اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد کارخانه قند شهر دزفول

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق کامل درمورد کارخانه قند شهر دزفول دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد کارخانه قند شهر دزفول


دانلود تحقیق کامل درمورد کارخانه قند شهر دزفول

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 24

 

کارخانه قند شهر دزفول

مقدمه

 مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد, در سال 1342 به منظور ایجاد تغییرات بنیادی در نظام کشاورزی منطقه و انجام تحقیقات جهت شناخت پتانسیل های کشاورزی منطقه و معرفی روش های نوین زراعت ، محصولات جدید در اراضی آبخور سد دزتاسیس گردید.در گذشته، تحقیقات گسترده ای روی این محصول در زمینه های بهزراعی و بهنژادی بعمل آمده است . همزمان با این تحقیقات، پژوهش هایی نیز توسط دانشگاه شهید چمران اهواز ( جندیشاپور سابق ) صورت پذیرفته است .در بدو تاسیس مرکز، تحقیقات مربوط به چغندر قند به عنوان بخشی از فعالیت های اداره تحقیقات زراعی انجام می شد .اما در حال حاضر تحقیقات مربوط به آن در یک بخش تحقیقاتی مستقل صورت می گیرد طبق گزارش های موجود , اولین فعالیت های تحقیقاتی درزمینه زراعت چغندر قند پاییزه در استان خوزستان توسط مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد وابسته به طرح آبیاری دز با هدف معرفی , توسعه و ترویج این محصول ، در سال 1343 آغاز گردید

 برای دستیابی به این هدف , مجریان طرح, ضمن تبادل نظر و مشورت با مسئولان ذیربط کشور و همکاری با بنگاه وقت اصلاح و تهیه بذر چغندر قند طرح جامعی برای رسیدن به اهداف فوق الذکر تهیه نمودند. دراین طرح با استفاده از 20 رقم از واریته هایی که در کرج مورد بررسی قرار گرفته بودند, کار مطالعه در باره بررسی امکان کشت این محصول در استان خوزستان آغاز گردید.درسالهای بعد تعدادی از ارقام نا منا سب برای این منطقه حذف و با ارقامی از کشورهای آمریکا و اروپا جایگزین گردید.

در ادامه فعالیت های تحقیقاتی , بسیاری از عوامل زراعی مانند تاریخ کاشت ، آبیاری ، تغذیه ، تراکم بوته و مقایسه ارقام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی ها نشان داد که چغندرقند می تواند به عنوان یک محصول با صرفه و استراتژیک در تناوب زراعی منطقه قرار گیرد. در نتیجه زمینه توسعه و ترویج آن دربین کشاورزان منطقه فراهم گردید .این امر موجب راه اندازی کارخانجات قند اهواز و دزفول گردید.به طوریکه نخستین بار چغندر قند در اراضی اطراف کارخانه قند اهواز در سطح وسیع کشت گردید. واز سال 49-1348، بخشی از اراضی شهرستان دزفول، به کشت چغندر قند اختصاص یافت . در حال حاضر بخش تحقیقات چغندرقند هماهنگ با موسسه تحقیقات چغندرقند در چارچوب اولویتهای تحقیقاتی برای منطقه خوزستان در دو زمینه بهنژادی و بهزراعی به دنبال بهبهود عملکـرد چغندرقند در این منطقه میباشد). و تا کنون با همکاری موسسه فوق الذکر دو رقم منوژرم و یک رقم پلی ژرم مقاوم به بولت مناسب منطقه اصلاح و تهیه شده و معرفی گردیده است   . همچنین طرحهای زیادی در خصوص بهینه سازی مصرف کود ، بذر ، تراکم بوته ، تاریخ کاشت ، کنترل علف های هر توسط این بخش انجام شده است و براساس نتایج آنها ، توصیه های لازم به زارعین منطقه صورت میگیرد.کارخانه قند دزفول به انگیزه نتایج حاصل از اجرای آزمایشاتی که در این مرکز صورت گرفت تأسیس شد. و اینک چغندرقند یکی از محصولات مهم منطقه محسوب میگرددوسالانه بیش از 7 هزار هکتار از اراضی مناسب منطقه به کشت این محصول اختصاص داده میشود.

مأموریت درکارخانه

بروز اختلاف در عیار چغندر تحویلی چغندرکاران بالاخص در محموله های ارسالی توسط یک زارع به دو کارخانه قند سبب اعتراض و شکایات متعدد گردیده است. اعتراض بر این مسئله بود که چغندرهای ارسالی از یک مزرعه به دو کارخانه یکسان ارزیابی نمی شوند و هر کارخانه عیار متفاوتی را اعلام و بدین ترتیب زارعین از لحاظ مالی متضرر می گردند. این بررسی به این منظور انجام شد تا ضمن مشخص شدن علت اختلاف، از بروز چنین مشکلاتی در آینده و در کارخانه های دیگر جلوگیری شود. ، نمونه برداری و آزمایشات مربوطه و آنالیز آماری نتایج و ارائه طریق به قسمت عیارسنج و کارخانه این کار تحقیقی انجام شد.

شرح یافته و توصیه های کاربردی : ایستگاههای عیارسنج کارخانجات قند استان از دو سیستم Web (ساخت کشور آلمان) دارای شش اره و همچنین نوع Vennema دارای تنها یک اره استفاده می کنند. در دستگاه Web خمیر از طریق سقوط آزاد نمونه غده چغندرقند بر روی اره ها و انتقال قسمت های اره شده بر روی نوار بدست می آید. در دستگاه Vennema، اره به عمق 7-4 سانتیمتر در داخل غده ها فرد می رود و با توجه به شکل غدد و تمرکز ثقل بیشتر از قسمت مرکزی نمونه خمیر تهیه می کند. پس از برداشت نمونه های چغندر در قسمت نمونه برداری دو کارخانه قسمتی از نمونه های کارخانه اول در همان ایستگاه خمیر گشته و عیار سنجی می شوند و قسمتی دیگر به ایستگاه دوم انتقال داده می شود و پس از تبدیل شدن به خمیر عیارسنجی می گردد، بعلاوه قسمتی از خمیر حاصل در کارخانه اول نیز به کارخانه دوم انتقال داده می شود. مشابه مراحل فوق الذکر در موارد کارخانه دوم هم اعمال می شود. مقایسه آماری میانگین نتایج مبین این نکته هستند که عامل ایجاد اختلاف روش نمونه برداری و نحوه تهیه خمیر می باشد در حالیکه روند عملیات صاف کردن عصاره نمونه ها و روش های تجزیه نمونه ها در دو کارخانه مشابه و اختلافی با یکدیگر ندارند. بنابراین توصیه می گردد:

  1. در هنگام نمونه برداری حتی المقدور از زخمی کردن نمونه اجتناب شود و پس از خاک گیر دستگاه تخلیه چغندر صورت گیرد.
  2. از سیستم چند اره ای در کلیه ایستگاههای عیار سنجی کارخانجات قند و بانظارت کامل انجام شود.

اهمیت اقتصادی : با اجرای صحیح این عملیات علاوه بر اینکه حق زارعین از لحاظ اقتصادی ضایع نخواهد شد. هم زارعین و هم کارخانه به دنبال عوامل کاهش راندمان و ضایعات واقعی خواهند گشت و یا این کار سالیانه از مقادیر قابل ملاحظه ای ضایعات جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تعیین فاکتور قلیایی و رابطه آن با درصد استحصال شکر

مقدار قند موجود در چغندر قند یکی از مهمترین فاکتورهای ارزشیابی این محصول می باشد ولی مواد غیر قندی محلول چغندرقند نیز در کلیه مراحل فرایند شرکت کرده و در نهایت در آخرین پس آب کارخانه (ملاس) جمع می شوند.

میزان مواد غیرقندی محلول در این گیاه روی درجه خلوص شربت خام استحصالی اثر منفی دارد. در ایران بعلت پائین بودن درجه خلوص شربت خام نسبت به کشورهای اروپائی میزان ضایعات قندی 5/8% بیش از این کشورها می باشد. از مواد غیر قندی مهم در چغندرقند که روی ضایعات قندی ملاس اثر دارند. سدیم، پتاسیم و ازت مضره است. تعیین این فاکتورها و رابطه آنها با میزان قند ملاس برای پیش بینی ضایعات قندی در شرایط اقلیمی ایران موضوع این تحقیق می باشد.

شرح یافته و توصیه های کاربردی : در جمع بندی کلی نتایج بررسی مواد ملاس زای، پتاسیم، سدیم و ازت آمینه و خاکستر در ملاس و فاکتور قلیایی و رابطه آنها با درصد قند می توان گفت هر یک از مواد مذکور بعنوان متغیرهای مستقل همبستگی مثبت معنی دار با درصد قند ملاس داشتند.

جدول مقایسه ضرایب همبستگی درصد قند ملاس با هر یک از مواد ملاس زای موجود در ملاس

بنابراین علت بالابودن ضایعات قندی ملاس در ایران با مقایسه کشورهای اروپایی بالا بودن مقدار سدیم و پتاسیم چغندرقندها ی ایران است که بعلت EC بالای خاکها و آبها در این کشور است. برای کاهش ضایعات قندی ملاس بایستی از ارقامی استفاده شود که میزان جذب سدیم و پتاسیم آنها کم باشد از طرف دیگر بعلت اینکه مصرف زیاده از حد کود ازته باعث افزایش مقادیر سدیم و پتاسیم و ازت مضره در ریشه ها می شود استفاده این کود در امور زراعی باید کنترل شده باشد. در طباخی کارخانه نیز با تعیین میزان سدیم و پتاسیم و میزان ضایعات قندی ملاس روش کار طباخی را از نظر ضایعات قندی ملاس می توان ارزیابی نمود.

اهمیت اقتصادی :

 با کاهش فاکتور قلیائیت در شربت خام و با استفاده از ارقامی که جذب سدیم و پتاسیم آنها کم می باشد، می توان ضایعات قندی را کاهش داد که باعث افزایش سود دهی می شود.

عنوان یافته تحقیقاتی: تعداد و مقدار وزنی نمونه چغندرقند جهت ارزشیابی کمی و کیفی آن در ایستگاههای عیار سنجی

بر اساس نظر کمسیون بین المللی هماهنگی روشهای تجزیه قند (ICUMSA) نمونه چغندرقند جهت ارزیابی کمی و کیفی الزاماً بایستی طوری اخذ شود که نماینده أی از کل و همگن با توده چغندر باشد. همه ساله چغندر تولیدی چغندرکاران بر اساس وزن خالص و عیارسنجی از طریق نمونه برداری از محموله های چغندرقند به منظور تعیین درصد قند ارزشیابی و طبق فرمول p/13-3/13 با توجه به قیمت تضمینی بهای آن محاسبه و پرداخت می گردد.

 اهمیت اقتصادی چغندر قند در استان

چغندر از مهمترین گیاهان صنعتی و از منابع عمده تولید شکر در استان خوزستان به شمار می آید . نیاز روزافزون کشور به تولید شکر و تأمین حدود 70% تولید داخلی شکر از چغندر قند ، اهمیت اقتصادی این محصول را به خوبی نشان می دهد . کشت چغندرقند پائیزه یا زمستانه در خوزستان به علت استفاده گیاه از بارندگی های پائیز و زمستان و در نتیجه تأمین مقداری از نیاز آبی آن یکی از محصولات استراتژیک و اقتصادی است که در حال حاضر در سطح 9 هزار هکتار از اراضی شمال استان کشت می گردد . علاوه بر پتانسیل تولید بالا ، وجینی بودن و اثرات تناوبی آن بر کشت های بعدی ونیز مکانیزه بودن تمامی عملیات کاشت ، داشت و برداشت بر اهمیت آن افزوده است . تولید محصولات جنبی آن نظیر تفاله  و ملاس و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت منطقه و همچنین تأمین چغندر قند مورد مصرف کارخانه های قند استان با مجموع ظرفیت 7500 تن در روز اهمیت استراتژیک این محصول را روشن می سازد . از اینرو این بخش با تحقیق پیرامون مسائل و مشکلات مختلفی که ممکن است این محصول در منطقه با آن روبرو شود . سعی در بهبهود عملکرد و کیفیت این محصول داشته است و در حال حاضر تحقیقات آن حول دو محور اصلی به نژادی و به زراعی میباشد که علاوه بر معرفی ارقام مناسب از نظر داشتن خصوصیات لازم برای کشت در این منطقه ، کارایی نهادهای مصرفی از قبیل کود ، سم ، آب آبیاری ، بذر … را افزایش دهد.

فعالیتهای تحقیقاتی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند صفی آباد :

بخش به نژادی :

فعالیتهای به نژادی چغندر قند در استان خوزستان در با هدف اصلاح وتهیه ارقام منوژرم و مولتی ژرم مقاوم به بولتینگ ، بیماریهای برگی وریشه وافزایش کمیت و کیفیت محصول با نظارت مستقیم وهدایت علمی متخصصان تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند انجام می شود .مساعد نبودن شرایط آب و هوایی جهت تولید بذر چغندر قنددر استان خوزستان سبب شد که فعالیتهای به نژادی عمدتا بر محور سلکسیون مواد ژنتیکی ، ارزیابی های متعدد برای تعییین مقاومت به بولتینگ و بیماریها وآزمایشات فاز مقایسه عملکرد وسازگاری ارقام امیدبخش، استوار باشد. این ارقام حاصل کارهای انجام شده در موسسه چغندر قند و سایر موسسات تحقیقاتی دنیا می باشد . فعالیت های مربوط به سلکسیون مواد ژنتیکی و ارزیابی لاین ها و ارقام شرکت کننده در برنامه های اصلاحی هر ساله متناسب با برنامه های اصلاحی موسسه در سطح وسیعی در بخش تحقیقات چغندر قند صفی آباد اتجام می گیرد    آزمایشات مقایسه ارقام ( جدول پیوست) شامل ارقام منوژرم و پلی ژرم می باشد . فعالیتهای چند سال گذشته موسسه تحقیقات چغندر قند با همکاری بخش تحقیقات چغندر قند صفی آباد ، در مورد ارقام پلی ژرم ، منتج به تولید رقم مولتی ژرم داخلی br1 ودز برای منطقه خوزستان شده است که این ارقام در حال حاضر بدلیل سازگاری نسبی درسطح نسبتا وسیعی از اراضی استان کشت می شود . تا قبل از انقلاب اسلامی کلیه بذور مصرفی این استان از انواع مولتی ژرم خارجی وبا صرف هزینه ارزی از خارج وارد می شده است . استفاده از بذور مولتی ژرم نیاز به عمل تنک داشته که مستلزم صرف هزینه های زیادی می باشد . از اینرو در راستای توسعه زراعت مکانیزه و استفاده از ارقام منوژرم ژنتیکی که از لحاظ کمیت و کیفیت برتری محسوسی به ارقام مولتی ژرم داشته و باعث کاهش هزینه های تولید می گردند ، موسسه تحقیقات چغندر قند با همکاری بخش چغندر قند صفی آباد در سال 1368 طی یک آزمایش میدانی در سطح کشت و صنعت های منطقه اقدام به کشت ازمایشی بذور منوژرم به صورت در جا ( با حذف تنک) نمود که نتایج حاصله بسیار مطلوب بود و مورد توجه چغندر کاران منطقه قرار گرفت .از ان سال تا کنون هر ساله 20-15 در صد سطح زیر کشت منطقه به کشت بذور منوژرم اختصاص دارد .

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد کارخانه قند شهر دزفول
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.