مراحل انجام کار و روش تحقیق.. 6
چهارچوب نظری پژوهش و ادبیات توریسم.. 8
جاذبهها در صنعت توریسم و گردشگری.. 12
اعتقادات دینی و مذهبی در صنعت توریسم.. 14
اثرات مثبت و منفی صنعت توریسم و جهانگردی.. 15
بررسی ویژگیهای جغرافیایی، تاریخی، جمعیتی و گردشگری شهر مشهد. 16
روند تاریخی و گسترش شهر مشهد. 18
تاریخچه مختصر شهر قدیم مشهد. 18
تعریف و مفهوم آستان قدس.... 19
مشهد از آغاز پیدایش (سال 59 ه.ش تا 1299 ه.ش) 19
توریسم و توسعه تاسیسات گردشگری.. 28
مسیر تحول هتلداری در شهر مشهد (از سال 1345 تا 1384): 28
مجتمعهای پذیرایی – تفریحی.. 31
شهرک های ییلاقی و توریستی طرقبه و شاندیز و نقش توریستی و پذیرایی آنها در رابطه با شهر مشهد 34
مهمترین پروژهها و برنامههای اجرائی تاثیرگذار در توسعه گردشگری شهر مشهد. 35
مقدمه:
صنعت توریسم از پویاترین بخشهای اقتصاد کشورها است. تا جایی که میتوان آن را به عنوان یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی به شمار آورد. در جهان امروز توریسم یکی از مهمترین ابزار دولتها برای معرفی فرهنگ به سایر ملل است.
امروزه جهانگردان پیامآوران صلح و دوستی معرفی شده و میتوانند در کاهش بحرانها در سطح جهانی نقشآفرینی نموده و نشردهندگان صلح و دوستی باشند. جهانگردی به دلیل وسعت عملیات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به آن نه تنها یک امر محلی و ملی بلکه موضوعی منطقهای و بینالمللی است. لذا نیازمند سازماندهی و مدیریتی خلاق است. جهانگردی دارای ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که به طور مختصر به هر یک از ابعاد اشاره میشود.
الف – بعد سیاسی: گردشگری همانند پلی است که ملتها را با یکدیگر پیوند میدهد. چگونگی اوضاع و احوال عمومی، سازمان کشوری و تشکیلات رهبری هر مملکت از یک سو و تبلیغات و تسهیلاتی که دولت برای رفاه و جلب گردشگران فراهم میسازند رابطه بین گردشگری و سیاست را از سوی دیگر آشکار میسازد. امنیت، آسایش، نحوه رفتار مقامات رسمی و نحوه برخورد و رفتار عموم مردم با گردشگران، نوع تسهیلات و نحوه پذیرش، نوع حکومت و ... با گردشگری رابطه مستقیم دارد.
ب – بعد اقتصادی: به محضی که گردشگران اقدام به مسافرت مینمایند مجموعهای از فعل و انفعالات اقتصادی شروع میگردد. این فعالیت عوامل تولید را به خدمت گرفته و با طیف وسیعی از فعالیتها در ارتباط است. در این صنعت جاذبهها، تسهیلات و خدمات رفاهی به عنوان کالا به گردشگر عرضه شده و نیاز آنها به دیدار از منطقه و جاذبههای آن به عنوان تقاضا به شمار میرود. اصولا شهرهایی که دارای جاذبههای گردشگری و تفریحی میباشند سرمایهگذاری بیشتر است، در نتیجه هم در صنعت گردشگری و هم در سایر صنایع وابسته تحول محسوسی رخ میدهد.
بعد فرهنگی – اجتماعی گردشگری:
محیط فرهنگی – اجتماعی بستر فعالیت صنعت گردشگری به شمار میرود – بنابراین فرهنگ، جامعه و گردشگری ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. این ارتباط از دو جنبه قابل بحث میباشد.
- تاثیر فرهنگ و جامعه بر یکدیگر و تاثیر فرهنگ و جامعه بر گردشگری
- تاثیر گردشگری بر فرهنگ و جامعه.
تحقیق حاضر اختصاص به بررسی توریسم و گردشگری و تاثیر آن بر توسعه فرهنگی شهر مشهد دارد.
روند گسترش و توسعه این شهر و علت وجودی آن را بیان می دارد. که در این میان ویژگی خاص خراسان رضوی همانا ویژگی مذهبی آن است که به عنوان دومین قطب مذهبی جهان اسلام است.
به امید اینکه تحقیق حاضر راهنمای مفیدی به منظور رفع کاستیهای موجود در اجزاء مختلف گردشگری مذهبی شهر مشهد از جمله امور مربوط به حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و تشکیلات حمایتی را سبب گردد و راهگشای توسعه اصولی و تکنیکی مشهد بوده باشد.
تاثیر گردشگری مذهبی بر توسعه فرهنگ شهری مشهد