کنترل مستقیم گشتاور در موتورهای القایی دو تغذیه
و شیوه های بهبود عملکرد این روش
129 صفحه در قالب word
چکیده
در سالهای اخیر روشهای بهبود عملکرد کنترل مستقیم گشتاور (DTC ) در موتورهای القایی دو تغذیه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. موضوع اصلی روش کنترل مستقیم گشتاور چگونگی انتخاب بردار ولتاژ مناسب برای کنترل گشتاور و دیگر کمیات مورد کنترل میباشد.
روش کنترل مستقیم گشتاور کلاسیک در موتورهای القایی دو تغذیه مانند موتورهای القایی معمولی دارای نقاط ضعفی میباشد. ضمنا با توجه به اینکه ماشین القایی دو تغذیه اغلب به صورت ژنراتور در نیروگاه بادی استفاده میگردد. ایجاد شرایط لازم برای اتصال نیروگاه به شبکه و امکان ایجاد کنترل جریان راکتیو و ضریب توان در شبکه دارای اهمیت بسیاری میباشد.
در این پروژه علاوه بر بیان روشهایی برای ازبین بردن عیوب کنترل مستقیم گشتاور کلاسیک نظیر کاهش کاهش و تثبیت فرکانس کلیدزنی و کاهش ریپل شار و گشتاور به بیان ساختارهایی از روش کنترل مستقیم گشتاور میپردازیم که در آن بتوان سنکرونیزم ژنراتور با شبکه را فراهم کرد و یا جریان راکتیو و ضریب توان را توسط این ساختار کنترل کرد.
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه
1-1- اهمیت کنترل موتور القایی. 2
1-2- محرکه های با کارایی بالا در کنترل موتورهای القایی. 2
1-3- کنترل برداری موتور القایی. 2
1-5- اهمیت استفاده از ماشین القایی دو تغذیه. 2
فصل دوم: اصول کلی کنترل مستقیم گشتاور
2-2- بردارهای اینورتر منبع ولتاژ سه فازه ) VSI ( 2
فصل سوم: کنترل مستقیم گشتاور با دو جدول کلیدزنی
3-1- مدل VSI 2
3-2- مدل DFIM 2
3-3- مدل نهایی. 2
3-4-2- DTC به کار رفته برای موتور القایی دو تغذیه. 2
3-5- نتایج آزمایش... 2
فصل چهارم: کاهش ریپل گشتاور در موتور القایی با جاروبک
2- مطالعه تاثیر بردارهای ولتاژبر موتور القایی دو تغذیه-4. 2
4-3- استراتژی DTC پیشبین برای حداقل کردن ریپل گشتاور در فرکانس سوئیچینگ ثابت2
4-4- استراتژی کنترل DTC برای کاهش ریپل گشتاور و شار و فرکانس کلیدزنی کم. 2
4-5-کاهش تلفات توان در حالت کلید زنی. 2
فصل پنجم: کنترل مستقیم گشتاور ژنراتور القایی دوتغذیه با ضریب توان قابل تنظیم روتور
5-2- اصول کنترل مستقیم گشتاور 2
5-3- کنترل ضریب توان قابل تنظیم روتور 2
5-4- ارتباط میان ضریب توان استاتور و ضریب توان روتور 2
5-5- تعیین سیستم کنترل مستقیم گشتاور درDFIG.. 2
5-7- انتخاب بردار ولتاژ روتور 2
5-8-کنترل مستقیم گشتاور با ضریب توان قابل تنظیم استاتور 2
فصل ششم: سنکرونیزم با شبکه برای ماشینهای القایی دو تغذیه توسط کنترل مستقیم گشتاور
6-2-1 DTC برای مبدل سمت روتور 2
6-2 -2- کنترل برداری مبدل سمت منبع. 2
6-3- فرایند سنکرونیزم با شبکه. 2
6-4- کنترل مستقیم گشتاور برای ایجاد سنکرونیزم. 2
6-6- کنترل مستقیم گشتاور مجازی برای ماشینهای القایی دو تغذیه متصل به شبکه. 2
6-6-1- اصول کنترل مستقیم گشتاور مجازی. 2
فصل هفتم: کنترل مستقیم گشتاور برای موتورهای القایی دو تغذیه بدون جاروبک
7-4-1- معادلات توصیف کننده مشتق شار و گشتاور 2
7-5- استراتژی حداقل کردن ریپل گشتاور 2
مقدمه 1-1- اهمیت کنترل موتور القایی
موتورهای القایی از نظر هزینه و سادگی ساخت نسبت به انواع دیگر موتورها برتری دارند و به طور وسیع در صنعت مورد استفاده قرار گرفتهاند. از این رو کنترل این نوع موتورها از اهمیت خاصی برخوردار است. اما با وجود سادگی ساختار ماشین القایی کنترل دور و موقعیت آنها برای داشتن سرعت و گشتاور دلخواه، پیچیده تر از سایر موتورها در صنعت میباشد]3[.
1-2- محرکه های با کارایی بالا در کنترل موتورهای القایی
در سال 1986 که ایده روش کنترل مستقیم گشتاور[1](DTC) اولین بار توسط Takashi مطرح شد و نیز در طی آن تا سال 1996 که اولین درایو DTC توسط شرکت ABB به بازار عرضه شد، روش کنترل برداری تنها روش کارآمد و کاربردی با پاسخ دینامیکی گشتاور مناسب و مورد استفاده در صنعت بود ]1[. یکی از مشکلات اصلی کنترل برداری علاوه بر زیاد بودن حجم محاسبات به دلیل تبدیلات متوالی و پیچیده برای از بین بردن کوپلاژ بین محورها و ساده شدن روابط شار و گشتاور، نیاز به استفاده از سنسور دقیق به منظور پیدا کردن موقعیت شار روتور است، که در کاربردهای ارزان قیمت صرف هزینه برای سنسور قابل قبول نیست و درصورت استفاده از روش کنترل برداری بدون سنسور، که هم اکنون تحقیق و بررسی بر روی این روشها ادامه دارد، منجر به افزایش پیچیدگی و حجم محاسباتی بسیار زیاد و استفاده از DSPهای پرقدرت و گران قیمت میشود. به طور کلی، محرکههای موتورهای القایی مبتنی بر کنترل گشتاور برای استفاده در کاربردهای با کارایی بالا، دو نوع هستند:
- محرکه های مبتنی بر کنترل جهت دار بردار ([2]FOC)
- محرکه های مبتنی بر کنترل مستقیم گشتاور (DTC)
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
کنترل مستقیم گشتاور در موتورهای القایی دو تغذیه