فعالیتهای یادگیری 48

4- تعیین طرح‌های درسی مناسب 50

5- تهیه و تصریح اجزاء مقدماتی طرح 53

6- پیش بینی شرایط و وسایل لازم برای پیاده کردن طرح 54

فصل سوم:انواع طرح‌های برنامه درسی 55

1- طرح‌هایی که بر شایستگی‌های ویژه تاکید می‌کنند. 56

2- طرح‌هایی که بر فعالیتها و مسائل اجتماعی تاکید می‌کنند 57

3- طرحهایی که بر نیازها و علاقه‌های فردی تاکید می‌کنند. 58

4- طرحهای که بر موضوعهای درسی تاکید می‌کنند. 60

ویژگیهای طرحهایی که بر موضوعهای درسی تاکید می‌کنند 61

معنا و مفهوم دیسیپلین (معرفت سازمان یافته) 62

ساده سازی تحلیلی 63

هماهنگی ترکیبی 66

پویایی 67

معرفت سازمان یافته و سازمان نیافته 68

سازمان دادن محتوای برنامه درسی و یادگیری 72

مسائل مربوط به سازمان دادن محتوای برنامه درسی 73

چگونگی سازمان دادن محتوای برنامه درسی 76

برقرار کردن توالی 76

سازمان دادن محتوا برای یادگیری تراکمی یا مداومت 79

کاربرد و محدودیت طرح‌هایی که بر موضوع درسی تاکید می‌کنند 85

به مورد اجرا گذاشتن برنامه‌های درسی 87

ماهیت برنامه‌ریزی آموزش و تدریس 88

چه کسانی باید در برنامه‌ریزی برای آموزش شرکت کنند؟ 88

ویژگیهای یک طرح آموزشی 92

از آن جایی که تعلیم و تربیت کوششی منظم و حساب شده است برخی طرح‌ها برای هدایت چنین کوششی ضروری به نظر می‌رسد . لغت برنامه‌ی درسی معمولاً به چنین طرحی اطلاق می‌شود. روش تعریف برنامه‌ی درسی منعکس کننده‌ی داوری‌های ارزشی مربوط به طبیعت تعلیم و تربیت است . همچنین تعریف به کار برده شده در چگونگی طرح ریزی برنامه‌ی درسی و مورد استفاده قرار گرفتن آن مؤثر است .

نویسندگان بسیاری از کتاب‌ها و نویسندگان کتاب‌های برنامه‌ی درسی که از سال 1918 و با انتشار کتاب با بیت (Bobbitt) تحت عنوان برنامه‌ی درسی آغاز می‌شود معمولاً مفهوم معینی از بنامه‌ی درسی را ارائه داده‌اند. بسیاری از این مفاهیم صرفنظر از نحوه‌ی عبارت پردازی شامل عناصر مشابهی بوده و کوشش‌هایی در مورد طبقه‌بندی آنان انجام شده است. لوئیس (Lewis) و میل (Miel) تعاریف برنامه‌ی درسی را در مقوله‌های زیر مورد شناسایی قرار داده‌اند: برنامه‌ی مطالعاتی نتایج مطلوب یادگیری ، فرصت‌های مطلوب اشتغال ، فرصت‌های یادگیری فراهم شده ، اشتغال عملی فراگیر و تجربیات عملی فراگیر. آن‌ها برنامه‌ی درسی را به عنوان «مجموعه‌ای از مقاصد درباره‌ی فرصت‌های اشتغال افراد تحت تعلیم با افراد دیگر و اشیاء (شامل همه‌ای اطلاعات ، فرانیدها ، تکنیک‌ها و ارزش‌ها) در محدوده‌ی زمانی و مکانی معین» تعریف کرده‌اند. تانر و تانر (Tanner and Tanner) در مروری بر تاریخ برنامه‌ی درسی نشان داده‌اند که : «برنامه‌ی درسی به شکل‌های مختلفی تعریف شده است: 1) روایت جمع‌آوری شده‌ی دانش سازمان یافته، 2) سبک‌های تفکر ، 3) تجربه‌ی نژادی ، 4) تجربه‌ی هدایت شده ، 5) یک محیط یادگیری طرح‌ریزی شده ، 6) محتوا و فرایند شناختی / عاطفی، 7) یک طرح آموزشی، 8) نتایج و پیامدهای آموزش، و 9) یک نظام تکنولوژیکی بهره برداری.»

برنامه‌ی درسی به عنوان موضوعات و مواد درسی

از نظر تاریخی و همچنین در حال حاضر، مفهوم متداول برنامه‌ی درسی عبارت است از موضوعات و مواد درسی که باید به وسیله‌ی معلم تدریس شده و به وسیله‌ی فراگیر یاد گرفته شود. در مدارس متوسطه و دانشکده‌ها لغت «برنامه‌ی درسی» بیشتر در مورد مجموعه‌ای از موضوعات و واحدهای پیشنهادی و همچنین در مورد دروسی که مورد نیاز است، توصیه شده و یا از جهت مقاصد دیگر دسته‌بندی شده است، به کار رفته و می‌رود و به همین دلیل اصطلاحاتی نظیر «برنامه‌ی پیش دانشگاهی، برنامه‌ی علوم و برنامه‌ی پیراپزشکی معمولاً کاربرد دارد.» در لغت شناسی برنامه‌ی درسی اصطلاح «برنامه‌ی مطالعاتی» غالباً به صورت صحیح و در همین رابطه به کار برده شده است.

علی‌رغم بیش از نیم قرن تلاش در جهت تحصیل معنایی وسیع‌تر و متفاوت از برنامه‌ی درسی، مفهوم برنامه‌ی درسی به معنای موضوع درسی به عنوان اساس عمده‌ی طراحی برنامه‌ی درسی باقی مانده است . چنین مفهومی کانون توجه و مخورد تأکید موج برنامه‌درسی بود که در سال 1950 شروع و به علت پیشگامی روس‌ها در سفر به فضا و فشارهای متعاقب آن برای پیشرفت تعلیم و تربیت در امریکا مورد حمایت قرار گرفت.

مفهوم برنامه‌ی درسی به عنوان موضوعات و ماده‌ی درسی در نظریه‌های فراوانی در ارتباط با اصول گزینش، تسلسل و جایگزینی کلاسی موضوع درسی در کلاس و سال تحصیلی مناسب منعکس شده است. تبیین‌های جامع نظریه ی بر طرح‌ریزی برنامه برای یک موضوع درسی، شاید به خاطر این که مدتی طولانی مورد بحث نبوده و در یک نگاه کلی کاملاً شناخته شده تلقی می‌شده است تقریباً جدید می‌باشد. طرح‌ر یزی برنامه برای یک موضوع درسی از فرمول تقریباً معینی پیروی می‌کند:


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.