یکی از رایج ترین راه های مقابل با نیروهای جانبی درسازه های فولادی استفاده از سیستم بادبندی است. در روش های متداول برای مهاربندی قاب های فولادی بنا به اقتضا و نیاز سازه در یک یا چند دهانه از طبقه نخست تا آخرین طبقه به صورت پیوسته و بدون جابجایی دهانه مهاربندی در ارتفاع به شکل ستونی روی هم قرار داده می شود. در حالت سیستم پراکنده روی هم بودن بادبندها بهم خورده و متناسب با رفتار و کارآیی بهتر سازه ممکن است بادبندها در هر طبقه در دهانه ای خاص و متفاوت قرار گیرد. این موضوع می تواند در بهینه سازی سازه ها که یکی از مهمترین مباحث در رشته سازه است بسیار مفید و کارآ واقع شود. در این مقاله ضمن بررسی تاثیر انواع آرایش سیستم مهار بندی ضربدری بر رفتار سازه با استفاده از نرم افزار و معرفی بهینه ترین آرایش بادبندی از نظر کنترل و کاهش تغییر مکان های جانبی و زمان تناوب سازه و نیروهای داخلی اعضاء در قسمتی دیگر تاثیر نوع زمین زیر سازه براساس تقسیم بندی آمده در استاندارد 2800 ویرایش سوم بر تغییر مکان جانبی سازه به هر دو روش استاتیکی و دینامیکی طیفی مورد بررسی قرار گرفته است که هدف از آن بررسی تاثیر نوع خاک در رفتار سازه و بررسی اختلاف نتایج به دست آمده از تحلیل استاتیکی و دینامیکی طیفی می باشد. در نهایت این رویکرد می تواند منجر به طراحی بهینه و اقتصادی سازه ها گردد و می تواند به عنوان یک توصیه در طراحی ها مورد توجه قرار گیرد.
سال انتشار: 1392
تعداد صفحات: 9
فرمت فایل: pdf
ارائه طرح بهینه چیدمان مهاربند هم محور ضربدری در سازه های فولادی