این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 12 صفحه می باشد.
مقدمه:
بر پایه آمار موجود حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس چند پایه در کشور ما مشغول به تحصیل می باشند که اکثر دانش آموزان کلاس های چند پایه را دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان حومة شهرهای کوچک و دورافتاده تشکیل می دهند.
که شاید بی مهری و تا حدودی عدم توجه خاص به آموزش در مدارس چند پایه از سوی نظام آموزشی این محرومیت را دو چندان ساخته و می توان به جرأت گفت که همان گونه که دانش آموزان مدارس چند پایه از محرومیت خاصی در امربرخورداری از امکانات مختلف رفاهی برخوردارند معلمان و مدیر آموزگاران شاغل در این مدارس نیز مظلوم و محروم از خیلی امکانات خصوصاً آموزشی واقع گردیده اند. امید است که برگزاری چنین همایشی بتواند تا حد امکان از جنبه های مختلف اهمیت و ارزش کار در این مدارس را به ظهور و اثبات رسانده و مسئولین محترم نظام آموزشی نیز با علم و آگاهی از آن بتوانند زمینه های لازم را برای رفع محرومیت های موجود فراهم نموده تا ان شاء الله در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور نیروهای کارآمد، توانمند وفعال در امر آموزش مدارس چند پایه باشیم. چرا که کار در چنین مدارسی نعمت بزرگی است که شاید خیلی از ما معلمین اهمیت آن را درک نکرده و بیشتر سختی کار در این مدارس برایمان تداعی شود امّا بنده مطمئن هستم زمینه تحقق اهداف مدرسه زندگی در چنین مدارس فراهم می باشد. امید است با شناخت چالش ها و مشکلات موجود بتوانیم حداکثر بهره را از ظرفیت ها و ظرافت های موجود در راه خدمت به دانش آموزان محروم در مدارس چند پایه را ببریم.
فهرست مطالب :
علل تشکیل کلاس هاس درس چند پایه
مقدمه
وضعیت موجود
- وضعیت موجود (فضای فیزیکی – آموزشی)
- تجهیزات و امکانات
- انتخاب معلم
- وجود دانش آموزان در اندازه های سنی و سبک های مختلف
یادگیری و بعضاً دارای مشکلات خاص رفتاری و...
- عدم تسلط بر امر برنامه نویسی و اجرای صحیح آن در کلاس های چند پایه
- مشکل کمبود وقت
- نبود برنامه مدون و آموزشی در جهت بالا بردن سطح تخصص و
توانایی های حرفه ای معلمین چند پایه
- حجم بالای تدریس محتوای آموزشی
- عدم آشنایی معلمان راهنمایی تعلیماتی با ویژگی های و
شرایط خاص مدارس چند پایه
- نقصان تجربه و کمبود اطلاعات معلمان چند پایه
- عدم هماهنگی بین مدرسه و خانواده
- انجام امور آموزشی و اداری در حجم بالا
- نوع نگرش مسئولین
- عدم آشنایی معلمین با رسانه های آموزشی و تأثیر گذار بر
فرآیند آموزش
- آشنا نبودن معلمین با شیوه های نوین یاددهی- یادگیری
- عدم بهره مندی از تجارب موفق معلمین توانمند و کارآمد
- عدم رضایتمندی شغلی و حرفه ای معلمان چند پایه
- وضعیت معیشتی و اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... اولیاء فراگیران
- عدم یک نگرش سیستمی و هدفمند در فرآیند آموزشی مدارس چند پایه
وضعیت مطلوب مدارس کوچک
مدارس کوچک باید در وضعیت مطلوب دارای ویژگی های زیر باشند
«قوانین کلاس ما»
منابع
مقاله وضعیت موجود و مطلوب در مدارس کوچک