دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی مانند افسردگی- اضطراب- کمرویی و ترتیب تولد دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر بافرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 143
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی به مانند افسردگی– اضطراب و کمرویی و ترتیب تولد دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارت است از مقایسه افسردگی و اضطراب و کمرویی – در بین فرزندان اول و آخر و رابطه آنها با ترتیب تولد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است که از بین 850 نفر دانش آموز 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بر روی آنها اجرا گردیده که آزمونهای مورد استفاده آزمون اضطراب و افسردگی و کمرویی است که نتایج بدست آمده را با روش آماری ضریب همبستگی و t متغیر مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم و نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین ترتیب تولد و افسردگی و اضطراب و کمرویی رابطه معنی داری وجود دارد و تفاوت بین این مقیاس ها در فرزندان اول و آخر وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر 05/0 ≤ α است .
مقدمه
اختلالات رفتاری ناپسند و خشم برانگیز ممکن است نخستین نشانه های درگیری نوجوانان با یک سلسله عاطفی باشند تند خویی ، پرخاشگری و امتناع از رفتن به مدرسه اغلب مدتها قبل از بر ملا شدن اضطراب نوجوان چهره خود را نشان می دهند که معمولاً این اضطرابها ناشی از محیط خانه و بیرون است و گاه در اثر معلولیت های ناشناخته و جهانی و گاه از طریق ترتیب تولد و اهمیت به فرزندان می تواند باشد اضطراب و افسردگی و موارد دیگر زمانی بروز می کند تضادهای میان خواسته های درونی و محرک ها از یک سو و دنیای بیرون از سوی دیگر و یا میان محرکهای درونی و وجدان شخص وجود داشته باشد که هنگام غلبه اضطراب فرایندهای روانی ویژه ای برای حمایت از فرد در برابر رفتار از کنترل خارج شده بکار می افتد که اینها می تواند به ترتیب تولد و اینکه فرزندان اول و آخر و یا وسط که تحت مراقبت و تربیت قرار می گیرند رابطه داشته باشد و به نوعی که فرزندان اول به علت خود کفایی و مستقل بودن و یا فرزندان وسط به علت فرا گرفتن تجربه های بزرگتر خود و فرزندان آخر به علت وابستگی شدید مورد توجه قرار گرفته اند و اینکه آیا این فرزندان از لحاظ ویژگی شخصیتی می توانند با هم تفاوتداشته باشند که روان شناس معروف قرن 19 که آدلر است در مورد ترتیب تولد و ویژگی های شخصیتی فرزندان نظرات گوناگونی دارد که می تواند در نوع شخصیت آن نقش داشته باشد و همین طور روابط والدین و برخورد با آنها هم می تواند در گسترش و یا کمبود یک اختلال نقش بسزایی داشته باشد به این صورت که نوجوان باید رفتارش هم کنترل شده باشد و هم آزاد تا بتواند از محیط های اضطراب آور – اجتماعی به خوبی گذر کند تا در آینده به فردی مضطرب و افسرده کمرو تبدیل نشود که ترتیب تولد می تواند این عوامل را کم یا زیاد نشان می دهد به طوری که در تقسیم بندی آدلر نشان داده شده است که فرزندان وسط به علت تجربه کسب کردن از فرزندان اول و محتاج نبودن به کسی و عدم وابستگی شدید می توان گفت که هم کم مضطرب هستند و کم رو هم نمی توانند باشند .
فهرست
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
مقدمه 3
بیان مساله 5
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
اهداف تحقیق 8
فرضیه های تحقیق 9
تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها و مفاهیم 10
فصل دوم
اختلالهای اضطراب تعمیم یافته و هراس 13
تعریف اضطراب ، جنبه ها و جلوه های مختلف آن 17
شیوه های بیان اضطراب 22
اضطراب و اختلال حرکتی 31
طبقه بندی اختلال های اضطرابی 38
اضطراب در کودک پس از اکتساب زبان 44
اختلال های افسردگی و آشفتگی – افسردگی 53
افسردگی های دوره اول کودکی 62
افسردگی های ناشی از محرومیت های جزیی و افسردگی مادرانه 68
رفتار معادل افسردگی 77
افسردگیهای یک قطبی 91
گستره ی افسردگی مهاد 94
دیدگاه دوان تحلیل گری 100
فصل سوم
جامعه مورد مطالعه 119
روش نمونه گیری 119
ابزار اندازه گیری تحقیق 120
روش آماری مربوط به فرضیه ها 122
فصل چهارم
نمرات اضطراب آزمودنیها 127
نمرات آزمودنیها از آزمون افسردگی 129
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 138
پیشنهادات 140
محدودیت ها 140
منابع 141
پایان نامه رشته روانشناسی رابطه ویژگی های شخصیتی افسردگی- اضطراب- کمرویی و ترتیب تولد دانش آموزان شهر ابهر