خلاصه :
کلمه استرس برای توصیف مقدار تنش استفاده می کنند که اشخاص تخت تاثیر شغل و روابط و مسئولیت هایشان در زندگی تحما می کنند.
استرس شغلی : پاسخ های جسمی و حسی مضر در زمانی که نیازهای شغلی با توانایی ها و منابع با نیازمندیهای کارمند مطابق ندارد نامیده می شود. برای مقابله با استرس کاری ابتدا باید عوامل استرس زای شغلی و پی آمدهای آن بررسی شود پس راهکار مناسب را با توجه به استراتژیهای مقابله فردی و درون سازمانی به کار گرفت.
مقدمه :
تنیدگی یا استرس جزء لاینفک زندگی انسان است و حضور دائمی در آن دارد، صاحبنظران وجود این پدیده را جهت ادامه زندگی ضروری و سازنده می دانند و طریقی که مردم تنیدگی را براساس آن تجربه می کنند بستگی زیادی به پیش بینی کردن آن – زمینۀ اجتماعی و کنترل دارد و اینکه تنیدگی چگونه بر فرد اثر می گذارد بستگی به توانایی شخص برای تطابق با حوادث زندگی دارد تعاملات – کیفیت سیستم حمایتا – درک شخص و موفقیت عاطفی همه در این تطابق مؤثر می باشند.
80 – 5% بیماریهای استرس ایجاد می شوند و ضایع ایجاد کننده استرس مختلف میباشند که مهمترین آنها ضایع شغلی می باشد، از جمله شغلهای پرتنش پرستاری می باشد چرا که پرستار فردی است که مسئول کنترل و پایش 24 ساعته بینماران می باشد، و به طور مستم در معرض متعدد تنش زا قرار می گیرد و در دراز مدت این عوامل در فرد ایجاد فرسودگی کرده و روی روند فعالیت پرستاران اثرات سوء به جا می گذارد.
استرس یکی از مشکلات بسیار مهم و روز افزون بهداشت کار می باشد و از نظر اقتصادی یکی از علل باز دارنده محسوب می شود، در انگلیس سالانه بیش از چهل میلیون روز شغلی به علت ناهنجاری های ناشی از استرس از دست می رود و ضرر ناشی از استرس شغلی در استرالیا در سال 1994 در حدود سی میلیون دلار استرالیا بوده است.
استرس :
استرس اولین بار توسط هانس سلیله در ارتباط باشرایط انسان مطرح گردید. هانس سیله استرس را درجه سوخت و ساز بدن بر اثر فشارهای زندگی می داند. به عبارتی استرس پاسخ فیزیولوژیکی و روانی یک شخص جهت وقف یافتن و تحویل دادن فشارهای داخلی و خارجی می باشد.
سه مرحله پاسخگویی به استرس که به عنوان علائم این ناراحتی مورد تأیید همگان می باشد عبارتند از: اعلام خطر، مقاومت و فوسودگی.
استرس تا اندازه ای معین و بهنجار سودمند است. خود بودن فشار روانی سرزنده نمی باشد با این همه زمانی که فشار روانی به مشکلی عاملی چالش انگیز و گیج کننده باشد باعث بهبود عملکرد می شود، فشار روانیبسیار پایین می تواند منجر به عدم فعالیت – احساس ملال – فقدان نیرو گردد و فشار روانی بسیار بالا به بی رمقی و سپس فرسودگی خود می انجامد.
تعریف انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای :
استرس شغلی عبارت از یاغ های حسی و جسمی مضر در زمانی که نیازهای شغلی با توانایی ها و منابع با نیازمندی های کارمند مطابقت ندارد.
نشانه های استرس :
نشانه ها و آثار استرس برای همه یکسان نیست زیرا واکنش افراد در برابر عوامل استرس زا با یکدیگر فرق می کند. مطالعهکوپر و یا گلیونی نشان می دهد که تجربه فشار روانی، نتیجۀ یک تعامل بین منابع مختلف با موقعیت استرس زا و فرد است و تمامی افراد یک واقعیت واحد را استرس زا تصور نمی کنند اختلافات فردی آنان از نظر شخصیتی و تجارب زندگی پاسخ آنان را به فشار روانی تحت شعاع قرار می دهد.
نشانه های روحی، هیجانی، رفتاری و جسمی به استرس :
نشانه های ذهنی (روحی): عدم تمرکز حواس، فراموشکاری، ناتوانی در یادآوری وقایع اخیر، ناتوانی در گرفتن اطلاعات جدید، داشتن افکار معیوب و دودلی، تردید، عدم وقت، به طور مکرر اشتباه کردن، عدم توجه به جزئیات و ... .
نشانه های هیجانی : اضطراب، ترس، پرخاشگری، افسردگی، وحشت، گریه، نگرانی، کابوس، کناره گیری از کارها، نپذیرفتن مسئولیت.
نشانه های جسمی : سر درد، تپش قلب، تنفس نامنظمف تکرار ادرار، تهوع، سوء هاظمه، خشکی دهان.
نشانه های رفتاری : پرخوری، کم خوری، وسواس فکری، وسواس عملی، کندن مو، ناخن و کناره گیری از رفت و آمد با دیگران.
علل استرسهای شغلی : چهار مجموعه کلی استرس شغلی عبارتند از :
1 ) عوانل شغلی 2 ) عوامل محیطی 3 ) عوامل ناشی از نقش 4 ) عوانل ناشی از روابط داخلی کارکنان.
عنوان شغلی : عوامل ایجاد فشارهای عصبی در مشاغل می باشند، و برخی از شغلها بیش از سایر مشاغل استرس زا می باشند میزان کار بیش از اندازه از اندازه از جمله این عوامل می باشد.
عوامل فیزیکی : بستگی به مکان کاری شغل و شرایط ایفای نقش دارد.
عوامل ناشی از نقش : فشار عصبی می تواند ناشی از ابهام نقش و تضاد نقش باشد.
عوامل ناشی از روابط داخلی کارکنان : آخرین عامل ایجاد کننده فشارهای عصبی می باشد که ناشی از فشارهای گروهی و فشار برای انجام هنجارهای گروهی و نظایر آن می باشد، سبک رهبری و شخصیت و رفتار فرد نیز می تواند باعث استرس شغلی گردد.
عوامل استرس زای شغلی در محیط کارپرستاران که منجر به فرسودگی شغلی شده :
عدم حمایت اجتماعی، تضاد با همکاران و پزشکان، فشار شغلی، در معرض خطرات ناشی از اشعه ها و عفونتها قرار گرفتن، مرگ و میر بیماران، حجم کاری زیاد، پایین بودن حقوق و مزایا، تغییر مددجو پرستاری از بیماران با نیازهای مراقبتی پیچیده، فقدان کار گروهی، فقدان افکار نو، عدم حمایت مدیران و سرپرستاران، عدم امنیت شغلی، چرخش شیفت ها، نحوه ارزشیابی و جو سازی و ... ، فرسودگی شغلی پدیده ای بسیار شایع در پرستاران است.
اگرچه استرس شغلی در تمامی مشاغل وجود دارد ولی در حرفه هایی که با سلامتی انسان سروکار دارند این موضوع اهمیت فراوانی پیدا می کند و شواهدی وجود دارد که پرستاری شغلی پراسترس محسوب می شود و ضرایب استرس آن 5/6 از 10 می باشد.
در بررسی Adali دلایل رشد فرسودگی شغلی در پرستاران، زمان طولانی جهت مراقبت از بیمار گذاشتن، تماس با بیمارانی که پیش آگهی بدی دارند، کار بیش از اندازه، دوگانگی و تضاد در نقش پرستاری ازبیماران بدحال و با نیازهای مختلف، عدم حمایت مدیران و سرپرستاران و نبود رضایت شغلی و ترس از مرگ بیماران است.
برخی نظریات مطرح شده در خصوص عوانل ایجاد استرس در پرستاران :
کول (Cole) معتقد است که 93% پرستاران مرتباً تحت عوامل استرس زای محیطی قرارمی گیرند که این مورد می تواند سلامت جسمی و روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد.
لی و وانگ wang slee نیز در بررسی شغلی و عوامل مربوط به آن در پرستاران عمده ترین منبع استرس شغلی را با کاری و مسئولیت آنان ذکر کرده اند.
ضرپخ و کاپلان kuplan lfrenchi تعارض بین همکاران را مهترین عامل استرس زای شغلی معرفی کرده اند پیکو در مطالعات خود در این رابطه به این نتیجه رسیده است که حمایت ارائه شده از طرف همکاران نیز می تواند در کاهش استرس شغلی و پیامدهای آن در پرستاری مؤثر باشد.
رأس (noss)نیز معتقد است که روابط بین همکاران و حمایت از طرف آنها از جمله عوامل کاهنده استرس شغلی می باشند.
ارتباط تنیدگی و سابقه کاری :
در تحقیق انجام شد (توسط ابوالفضل رحیمی و همکاران) نتایج نشان می داد که بین میزان تنیدگی شغلی و سابقۀ کاری ارتباط معکوس وجود دارد، به گونه ای که میزان تندیگی در کارکنان با سابقه کاری کمتر بیشتر می باشد و بالا بردن سابقه کاری رابطه معکوس با تنیدگی دارد، و با افزایش سابقه کاری تسلط فرد بر محیط و همچنین نحوه برخورد آنها با تنش های وجود در محیط کار ارتقاء یافته و میزان تنیدگی تجربه شده از محیط کار کاهش می باید.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 9 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلودمقاله استرس شغلی در پرستاران