اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد تجهیزات برقی

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق کامل درمورد تجهیزات برقی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد تجهیزات برقی


دانلود تحقیق کامل درمورد تجهیزات برقی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 11

 

تجهیزات برقی

همانطور که میدانید یکی از سیستم های مهم خودروها تجهیزات برقی هستند که دارای قسمت های مهمی شامل: باتری ها، سیستم راه اندازی یا استارت، مولدهای برق و سیستم شارژ، سیستم جرقه زنی، مدارها می باشند و من در اینجا من قصد دارم از این موارد به بررسی مورد اول یعنی باتری ها بپردازم.

باتری Battery

باتری: باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول شیمیایی بوجود میایند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر (مثبت یا آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد و محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه میگردد الکترولیت نامیده میشود.

دسته بندی باتری ها

باتریها را به روشهای مختلفی دسته بندی میکنند که مهمترین روشهای دسته بندی شامل موارد زیر می باشند:

از نظر حالت الکترولیت:

باتری خشک(Dry) این نوع از باتری ها دارای الکترولیت جامد میباشند مانند باتریهای قلمی

باتری تر(Wet)این نوع از باتری ها دارای الکترولیت مایع می باشند مثل باتریهای مورد استفاده در خودرو ها

توجه: امروزه نوعی از باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملاً جامد مانند باتری قلمی و نه مایع مانند باتریهای متداول خودروها است بلکه الکترولیت این نوع از باتری ها مانند ژل می باشند به این باتری ها، باتری های با مراقبت کم (Maintenance Free)یا (Low Maintenance) نامیده می شوند، البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار داد.

از نظر جنس الکترولیت و صفحات:

باتریسربی- اسیدی(Lead-Acid)، باتری نیکل- کادمیوم(Nickel-Cadmium)، باتری هوا- روی(zinc-Air)، باتری آلکالاین (Alkaline) و ...

معمولا باتریهای خودرو ها از نوع باتری های سربی- اسیدی می باشند و دلایل این است که اولاً هزینه ساخت آنها کمتر از انواع دیگر است و ثانیاً محدوده دمایی مناسب برای بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتریها گسترده تر بوده و نیز آمپر و ولتاژ آنها نیز در محدوده دمایی مناسب میباشد. به همین جهت از این پس منظور ما از عبارت باتری همان باتری سربی اسیدی می باشد.

اجزای یک باتری واقعی

به طور کلی به جزصفحه مثبت ومنفی و الکترولیت باتری ها دارای اجزای دیگری نیز می باشند

این اجزاء عبارتند از:

پوسته (Battery Case)

درپوش باتری(Battery Cover)

در خانه باتری(Vent Cap)

قطب های باتریTerminal)(Post

خانه باتریBattery Cell)(

صفحه های مثبت Plate)Positive(

صفحه های منفی (Negative Plate)

صفحه های عایق(Separator)

الکترولیت(Electrolyte)

شانه نگهدارنده صفحات(Plate Connector)

پلاک باتری(Battery Information Label)

نشان دهنده شارژ باتری(Charging Leveler)

نشان دهنده سطح الکترولیت (Gravity Indicator)

البته استفاده از برخی اجزا در تمامی باتریها عمومیت ندارد، مانند نشان دهنده شارژ بودن باتری و نشان دهنده سطح الکترولیت.

اجزا دو نوع باتری

پوسته و درپوش باتری (Battery Case and Cover)

جعبه ای که تمام اجزاء یک باتری را در خود جای میدهد پوسته باتری نامیده می شود.

پوسته یا بدنه باتری ها باید در مقابل اثرات اسید مقاوم باشند علاوه بر آن باید بتواند تغییرات دمایی در محدوده (50- تا 150 درجه سانتیگراد) و نیز ضربه را تحمل نماید.

در گذشته پوسته باتری را از نوعی لاستیک تهیه میکردند اما امروزه معمولا از پلاستیکهای مخصوص به این منظور استفاده می گردد.

بدنه باتریها توسط جداره های عمودی معمولاً به 6 قسمت تقسیم می شود این قسمت ها محل قرار گرفتن صفحات مثبت، منفی، عایق، شانه باتری و همچنین الکترولیت می باشند که به هریک از این قسمت ها یک خانه باتری گفته می شود.

علاوه بر این جدارها تعدادی شیار نیز در کف پوسته باتری وجود دارد که دو وظیفه بر عهده دارند یکی اینکه تکیه گاهی برای صفحات باتری هستند و دیگری اینکه چون پس از مدتی صفحات باتری دراثر فعل و انفعالات شیمیایی ریزش میکنند فاصله بین این شیارها فضای مناسب جهت ته نشین شدن این رسوبات را فراهم میکند.

جنس درپوش باتری نیز مانند بدنه باتری ار نوعی پلاستیک تهیه میشود. بر روی در پوش محلی برای خروج قطب های باتری و همچنین نصب درب برای خانه های باتری تعبیه می گردد. البته لازم به ذکر است که گاهی در خانه های باتری از روی درپوش حذف می شود .

معمولاً باتریهای از نوع ژل (Gel–Cell) که الکترولیت موجود در آنها مایع نیست نیازی به درب خانه باتری ندارند.

باتری ، منبع ذخیره نیروی الکتریسیته جهت زدن استارت در موتور و تامین جرقه شمع و استفاده از روشنایی می‌باشد.

فرایندهای تبدیل انرژی در باتری :

در باتری خشک معمولی ، بر اثر واکنش ماده آند (قطب مثبت) و ماده کاتد (قطب منفی) با الکترولیتی که محیط بین آند و کاتد را تشکیل می دهد، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. در باتری خورشیدی ، انرژی الکترومغناطیسی نور تابیده شده به سلولهای خورشیدی ، با جداسازیهای مثبت و منفی درون باتری ، به شکل انرژی الکتریکی در می آید.

توان الکتریکی باتری :

توانی که هر باتری بر حسب وات تامین می کند، برابر حاصلضرب نیروی محرکه الکتریکی (بر حسب ولت) در شدت جریان الکتریکی باتریI (برحسب آمپر) می باشد. در کاربردهایی با توان زیاد از جمله استارت زنی اتومبیل موتور اتومبیل ، میزان توانهای تامین شده در فواصل زمانی کوتاه به بیش از 1000 وات می رسد.

در کاربرد کم توان در وسایل الکترونیکی ظریف ، مانندسمعک ها و ساعت های کامپیوتری ، میزان توانهای تامین شده در حدود چند میلی وات است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد تجهیزات برقی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.