فایل : word
قابل ویرایش
تعداد صفحه : 72
چکیده
در جامعه امروزی ما شاهد هجوم انواع حملات فرهنگی هستیم. در واقع سوالات و شبهات بسیاری باعث سردرگمی خصوصاً در نسل جوان امروز شده است . تنها راه نجات از این مهلکه تمسک جستن به سخنان و رهنمودهای اهل بیت علیهم السلام است. تحقیق پیش رو درصدد جوابگویی به شبهات زیر است:
- علل عملکرد مختلف معصومین علیهم السلام چه بوده است؟
- علل پذیرش ولایتعهدی از طرف امام رضا علیه السلام چیست؟
- هدف حضرت از بیان حدیث سلسله الذهب چه بوده است؟
- «انه لیس کمثله شی» به چه معنا است؟
- حل شبهه جبر و تفویض در کلام حضرت به چه صورت است؟
- شبهه اراده انسان و علم الهی چگونه جواب داده میشود؟
- اراده الهی جزء صفات ذات است یا زائد ذات است؟
- حدوث عالم در کلام حضرت چگونه بیان میشود؟
- شرح «بسم الله»در کلام حضرت به چه صورت است؟
- از بررسی احادیث «لولاالحجه» چه نتیجهای گرفته می شود؟
- ولایت معصومین علیهم السلام بر ماسوی الله به چه معنااست؟
- تفسیر آیه «و اذابتلی ابراهیم ربه ... و اماماً در آیه به چه معنا است؟
- منظور از « الظالمین» در آیه فوق به چه معنا است ؟
- امام رضا علیه السلام با چه بیانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف را معرفی میکند؟
جواب سوالات به شرح زیر است:
- دربخش اول ابتدا عصمت را در مرحله ثبوتی بیان کرده و در بخش های بعدی عصمت در مرحله اثبات بیان میشود. به این صورت که با پذیرش عصمت در پیشوایان باید این را بپذیریم آنچه آن بزرگواران انجام میدهند، بر اساس خیر و مصلحت است. البته سایر فرق اسلامی عصمت را شرط امامت نمیدانند وهرچند امام گناه کرده باشد باز هم شرایط امام شدن را دارد.
- از علل قبول ولایتعهدی همین بس که مأمون کار خود ر ابه شورایی که عمر تشکیل داد و حضرت امیرالمومنین علیه السلام را مجبور به حضور درآن کرد تشبیه کرد.
- با حدیث سلسله الذهب حضرت دو اصل «توحید» و «امامت » را به خوبی بیان کرده و قبول ولایت خودشان- که مستلزم پذیرش ولایت معصومین علیهم السلام است - شرط ورود به دژ محکم الهی دانسته اند.
- آیه«انه لیس کمثله شی ء» به ما میفهماند بین خدا و مخلوقات مفارقت ذاتی و جزء به جزء است و ما قادر به درک ذات الهی نیستیم زیرا هیچ نوعی سنخیتی بین خدا و مخلوقات وجود ندارد (عجز از درک ذات بی منتهای باری تعالی حد کمال و معرفت است)
- جواب شبهه جبر و تفویض چنین است : «لاجبر ولاتفویض بل امر بین الامرین»زیرا هر کدام به تنهایی مفسده هایی دارند.
- خداوند عالم به افعال انسان است. از طرفی انسان دارای اختیار است. این مسئله دو مقوله جدای از هم هستند . علم الهی مستلزم تحقق فعل نیست، هر چند نجات انسان ازمهلکه در علم الهی وجود دارد.
- اراده الهی جزء صفات فعل است، زیرا اگر خداوند بخواهد میتوانداراده نکند آیات و روایات دال بر این مطلب است.
- عالم حادث است. زیرا خداوند قدیم است ، چیزی پیش از او نبود و چیزی همراه او در قدیم با او وجود نداشته است.
- حضرت با تفسیر «بسم الله »به ما میفهمانند که انسان با این سخن داغ بندگی را بر خود مینهد و خود را تنها مختص خدای باری تعالی میکند.
- زمین هیچ گاه بدون حجت باقی نمیماند که اگر چنین شود، سبب خلقت از بین میرود و زمین اهلش ر ادر خود فرو میبرد.
مقاله چرا معصومین نسبت به هم عملکرد مختلفی دارند (حدیث سلسله الذهب)