امروزه برخلاف گذشته، دیدگاههای حاکم بر روانشناسی تربیتی بسیاری از عوامل و ابعاد یادگیری را قابل تغییر و اکتساب میدانند. یکی از نکات مهم که همواره مورد تأکید شناخت گرایان است آموزشپذیری سمیناری از عوامل دخیل در یادگیری است. شناخت گرایان در آثارشان بر قابل یادگیری بودن خلاقیت، حل مسأله، راهبردهای شناختی و فراشناختی تصریح نمودهاند (بایلز و هال و لوندز» (2001 به نقل از مصرآبادی 1380).
افراد اغلب تصور میکنند که تنها ارائه مواد آموزشی به فراگیران پاسخگوی مسئولیت آنان است. در حالی که این تصور صحیحی نیست و مدرس، معلم، یا مسئولین آموزش باید راه و روش آموختن و یادگیری مواد ارائه شده را نیز به شاگردان بیاموزند (فردانش 1372، ص165).
در فعالیتهای آموزش علاوه بر برنامهریزی و سازماندهی منطقی محتوای آموزشی، باید توجه فراگیران را به اطلاعات جلب کرد و به آنها یاد داد که اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگردانی کنند و زمانها این اطلاعات نیاز داشته باشند به درستی آنها را بازیابی کنند. البته جلب توجه فراگیران، رمزگردانی اطلاعات و فرایند بازیابی آنها همیشه کار آسانی نیست. واقعیت اسفبار این است که اغلب کودکان و بزرگسالان یادگیرندگان ناکارآمد هستند (بایلد و اسنومن، 1993)
واقعیت این است که هنگامی که ماهیت تکلیف یادگیری تغییر پیدا میکند فقط اندکی از فراگیران به این فکر میافتند که متناسب با این تغییر، روشهای رمزگردانی خویش را تغییر دهند (همان منبع).
یکی از بحثهای مهم مربوط به این است که آیا انجام یا اجرای راهبرد به خواست و نیت خود آگاه نیاز دارد یا نه؟ قائل بودن به خواست و نیست خودآگاه به عنوان یکی از ویژگیهای رفتار راهبردی منجر به رفتارهای زیادی خواهد شد که از زمانهای گذشته به عنوان راهبری محسوب میشوند و حالا به عنوان غیر راهبردی طبقهبندی میشوند. مثل پردازش خودکار و سطح باری متن به وسیله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقریباً همیشه بالقوه خودآگاه میباشند. مثلاً خوانندگان ماهر میتوانند خواندن را متوقف کرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فکر کنند.
همچنین راهبردها به طور بالقوه قابل کنترل میباشد: بعنوان مثال مطالعه کنندگان خبره میتوانند قسمتهایی از متن را که قادر به درک آن نیستند را به اختیار خود دربار مطالعه کنند. (پریسلی و همکاران، 1980)
فصل اول
موضوع پژوهش
1ـ1 مقدمه 2
1ـ2 بیان مسئله 3
1ـ3 ضرورت و اهمیت پژوهش 4
1ـ4 اهداف پژوهش 5
1ـ5 فرضیات و سوال پژوهش 6
1ـ6 تعریف متغیرهای پژوهش 6
فصل دوم
پیشینه نظری و عملی پژوهش
2ـ1 مقدمه 10
2ـ2 تعریف راهبردهای یادگیری 13
2ـ3 راهبردهای شناختی 15
2ـ3ـ1 راهبردهای تکرار یا مرور 16
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار 17
2ـ3ـ2 راهبرد بسط و گسترش معنایی 21
روشها و تاکتیکهای گسترش معنایی 22
2ـ3ـ3 راهبرد سازمان دهی 28
روشها و راهکارهای سازماندهی 28
2ـ4 راهبردهای فراشناختی 33
2ـ5 دانش ویژه راهبرد 40
2ـ6 دانش راهبرد اسنادی 40
2ـ7 تفاوتهای جنسی در استفاده از راهبرد 41
2ـ8 راهبردهای یادگیری و رشد 41
2ـ9 پیشینه عملی تحقیق 45
2ـ10 پژوهشهای خارجی 45
2ـ11 پژوهشهای داخلی 48
فصل سوم
3ـ1 مقدمه 53
3ـ2 نوع و روش انجام پژوهش 53
3ـ3 جامعه آماری 54
3ـ4 حجم نمونه 55
3ـ5 روش نمونهگیری 55
3ـ6 ابزار اندازهگیری پژوهش 55
3ـ6ـ1 پایایی 56
3ـ6ـ2 اعتبار 56
3ـ7 روش تجزیه و تحلیل دادهها 57
فصل چهار
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشی
4ـ1 مقدمه 59
4ـ2 ویژگی های جمعیت شناختی نمونه 59
4ـ3 آزمون فرضیهها و سوال تحقیق 61
مقدمه 61
آزمون فرضیه اول 61
آزمون فرضیه دوم 62
آزمون فرضیه سوم 62
آزمون فرضیه چهارم 63
آزمون سوال تحقیق 64
فصل پنجم
تفسیر نتایج آزمون فرضیهها و سوال تحقیق
5ـ1 مقدمه 67
5ـ2 فرضیه اول 67
5ـ3 فرضیه دوم 69
5ـ4 فرضیه سوم 71
5ـ5 فرضیه چهارم 72
5ـ6 سوال تحقیق 72
5ـ7 نتیجه کلی 73
5ـ8 محدودیت های محقق 73
5ـ9 پیشهادات 73
فهرست منابع فارسی 75
فهرست منابع انگلیسی 77
ضمیمه 79
شامل 90 صفحه فایل word
دانلود تحقیق بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی