پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی فیلیپ کاتلر و کنوین لن کلر در سال 2006
هدف: ارزیابی اثربخشی فعالیت های بازاریابی
پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی
معرفی و کاربرد: پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی توسط فیلیپ کاتلر و کنوین لن کلر در سال 2006 طی پژوهشی با هدف ارزیابی اثربخشی فعالیت های بازاریابی تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه در ایران در سال 1390 توسط دکتر سیدمحمد مقیمی(استاد دانشگاه تهران) و دکتر مجید رمضان(استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر) به منظور استفاده در پژوهش های داخلی ترجمه و مورد ویرایش قرار گرفته است.
همچنین این پرسشنامه دارای 5 بعد به شرح زیر می باشد که شماره سوالات مرتبط با هر بعد نیز به طور جداگانه ارائه شده است:
ابعاد
شماره سوالات
فلسفه مشتری
1-2-3
یکپارچگی و کنترل وظایف اصلی بازاریابی
4-5-6-7
جمع آوری اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی
8-9
وجود گرایش استراتژیک
10-11-12
کارایی عملیاتی
13-14-15
شیوه نمره گذاری و تفسیر: پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی بر مبنای طیف لیکرت 5 درجه ای به شرح زیر نمره گذاری می شود: گزینه کاملا موافقم=5، موافقم=4، نظری ندارم=3، مخالفم=2 و کاملا مخالفم = 1. دامنه نمرات این پرسشنامه بین 15 تا 75 در نوسان می باشد که تفسیر نتایج به شرح زیر می باشد:
- امتیاز زیر 25 نشاندهنده اثربخشی پایین فعالیت های بازاریابی انجام شده در سازمان می باشد.
- امتیاز بین 25 تا 50 نشان می دهد که فعالیت های بازاریابی تا حدودی اثربخش می باشد.
- امتیاز بین 51 تا 75 نشاندهنده اثربخشی بالای فعالیت های بازاریابی انجام شده در سازمان می باشد.
روایی و پایایی:
طی پژوهش کاتلر و کلر (2006) روایی محتوایی این پرسشنامه توسط صاحبنظران بسیار مطلوب گزارش شده است و پایایی کلی پرسشنامه به روش ضریب آلفای کرونباخ 78/. محاسبه و گزارش شده است که حاکی از روایی و پایایی بالای این آزمون دارد.
منبع:
Philip Kotler, Kenvin Lane Keller.(2006). Marketing Management. Prentice-Hall of India.
پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی فیلیپ کاتلر و کنوین لن کلر در سال 2006