اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

طرز کار اسیلوسکوپ

اختصاصی از اس فایل طرز کار اسیلوسکوپ دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

طرز کار اسیلوسکوپ


طرز کار اسیلوسکوپ

طرز کار اسیلوسکوپ

 

1ـ ساختمان و طرز کار اسیلوسکوپ:

اسیلوسکوپ یک دستگاه اندازه گیری است که از آن برای مشاهده ی شکل موج ها و اندازه‌گیری ولتاژ، زمان تناوب، اختلاف فاز و همچنین مشخصه های ولت ‍‍ آمپر عناصر نیمه هادی مانند دیود ها، ترانزیستورها و. . .  استفاده می گردد.

اسیلوسکوپ یک ولتمتر بسیار دقیق است که می‌تواند ولتاژهای تا حدود یک هزارم ولت متناوب را در فرکانس های خیلی بالا (حتی چند صد مگا هرتز) اندازه‌گیری نماید، حال آنکه ولتمترهای ساخته شده‌ی  امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ های کم در این فرکانس نیستند.

اندازه گیری و مشاهده‌ی شکل موج‌ها در اسیلوسکوپ از ولتاژ با فر کانس صفر(DC) شروع و به فرکانس مشخصی (به خاطر محدودیت پهنای باند تقویت کننده‌ها) ختم می گردد که معمولاً اسیلوسکوپ را با این فرکانس مشخص می نماید. مثلاً اسیلوسکوپ 20مگاهرتز، یعنی اسیلوسکوپی که می تواند ولتاژ های DC تا MHZ 20  را نمایش می‌دهد.

ساختمان اسیلوسکوپ از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

الف: لامپ اشعه ی کاتدیک(CRT)

ب: مدارهای آماده سازی لامپ و سیگنال

لامپ اشعه ی کاتدیک:  

لامپ اشعه‌ی کاتدیک امروزه قسمت اصلی مانیتور های کامپیوتر، تلویزیون، دستگاههای کنترل کننده‌ی ضربان قلب در پزشکی و. . . را تشکیل می دهد. در حقیقت با اعمال هر سیگنال الکتریکی به دستگاه های نام برده آن سیگنال روی صفحه‌ی حساس لامپ اشعه‌ی کاتدیک نقش می بندد. اساس کار لامپ اشعه ی کاتدیک‌، بمباران یک صفحه حساس با یک دسته اشعه ی الکترونی می باشد. بر اثر بمباران صفحه‌ی حساس، آن قسمت از صفحه که بمباران شده است از خود نور ساطع می کند. منظور از اشعه‌ی الکترونی تعدادزیادی الکترون می‌باشد که به صورت یک اشعه‌ی فوق‌العاده باریک در آمده و با سرعت بسیار زیاد (چند هزار کیلومتر در ثانیه) در حرکت است.

مقدار نور ایجاد شده روی صفحه‌ی حساس به دو عامل، سرعت الکترونها و تعداد الکترونها بستگی دارد، به عبارتی هر قدر تعداد الکترونهای اشعه‌ی الکترونی و سرعت الکترون ها زیادتر باشد نور ایجاد شده بیشتر خواهد بود. در عمل برای کنترل مقدار نور ایجاد شده تعداد الکترون های اشعه را تغییر می دهند، زیرا این عمل به سهولت امکانپذیر است.

صفحه‌ی حساس که شکل موج روی آن نقش می بندد، از یک شیشه‌ی معمولی که پشت آن از مواد فسفرسانس (ترکیب روی و فسفر) پوشیده شده است. رنگ نور ایجاد شده به درصد ترکیب روی و فسفر بستگی دارد.

تولید اشعه الکترونی بوسیله گرم کردن یک استوانه فلزی که قسمت جلوی آن از مواد اکسیدی (معمولا 50% اکسید باریم و 50% اکسید استرانسیوم) پوشانده است صورت می‌گیرد. نحوه کار بدین صورت است که ابتدا فیلامان داخل استوانه را با عبور جریان الکتریکی از آن گرم می کنند. گرمای فیلامان منجر به گرم شدن استوانه شده در نتیجه مواد اکسیدی گرم می شوندو بر اثر این گرما از خود الکترون ساطع می کنند. در جلوی این استوانه یک شبکه که دارای روزنه بسیارکوچکی است (حدود کسری از میلیمتر) قرار گرفته است. این کار مقدمه تولید اشعه به صورت باریک می باشد. شبکه جلوی این استوانه ، شبکه کنترل و استوانه ای که مواد اکسیدی ، صفحه جلوی آنرا پوشانده است کاتد نام دارد

 

word: نوع فایل

سایز:11.3 KB 

تعداد صفحه:10


دانلود با لینک مستقیم


طرز کار اسیلوسکوپ
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.