اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ارزیابی مقایسه ای بین استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی

اختصاصی از اس فایل ارزیابی مقایسه ای بین استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

ارزیابی مقایسه ای بین استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی


ارزیابی مقایسه ای بین استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی

 

 

 

 

 

 

 

ارزیابی مقایسه ­ای بین استراتژی ­های دستیابی به تولید در کلاس جهانی

 

چکیده

بی شک یکی از آثار مهم تحولات قرن بیستم در محیط تجاری و تولیدی، جهانی شدن است. در شرایط کنونی تولید از یک تصمیم محدود و در قلمرو ملی فراتر رفته و به مرزهای جهانی و در حد یک تصمیم استراتژیک تبدیل شده است. در واقع طی دو دهه اخیر به دلیل رقابت شدید، بسیاری از شرکت های تولیدی اهداف استراتژیک، ارزش ها و اولویت های خود را بازنگری کرده و در نهایت به ضرورت تعیین راهکار تولید در کلاس جهانی رسیده اند. از طرفی با توجه به محدودیت منابع سازمانی و نظر به اینکه اجرای همه استراتژی ­ها بطور همزمان و کامل به منابع زیادی نیاز دارد، اولویت ­بندی استراتژی­ های شرکت ­ها امری ضروری است.

تحقیق حاضر نیز بدنبال ارزیابی مقایسه ­ای استراتژی­ های دستیابی به تولید کلاس جهانی با استفاده از رویکردی ترکیبی از دو تکنیک FAHP و FVIKOR می ­باشد. در راستای دستیابی به این هدف از نظرات تعداد 12 نفر از کارشناسان و خبرگان صنعت فولاد که در تصمیم ­گیری­ های کلان شرکت خود تاثیر دارند استفاده شده است. با توجه به چهار استراتژی تعیین شده (طراحی محصولات بر اساس نیاز مشتری، پذیرش تکنولوژی جدید، بهبود خدمات پس از فروش و شناسایی بازارهای جدید) یافته­ های پژوهش بیانگر اولویت بالای استراتژی­ های "پذیرش تکنولوژی جدید " و "طراحی محصولات بر اساس نیاز مشتری" در راستای دستیابی به تولید کلاس جهانی می ­باشد.

واژگان کلیدی: تصمیم ­گیری چند معیاره فازی، استراتژی، تولید در کلاس جهانی، صنعت فولاد.

 

 

A Comparative Evaluation of the Strategies to Achieve World Class Manufacturing

Abstract

Undoubtedly, globalization in commercial and manufacturing environments is one of the main effects of the changes in twenty century. Nowadays, manufacturing is beyond a limited decision in a national arena, but it reached world wide borders and turned out to be a strategic decision. As a matter of fact, considering severe competition during last two decades, most of the manufacturing companies revised their strategic objectives, values, and priorities, and finally realized the importance of world class manufacturing. On the other hand, as the organizational resources are limited, and considering that simultaneous employment of all strategies needs a huge number of resources, prioritizing strategies is vital for companies. The aim of this research is a comparative evaluation of world class manufacturing achievement strategies by the use of a hybrid approach of FAHP and FVIKOR techniques. Opinions of twelve experts and specialists of Mazandaran state's steel industry, who are highly influential on their companies, are utilized. Considering the four determined strategies (designing products based on customer's requirements, accepting state-of-the-art technologies, improving customer service, and recognizing new markets), the research result demonstrates high priority of "accepting state-of-the-art technologies" and "designing products based on customer's requirements" regarding achieving world class Manufacturing.

Keyword: Fuzzy Multi Criteria Decision Making, Strategy, World Class Manufacturing, Steel Industry, Mazandaran State.

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول- کلیات پژوهش

2            1-1- مقدمه

2            1-2- بیان مساله

4            1-3- اهمیت موضوع

5            1-4- اهداف تحقیق

5            1-5- سوالات تحقیق

5            1-6- مراحل تحقیق

7            1-7- قلمرو تحقیق

7            1-8- تعاریف

7            1-8-1- تولید کلاس جهانی

8            1-8-2- استراتژی

8            1-8-3-  کارت امتیازی متوازن

8            1-8-3- 1- منظر مالی

8            1-8-3-2- منظر مشتری

9                1-8-3-3- منظر فرآیندهای داخلی

9                1-8-3-4- منظر رشد و یادگیری

9                1-8-4- تصمیم­گیری چند معیاره

10              1-8-5- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

10              1-8-6-  VIKOR

 

فصل دوم- ادبیات تحقیق

13          2-1- جایگاه کارت امتیازی متوازن در مدیریت استراتژیک

14          2-1-1-   فرآیند مدیریت استراتژیک

17          2-1-2- مزیت رقابتی حاصله از مدیریت استراتژیک

18          2-1-3- فایده‌‌های مدیریت استراتژیک

18          2-1-4- محدودیت‌‌های مدیریت استراتژیک

19          2-1-5- مدل­های تحلیل استراتژیک(تعیین موقعیت استراتژیکی)

21          2-1-6- کارت امتیازی متوازن

22          2-1-6-1- معرفی کارت امتیازی متوازن به­عنوان چارچوبی برای اجرای استراتژی

23          2-1-6-2- معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن

24          2-1-6-2-1- منظر مالی

24          2-1-6-2-2- منظر مشتری

25          2-1-6-2-3- منظر فرایندهای داخلی  کسب و کار

26          2-1-6-2-4- منظر یادگیری و رشد

26          2-1-6-3-  تفاوت کارت امتیازی متوازن با مدا سرآمدی

28          2-2- تصمیم­گیری چند معیاره فازی

29              2-2-1- تصمیم­گیری چند معیاره فازی

29          2-2-2 روش تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP)

31          2-2-3 محاسبه­ی سازگاری ماتریس­های مقایسات زوجی فازی

33          2-2-4- روش VIKOR

34          2-2-4-1- ویژگی­های مسائل قابل حل با VIKOR

34          2-2-4-2- تشریح روش VIKOR

34          2-2-4-2-1- محاسبه مقادیر نرمال شده

35          2-2-4-2-2- تعیین بهترین و بدترین مقدار

35          2-2-4-2-3- تعیین وزن معیارها

35          2-2-4-2-4- محاسبه فاصله گزینه­ها از راه حل ایده آل

36          2-2-4-2-5- محاسبه مقدار Qi

36          2-2-4-2-6- رتبه­بندی گزینه­ها

36          2-2-4-2-7- انتخاب گزینه نهایی

38          2-3- تولید در کلاس جهانی

39          2-3-1-  سیر تکاملی تولید

41          2-3-2- تعریف تولید در کلاس جهانی

43          2-3-3- مولفه­های کلیدی تولید در کلاس جهانی

46          2-3-4- ویژگی های سازمان های کلاس جهانی

48          2-3-5- استراتژیهای تولید در کلاس جهانی

49          2-3-5-1- استراتژی های مرتبط با محیط جهانی

51          2-3-5-2- انواع استراتژی های تولید در کلاس جهانی

54          2-3-5-3-  عوامل حیاتی در موفقیت استراتژی­های کلاس جهانی

55          2-3-6 – الگوها و مدل­های تولید در کلاس جهانی

70          2-4- پیشینه­ی تحقیق

71          2-4-1- مقدمه

71          2-4-2- مروری بر تحقیقات مشابه

76          2-4-3-  جمع­بندی تحقیقات مشابه

 

فصل سوم- روش شناسی تحقیق

78          3-1- مقدمه

78          3-2- نوع تحقیق

79          3-3- معرفی مدل تحقیق

81          3-4- جامعه آماری

81          3-5- ابزار و روش  جمع­آوری داده­ها

84          3-6- معرفی نرم افزار

 

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده‌ها

86              4-1- مقدمه

86              4-2- داده­های توصیفی

86              4-3-  بومی‌سازی شاخص­ها و استراتژی­های مدل مورد استفاده

87              4-4- محاسبه‌ی نرخ سازگاری ماتریس‌های مقایسه‌ی زوجی فازی

94              4-5- تجزیه و تحلیل داده‌ها با FAHP

101         4-6- ارزیابی  مقایسه­ای استراتژی­ها با روش  FVIKOR

 

فصل پنجم- نتیجه‌گیری و پیشنهادات

105           5-1- مقدمه

105           5-2- نتایج تحقیق

106           5-3- پیشنهادهای کاربردی

107           5-4- مقایسه­یافته­های پژوهش با دیگر پژوهش­های صورت گرفته

108           5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی

 

 109                 فهرست منابع

 

پیوست‌ها

پیوست شماره‌ی 1- پرسشنامه‌ بومی‌سازی شاخص­ها و استراتژی­ها

پیوست شماره‌ی 2- پرسشنامه‌ی مقایسات زوجی مناظر و شاخص­ها و  اولویت ­بندی استراتژی­ها

پیوست شماره‌ی 3- آشنایی با صنعت فولاد

 

فهرست جداول

16              جدول 2-1-  تفاوت­های مدیریت استراتژیک با سایر روش­های مدیریت

27              جدول 2-2-  تفاوت بنیادین دو مدل EFQM و BSC

33              جدول 2-3-  شاخص­های تصادفی گاگوس و بوچر

43              جدول 2-4-  زمینه­های تمرکز مطالعات برخی از صاحب­نظران تولید در کلاس جهانی

47              جدول 2-5-  ویژگی­های تولیدکنندگان کلاس جهانی

50              جدول 2-6 -  مزایا و معایب استراتژی­ها

56              جدول 2-7-  الگوی شونبرگر برای تولید در کلاس جهانی

76              جدول 2-8- خلاصه­ای از پژوهش­های انجام شده در زمینه­ی WCM

81              جدول 3-1-  طیف اعداد فازی و مقیاس­های زبان­شناسی برای تعیین وزن مناظر و شاخص­ها

82              جدول 3-2-   طیف اعداد فازی و مقیاس­های زبان­شناسی برای اولویت­بندی استراتژی­ها

82              جدول 3-3-  نمونه­ای از پرسشنامه‌ی بومی سازی

83              جدول 3-4-   نمونه­ای از پرسشنامه‌ی مقایسه زوجی

84              جدول 3-5- نمونه­ای از پرسشنامه­ی اولویت­بندی

87              جدول 4-1-  میانگین نظرات کارشناسان در خصوص مرتبط بودن شاخص­ها

87              جدول 4-2-  میانگین نظرات کارشناسان در خصوص مرتبط بودن استراتژی­ها

88              جدول 4-3-  ماتریس مقایسه زوجی مناظر چهارگانه خبره 1

88              جدول 4-4-  ماتریس مقادیر میانی اعداد فازی مثلثی

88              جدول 4-5-  ماتریس بردار وزن نهایی مقادیر میانی اعداد فازی مثلثی

89              جدول 4-6-   مقادیرλmax، CI و CR ماتریس بردار وزن نهایی اعداد میانی مناظر چهارگانه مربوط به خبره 1

89              جدول 4-7-   ماتریس حد بالا و پائین اعداد فازی مثلثی

89              جدول 4-8-   ماتریس بردار وزن نهایی حد بالا و پائین اعداد فازی مثلثی

89              جدول 4-9-   مقادیرλmax، CI و CR ماتریس بردار وزن نهایی حد بالا و پائین مناظر 4گانه مربوط به خبره

90              جدول 4-10-   ماتریس مقایسه زوجی منظر مالیِ خبره‌ی 1

90              جدول 4-11-   محاسبه‌ی CR ماتریس اعداد میانی منظر مالیِ مربوط به خبره 1

90              جدول 4-12-   محاسبه‌ی CR ماتریس میانگین هندسی منظر مالی مربوط به خبره 1

91              جدول 4-13-   ماتریس مقایسه زوجی منظر مشتری خبره 1

91              جدول 4-14-   محاسبه‌ی CR ماتریس اعداد میانی منظر مشتری مربوط به خبره 1

91              جدول 4-15-   محاسبه‌ی CR ماتریس  میانگین هندسی منظر مشتری مربوط به خبره 1

92              جدول 4-16-   ماتریس مقایسه زوجی منظر فرآیندهای داخلی خبره 1

92              جدول 4-17-   محاسبه‌ی CR ماتریس اعداد میانی منظر فرآیندهای داخلی مربوط به خبره 1

92              جدول 4-18-  محاسبه‌ی CR ماتریس  میانگین هندسی منظر فرآیندهای داخلی مربوط به خبره

93              جدول 4-19-   ماتریس مقایسه زوجی منظر رشد و یادگیری خبره 1

93              جدول 4-20-  محاسبه‌ی CR ماتریس اعداد میانی منظر رشد و یادگیری مربوط به خبره 1

93              جدول 4-21-   محاسبه‌ی CR ماتریس  میانگین هندسی منظر رشد و یادگیری مربوط به خبره 1

94              جدول 4-22-   نرخ‌های سازگاری ماتریس‌های مقایسات زوجی خبره‌های مختلف

95              جدول 4-23-   ماتریس تجمیع نظرات خبرگان در رابطه با مناظر چهارگانه

95              جدول 4-24-   درجات امکان­پذیری برای هر حالت دو تایی مناظر چهارگانه

95              جدول 4-25-   وزن نهایی مناظر چهارگانه

96              جدول 4-26-   ماتریس تجمیع نظرات خبرگان در رابطه با شاخص­های منظر مالی

96              جدول 4-27-   درجات امکان­پذیری برای هر حالت دو تایی شاخص­های منظر مالی

97              جدول 4-28-   وزن نهایی شاخص­های منظر مالی

97              جدول 4-29-   ماتریس تجمیع نظرات خبرگان در رابطه با شاخص­های منظر مشتری

97              جدول 4-30-   درجات امکان­پذیری برای هر حالت دو تایی شاخص­های منظر مشتری

97              جدول 4-31-   وزن نهایی شاخص­های منظر مشتری

98              جدول 4-32-    ماتریس تجمیع نظرات خبرگان در رابطه با شاخص­های منظر فرآیندهای داخلی

98              جدول 4-33-    درجات امکان­پذیری برای هر حالت دو تایی شاخص­های منظر فرآیندهای داخلی

98              جدول 4-34-    وزن نهایی شاخص­های منظر فرآیندهای داخلی

99              جدول 4-35-    ماتریس تجمیع نظرات خبرگان در رابطه با شاخص­های منظر رشد و یادگیری

99              جدول 4-36-    درجات امکان­پذیری برای هر حالت دو تایی شاخص­های منظر رشد و یادگیری

99              جدول 4-37-    وزن نهایی شاخص­های منظر رشد و یادگیری

101           جدول 4-38-    ماتریس نظرات خبرگان

101           جدول 4-39-    ماتریس فازی نرمال شدهِ تجمیع نظر کارشناسان

102           جدول 4-40-    بهترین و بدترین مقدار فازی

102           جدول 4-41-    مقادیر Si و Ri

102           جدول 4-42-    بهترین و بدترین مقادیر Si و Ri

102           جدول 4-43-    اولویت­بندی استراتژی­ها

 

فهرست شکل‌ها

6              شکل 1-1-  ساختار سلسله مراتبی مناظر، شاخص­ها و استراتژی­های دستیابی به تولید کلاس جهانی

16           شکل 2-1-  چارچوب مدیریت استراتژیک

23           شکل 2-2-  عناصر کارت امتیازی متوازن

48           شکل 2-3-   الگوی عمومی تدوین استراتژی جهت استخراج برنامه WCM

49           شکل 2-4-   الگوی اجرایی WCM

55           شکل 2-5-   دسته­بندی مدل­های WCM

57           شکل 2-6-   الگوی تولید در کلاس جهانی، راس

58           شکل 2-7-   الگوی تولید در کلاس جهانی، هوانگ و همکاران

59           شکل 2-8-   الگوی تولید در کلاس جهانی، گیفی و همکاران

59           شکل 2-9-    الگوی تولید در کلاس جهانی، هیم و کامپتن

60           شکل 2-10-   الگوی تولید در کلاس جهانی، موتوانی و همکاران

61           شکل 2-11-   الگوی تولید در کلاس جهانی، شافر و اسوالد

61           شکل 2-12-   الگوی تولید در کلاس جهانی، جلیناس و همکاران

63           شکل 2-13-   مدل فاز بندی شده­ی استقرار سیستم تولید در کلاس جهانی، صفایی قادیکلایی

64           شکل 2-14-  الگوی تولید در کلاس جهانی، ایمانی

64           شکل 2-15-   الگوی تولید در کلاس جهانی، اسکودانیبیو

65           شکل 2-16-   الگوی تولید در کلاس جهانی، چو

66           شکل 2-17-  الگوی تولید در کلاس جهانی(مدل توسعه­ی ویژگی­های سازمانی)، فارسیجانی

67           شکل 2-18-   الگوی فاکتورهای بحرانی برای ارزیابی سیستم های WCM ، سانگوان و دیگالوار

68           شکل 2-19-  الگوی عمومی برای اجرای تولید در کلاس جهانی، عید

69           شکل 2-20-   الگوی ارزیابی مقایسه­ای استراتژی­های تولید در کلاس جهانی، یوکسل و داگدویرن

89           شکل 3-1-   ساختار سلسله مراتبی یوکسل و داگدویرن(2010)

80           شکل 3-2-   ساختار سلسله مراتبی مناظر، شاخص­ها و استراتژی­های دستیابی به تولید کلاس جهانی

100         شکل 4-1-   وزن نهایی شاخص­هایِ کارت امتیازی متوازن با روش FAHP

 

 

تعداد صفحات:     148

نگارش حرفه ای و آماده استفاده

 


دانلود با لینک مستقیم


ارزیابی مقایسه ای بین استراتژی های دستیابی به تولید در کلاس جهانی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.