اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله کامل در مورد زلزله

اختصاصی از اس فایل مقاله کامل در مورد زلزله دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله کامل در مورد زلزله


مقاله کامل در مورد زلزله

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 61

پیشگفتار

باتوجه به موقعیت تهران و گسل های عبوری از آن، زلزله اصلی ترین و مهمترین خطر طبیعی است که این شهر را تهدید می کند. از طرفی به منظور ایمن سازی شهرها، افزایش کارایی روش های مقابله با بلایای طبیعی با ایمن سازی شهرها، ضرورت دارد. به این منظور گنجاندن برنامه های کاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه که در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی هستند، در طرح های توسعه شهری ضرورت دارد. (ابراهیمی، 1383) از اهداف اصلی هر برنامه ریزی تقلیل خسارتهای زلزله و تبدیل آن از بحران به پدیده طبیعی است. این هدف نیازمند پیش بینی اقدامات در سه دوره جداگانه پیشگیری، زمان بحران و دوره پس از  حادثه است. (منصوری، 1383) به منظور برنامه ریزی مدیریت بحران در تهران اگر دارد اجرای شهر شویم، باتوجه به وسعت منطقه و ناحیه مدیریت در آن سطح نیز گستردگی خاص خود را دارد و در ضمن محور تقسیمات ناحیه و منطقه براساس هویت شهری و محله نمی باشد بلکه براساس آکس و محور خیابان است این امر نیز باعث تقسیمات در مدیریت بحران خواهد شد. از طرف دیگر واحد همسایگی و کوچه یا گروه مسکونی نیز ضمن اولویت و مناسب بودن کاربرد در عملیات مدیریت بحران نمی تواند برای تصمیم گیری گروه بزرگ، منطقی باشد و فقط انتخاب مقیاس محله و برزن با توجه به شناخت عمیق و محدودة نه چندان بزرگ یا خیلی کوچک، بهترین مقیاس برای شروع برنامه ریزی فردی و عملیات کاربردی در مدیریت بحران می باشد. (حسینی و 1384).

در این تحقیق مدیریت بحران در ناحیه سه از منطقه یک و با تأکید بر محله امان زاده قاسم صورت گرفته است. زمان محدود امکانات و نیروی انسانی کم، هزینه بالا برای کسب بعضی از اطلاعات، علت اصلی کمبودها در این تحقیق است.

به هر طریق نبود اطلاعات کافی در شهرداری منطقه 1، و نداشتن اطلاعات کافی از تأسیسات و تجهیزات محلة مورد بررسی، قدمت ابنیه و... از مشکلات و کمبودهای تحقیق انجام شده است.

مقدمه

تهران بزرگترین شهر ایران و از آسیب پذیرفتن مناطق آن می باشد. در میان خطرات طبیعی که شهر تهران را تهدید می کند. زلزله اصلی ترین و مهمترین آنهاست. عبور چندین گسل اصلی و فرعی از نقاط مختلف آن سابقه زلزله های مهیب و اکنون تراکم جمعیت فوق العاده بالا در بعضی مناطق و آسیب پذیری بالای ساختمانهای احداث شد. آینده ای تاریک را پیش چشم نمودار می سازد. (حسینی، 1383).

برحسب آمار مراکز علمی، در صورت وقوع زلزله ای با قدرت 7 ریشتر در تهران (احتمال وقوع زلزله ای با بزرگی بیش از 7 ریشتر با احتمال 70 درصد در 10 سال آینده وجود دارد (حسینی، 1383)) . بیش از 300 هزار نفر تلفات انسانی به بار خواهد آمد. (منصوری، 1383). از طرفی شهر تهران از دیدگاه شهرسازی ابرشهری است بدون ساختار مناسب شهری و کاملاً بهم تنیده، بدون پیش بینی مخاطرات و بحرانهای احتمالی. علاوه بر اینکه مرکز سیاسی جمهوری اسلامی ایران است، بزرگترین و پرجمعیت ترین و در واقع مهم  ترین شهر نیز می باشد. از این رو هرگونه آسیبی که توسط بلایای طبیعی به این شهر وارد گردد. در تمام کشور تأثیر منفی می گذارد (حسینی، 1383).

منطقه 1 تهران به عنوان یکی از مناطق 22 گانه شهر تهران، در شمال تهران واقع گردیده است. وجود دو مجموعه سلطنتی مهم نیاوران و سعدآباد، باشگاه های وزارت خانه ها و نهادهای دولتی، منازل مسکونی مدیران و رؤسای ادارات و سفارت خانه های خارجی نشان دهنده ارزش بالای این منطقه و جذابیت زندگی در آن است. در دهه های 60 و 70 با وجود خالی بودن مناطق جنوبی و شرق منطقه، تمایل به ساخت و ساز در نواحی شمالی در محدودة ارتفاعی 1600 تا 1800 بیشتر بوده است.

علی رغم وجود گسل های اصلی مانند گسل شاده گسل شمال تهران راندگی نیاوران و گسل محمودیه، به دلیل متعددی، ساخت و سازها ادامه یافته است. از جمله این ساخت و سازها، ساخت و سازهای غیرمجاز بالای ارتفاع 1800 متراست، که به دلیل مشخص نبودن مرزهای شمالی منطقه و عدم وضوح خط محدودة شهر به صورت غیرقانونی در خارج از محدوده 1800 صورت پذیرفته است. این ساخت و سازها توسط نهادهای نظامی و به سبب در اختیار داشتن زمین های وسیعی در محدودة شمالی صورت پذیرفته است. که از نفوذ کنترل شهرداری خارج است. این ساخت و سازها موجب اشغال کوهستان در لبه شمالی گردید. سمت و تأثیر است . فیزیکی  و غیر فیزیکی بسیاری بر جای نهاده است. ارزش زیاد زمین و مسکن در این منطقه باعث شده است که هم اکنون با منظره ای از ساختمانها و مجموعه های مسکونی بلند مرتبه و عظیم متراکم مواجه باشیم که عمدتاً بدون توجه به طبیعت زمین در رعایت توپوگرافی و با طرح های غیر برنامه ریزی شده به صورت غیر هماهنگ رشد یافته اند. هم چنین گرمانه بودن مکان گسل ها و نبود امکان آموزش برای جلوگیری از و قسمت مردم و ساخت و ساز بر روی گسل ها و عدم ریعات فریم ها، منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

باتوجه به موقعیت و ویژگی های خاص منطقه را (باتوجه به وسعت منطقه و نبود زمان کافی) بر آن شدیم، تا ناحیه سه را از میان نواحی نه گانه برگزینیم و از میان محلات اما زاده قاسم، دربند، نخجوان، گلاب دره، جعفرآباد، در ناحیه سه محله امام زاده قاسم را به علت شرایط خاص آن، به منظور بررسی محوری مدیریت بحران، و بررسی امکانات، تنگناها، فرصت ها و تهدیدها محله در زمینه مدیریت بحران با تأکید بر زلزله برگزیدیم. محله امام زاده قاسم در شمال تجریش قرار گرفته و از ی سو با در بند ارتباط دارد. در این محله در سال های اخیر بناهای مسکونی زیادی ساخته شده و پس از پیروزی انقلاب شاهد رشد سریع و مهاجرنشینی در این منطقه بوده ایم. بافت فشرده، ارگانیک محله، شبکة ارتباطی نامناسب در محله و همچنین قرارگیری محله در حریم گسل شمالی تهران که از غرب به شرق کشیده شده است و در عبور دو گسل از شمال شرق و جنوب محدوده بر آسیب پذیری محله در برابر زلزله می افزاید.

اهداف کلی تحقیق

1- شناخت امکانات، محدودیت ها، فرصت ها و تهدیدها در ناحیه سه، منطقه 1 تهران، با تأکید بر محلة امام زاده قاسم به هنگام وقوع زلزله.

2- بررسی میزان آسیب پذیری محله امام زاده قاسم و پهنه بندی میزان خطر.

3- بررسی چگونگی امدادرسانی و کیفیت آن در محله به هنگام وقوع زلزله.

روش تحقیق

این تحقیق، تحقیقی توصیفی، ارزیابی است به این معنا که در ابتدا سعی شده است مدیریت بحران در سطوح مختلف توضیح داده شود و سپس مدیریت بحران در سطح ناحیه سه و با تأکید بر محله یاد شده انجام گیرد.

باتوجه به نوع تحقیق و اهداف بیان شده، برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک های زیر استفاده شده است.

1- پرسش گری (پرسش نامه)

2- ترکیب ثبت مشاهدات (رسم نقشه و کروکی، عکاسی، ثبت اطلاعات در نقشه)

3- تکنیک شاهد

4- تکنیک مرور منابع و مطالعه

لازم به ذکر است، که مرحله شناخت این تحقیق، بوسیله برداشت های میدانی، مطالعات مهندسین مشاور بافت شهر، مطالعات مهندسین مشاور ساز واره نو، اطلاعات محدود شهرداری انجام شده است. و در نهایت سعی شده است باتوجه به اطلاعات موجود تا حد ممکن در رسیدن به راهکارهایی هر چند جزئی گام برداشت.

 

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید

 


دانلود با لینک مستقیم


مقاله کامل در مورد زلزله
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.