اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی روند تخریب جنگلها و قطع درختان در ایران

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله بررسی روند تخریب جنگلها و قطع درختان در ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بررسی روند تخریب جنگلها و قطع درختان در ایران


دانلود مقاله بررسی روند تخریب جنگلها و قطع درختان در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

«بررسی روند تخریب جنگل‌ها و قطع درختان در ایران »

درخت در نماد شناسی اسطوره‌ای جهان یکی از پیچیده‌ترین نمادهاست و در فرهنگ همه‌ی ملت‌های جهان و به خصوص در فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام همواره ارزشی نمادین داشته است و همچون پدیده‌ای رمزآلود و ارزشمند در باور بسیاری از مردم این سرزمین نمادی از زندگی بوده است. در عالم خلقت درخت همواره ارتباط میان زمین وآسمان تعبیر شده و تداعی زندگی و حیات و پویایی آن را نمایان ساخته است.درآیین میتراییسم یا مهرپرستی که پیش از ظهور زرتشت در ایران رواج داشت درختان بسیار مقدس بوده‌اند. در فرهنگ کهن ایرانی هر آن چه که داده خداست, پاک و دوست داشتنی است بنابر اعتقاد ایرانیان درخت به عنوان بخشش خدایی در خور حمایت است. در فرهنگ ایرانی زرتشت, ایزدان یا فرشتگان به عنوان آفریده اهورا مزدا حامی و پشتیبان عناصر وپدیده‌های طبیعی به شمار می‌رفتند. ایرانیان باستان حتی درختان را تجسم انسان‌های نیکوکار می‌دانستند که پس از مرگ به درخت تبدیل شده تا زندگی جاوید پیدا کنند.  درخت رمز آفرینش کیهان است که سر آن تمام سقف آسمان را پوشانده وریشه‌هایش در سراسر زمین دوانیده شده است. شاخه‌هایش در پهنه‌ی جهان گسترانیده وقلبش جایگاه آتش آذرخش است و خورشید و ماه و ستارگان در میان شاخ و برگ‌های آن همچون میوه‌های تابناک می‌درخشند.

برای ایرانیان تمامی درختان به ویژه درختان چنار و سرو از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که حتی بسیاری عقیده داشتند که زرتشت درخت سرو را از بهشت به ایران آورده است. به همین روی می‌بینیم درختان کهنسال چند هزار ساله در جای جای ایران هنوز جنبه تقدس خود را حفظ کرده‌اند. ازبسیاری  افسانه ها چنین بر می‌آید که درخت موهبتی است خدایی که انسان باید به دیده احترام به آن بنگرد و از آزار و قطع آن خودداری نماید مگر آن که به کفاره گناه خود قربانی کند. در دین اسلام نیز درخت از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. خداوند در قرآن کریم در بسیاری آیات از درختان یاد می‌کند.  در تعدادی از آیات قرآن ازدرختی نام برده شده که ریشه‌هایش در بهشت و شاخه‌هایش در زمین است و نماد زندگی وانسان‌های پرهیزکار است همچنین روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است.                       
یکی از رایج‌ترین احادیث از پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: «شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.                                                                                                                       
حضرت علی (ع):« پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید»                                   

 امام صادق (ع):   «قطع بی‌رویه درختان میوه‌دار عذاب سخت الهی را در پی دارد»                              
   اگر روند تخریب خاک در ایران با سرعت فعلی ادامه یابد در سی سال آینده تمام زمین‌های حاصل‌خیز ایران نابود خواهند شداز سوی دیگر هر سال یک و نیم میلیون هکتار (9 درصد) از خاک‌های مرغوب ایران به بیابان تبدیل می‌شود و سالانه یک تا یک ونیم هکتار به مساحت کویرهای ایران افزوده می‌شود. این در حالی است که برای تشکیل هرسانت خاک 100 سال زمان لازم است .                                                                             

تخریب گسترده پوشش گیاهی جنگل‌ها عمدتا" توسط قاچاقچیان، دام موجود در جنگل، طرح های عمرانی و جنگل نشینان صورت می‌گیرد که برآورد خسارات سالانه ناشی از این اقدامات و نیز خسارات ناشی از کاهش اشتغال، تخریب سرمایه‌ها و تأسیسات عمومی و ملی ونظایر آن در حدود 7198 میلیارد ریال برآورد شده که 320 میلیارد ریال آن مربوط به تخریب جنگل‌ها با روند فعلی است و 6878 میلیارد ریال آن ناشی از استمرار اثرات تخریب جنگل‌ها در سال‌های گذشته است که تا زمان احیای مجدد آن ها ،همچنان ادامه خواهد داشت.

تعداد صفحه:7

فرمت: ورد و با قابلیت ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی روند تخریب جنگلها و قطع درختان در ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.