موتورهای القایی ac
120 صفحه در قالب word
فصل اول :
اساس کارموتورهای القایی 1
مزایا ومعایب 5
ساختارموتورهای القایی 6
لغزش وسرعت روتور 9
میدانهای گردان 10
کاربردموتورهای القایی 18
فصل دوم :
روشهای کنترل سرعت موتورهای القایی 23
تنظیم سرعت موتور به وسیله تغییر دادن عدده قطبها 23
تنظیم سرعت گردش موتور به وسیله تغییر فرکانس 30
تنظیم دورموتور به وسیله تغییر مقاومت اهمی مدارروتور 31
پیوست موتورهای آسنکرون به صورت آبشاری یا کاسکاد 34
معایب کاسکاد دومتورآسنکرون 37
نکات تکمیلی درتنظیم دور موتورهای القایی 38
تنظیم دورموتورهای القایی باتغییر فرکانس تغذیه 46
اتصال آبشاری موتورهای القایی 52
تنظیم سرعت موتورآسنکرون به وسیله مبدلهای فرکانس یا اینورترها 60
فصل سوم :
کنترل سرعت به روش کنترل میدان باالگوریتم پیش رفته 69
1- مقدمه 69
2- مدل موتورالقایی 72
3- الگوریتم کنترلی کمترین زمان 74
4- کنترل باکمترین تلفات 81
5- کنترل درکمترین زمان باکمترین تلفات 83
6- نتایج شبیه سازی 83
7- نتیجه گیری 88
فصل چهارم
نمونه آزمایشگاهی کنترل سرعت موتورالقایی توسط کنترلر فازی 89
1- مقدمه 89
2- شبیه سازی کنترل سرعت حلقه توسط کنترلر فازی 91
3- نتایج شبیه سازی 95
4- پیاده سازی آزمایشگاهی 95
5- نتایج آزمایشگاهی 97
نتیجه گیری 100
اساس موتور القایی:
در موتور الکتریکی تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی در قسمت گردندۀ ماشین صورت می گیرد. در موتورهای DC و یکنوع موتورAc ، قدرت الکتریکی توسط کلکتور و جاروبکها مستقیماً به رتور داده می شود. با توجه به اینکه، این نوع ماشینها را می توان موتورهای هدایتی (Conduction motor) می نامند. در معمولیترین نوع موتورA.C قدرت الکتریکی مستقیماً به رتور هدایت نمی شود و رتور قدرت رابطور القایی درست مانند ثانویۀ ترانسفور ماتور دریافت می کند. به این دلیل این نوع موتورها به نام موتورهای القایی معروفند. ضمن تجزیه و تحلیل موتورها، آشکار می شود که مفید خواهد بود اگر موتور القایی مانند یک ترانستور ماتور با ثانویۀ گردان تصور شود.
بدین ترتیب که یک سیم پیچی ساکن به منبع A.c وصل است و سیم پیچی دیگر به طریقی است که می تواند به راحتی بچرخد و انرژی خود را ضمن چرخش، توسط القاء مانند ترانسفور ماتور دریافت کند. اصول موتور القایی ابتدا توسط Arago در سال 1824 موقعی که وی پدیدۀ جالب زیر را ملاحظه نمود کشف گردید:
اگر یک صفحۀ غیر مغناطیسسی nonmagnetic و یک قطب نا به هم لولا شوند، بطوریکه محورهای آنها با هم موازی باشند و هر دو قطب با یکی از قطبهای قطب نما نزدیک لبۀ صفحه دیسک واقع شده باشند اگر که دیسک را بچرخاند قطب نما نیز خواهد چرخید یا بر عکس اگر عقربه را بچرخاند دیسک نیز می چرخد چرخش قسمت القاء شده همان جهت چرخش قسمت دیگر است.
این پدیده ممکن است به طریق زیر مشاهده شود:
اگر یک صفحۀ گرد مسی یا آلو مینیومی ساده و یک قطب نمای نسبتاً بزرگ روی محور عمودی نزدیک به هم نصب شوند بطوری که هر کدام بتواند حول محور خود آزادانه و مستقل از یکدیگر بچرخند( این بهترین راه برای نشاندادن اساس عمل موتورهای القایی می باشد.
اگر که دیسک بچرخد قطب نما نیز آنرا دنبال خواهد نمود البته با سرعت کمتر. شکل(1) یک لبۀ قطب جنوب آهنربا را که مستقیماً روی لبۀ دیسک غیر مغناطیسی قرار دارد نشان می دهند. برای درک این مطلب که ممکن است هر دو قسمت که روی لولا ها به طور عمودی و مستقل از یکدیگر قرار دارند، آزادانه در صفحۀ افقی بچرخد، باید توجه را به یک المان قطعه کوچکی از دیسک که درست در زیر مرکز قطب قرار می گیرند معطوف داشت.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
موتورهای القایی ac