گزارش کاراموزی درباره مبانی اشکال زدائی شبکه،فرمت ورد، تعداد صفحه69
مقدمه:
وابستگی به منابع شبکه در سالیان اخیر بطرز چشمگیری افزایش یافته است . در دنیای امروز ، موفقیت یک سازمان با قابلیت در دسترس بودن شبکه آن گره خورده است . بدیهی است که در چنین مواردی توان تحمل سازمان ها در زمان بروز یک مشکل در شبکه و انجام عادی فعالیت های روزمره بطرز محسوسی کاهش می یابد . همین موضوع باعث شده است که اشکال زدائی شبکه به عنوان یکی از عناصر حیاتی و تعیین کننده در اکثر سازمان ها مورد توجه جدی قرار بگیرد .
علاوه بر این که وابستگی به منابع شبکه رشد چشمگیری را داشته است ، این صنعت بسرعت به سمت محیط های پیچیده نظیر استفاده از چندین نوع رسانه انتقال داده ، چندین پروتکل و ضرورت ارتباط با شبکه های ناشناخته نیز حرکت می کند . این نوع شبکه های ناشناخته ممکن است یک شبکه گذرا متعلق به یک مرکز ارائه دهنده سرویس های اینترنت ( ISP ) و یا یک شرکت مخابراتی باشند که شبکه های خصوصی را به یکدیگر متصل می نمایند . همگرائی صوت و تصویر درون شبکه های داده نیز پیچیدگی بیشتری را به دنبال داشته است و اهمیت اعتماد پذیری به شبکه را بیش از هر زمان دیگر مهم نموده است .
وجود محیط های شبکه ای پیچیده بدین معنی است که مسائل مربوط به ارتباطات و حفط حداقل کارآئی در ارتباطات بین شبکه ای بشدت رشد و در برخی موارد یافتن منبع بروز مشکل سخت و اغفال کننده است .
فهرست:
مبانی اشکال زدائی شبکه
علائم ، مسائل و راه حل ها
مدل حل مشکلات
مرحله اول : تعریف دقیق و شفاف مشکل ایجاد شده پس از آنالیز وضعیت موجود
مرحله دوم : جمع آوری اطلاعاتی که به ما در جهت ایزوله کردن مشکل ایجاد شده کمک می نماید
مرحله سوم : بررسی مسائل احتمالی بر اساس حقایق جمع آوری شده
مرحله چهارم : آماده کردن یک طرح عملیات ( action plan
مرحله پنجم : پیاده سازی طرح عملیات
مرحله ششم : جمع آوری نتایج پس از انجام هرگونه تغییر در متغیرها
مرحله هفتم : آنالیز نتایج
مرحله هشتم : استفاده از یک طرح عملیاتی دیگر در صورت عدم حل مشکل
آمادگی لازم در صورت بروز مشکل در شبکه
اشکال زدائی شبکه : یک رویکرد ساختیافته
رویکرد سنتی
من نمی توانم ...
... متصل شوم .
... به سرور ....
... هم اینک ...
رویکرد ساختیافته
محور اول : مشخص کردن عناصری که باعث بروز مشکل شده اند
محور دوم : مشخص کردن مراحل اشکال زدائی
محور سوم : درک مناسب ، طرح پرسش و تست
اشکال زدائی سیستم فایل
هفت قانون طلائی به منظور نگهداری دیسک
ارتقاء سیستم به ویندوز 2003
استفاده از سخت افزار های لازم به منظور افزونگی اطلاعات
استفاده از یک نرم افزار مناسب آنتی ویروس
Defragment کردن سیستم فایل در محدوده های زمانی مشخص
اجرای Chkdsk/r در محدوده های زمانی مشخص
بررسی و مشاهده event logs به صورت ادواری به منظور آگاهی از مسائل مرتبط بادیسک
تهیه Backup از تمامی ولوم ها بطور مرتب
نسبت به تغییر صدای دیسک بی تفاوت نباشید
نکاتی برای اشکال زدائی
اشکال زدائی ویندوز 2000 و XP ( بخش اول )
مراحل راه اندازی سیستم
مرحله اول : بررسی و تست اولیه سیستم در زمان راه اندازی (
الف ) Beep Code مربوط به AMI BIOS
ب ) Beep Code مربوط به Award BIOS
ج ) Beep Code مربوط به IBM BIO
د ) Beep Code مربوط به Macintosh
نمایشگر ویدئو و کلیدهای دستیابی به Set-up mode
سپردن کنترل به سیستم عامل
گزارش خطاء
شکال زدائی ویندوز 2000 و XP ( بخش دوم
مرحله دوم : مقدار دهی و عملیات اولیه سیستم ( Initial start-up phase
مرحله سوم : فعال شدن برنامه اولیه بوتینگ ( Boot loader phase )
تغییر حالت حافظه از Real به 32 بیت
استقرار فایل Boot.ini در حافظه
نمایش منو انتخاب سیستم عامل
فعال کردن درایور SCSI در صورت نیاز
مرحله چهارم : تشخیص و پیکربندی سخت افزارهای نصب شده ( Hardware detect and configure )
مرحله پنجم :استقرار هسته سیستم عامل در حافظه ( Kernal load )
مرحله ششم :ورود به سیستم ( Logon )
اشکال زدائی کارت شبکه ( بخش اول )
بررسی LEDs : چراغ های مربوط به فعالیت و لینک
اشکال زدائی کارت شبکه ( بخش دوم )
اجرای برنامه اشکال زدائی ارائه شده به همراه کارت شبکه
عدم پیکربندی صحیح کارت شبکه
بررسی پیکربندی شبکه
اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر TCP/IP (بخش اول )
برای اشکال زدائی از کجا می بایست شروع کرد ؟
اولین اقدام : بررسی وضعیت پیکربندی TCP/IP
استفاده از hostname
ضرورت استفاده از دستور
اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر TCP/IP (بخش دوم )
استفاده از ipconfig
استفاده از ipconfig به همراه سوئیچ all
سایر سوئیچ های دستور ipconfig
توضیحات :
اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر TCP/IP (بخش سوم)
دستور Ping
استفاده از Ping
استفاده از Ping در ویندوز
توضیحات :
اشکال زدائی ارتباط بین گره های یک شبکه با استفاده از دستور Ping
آیا پیکربندی TCP/IP بر روی سیسم محلی ( ارسال کننده ) درست است
آیا امکان ping نمودن نام host وجود دارد
آیا امکان ارتباط با سیستمی دیگر در شبکه وجود دارد ؟
آیا امکان ارتباط با Default Gateway وجود دارد ؟
آیا امکان ارتباط با سایر سیستم های موجود در خارج از شبکه محلی وجود دارد
اشکال زدائی شبکه های مبتنی بر TCP/IP (بخش چهارم )
موارد استفاده از دستور tracert
نحوه عملکرد دستور tracert
استفاده از دستور tracert
نحوه استفاده از دستور tracert
توضیحات :
شکال زدائی سرویس دهنده
نسبت دهی آدرس نادرست
متداولترین مسائل سرویس دهنده DHCP
تناقض (conflict) بین آدرس های IP
تنظیم دستی آدرس IP بر روی یکی از سرویس گیرندگان
استفاده از چندین سرویس دهنده DHCP
خلاصه
گزارش کاراموزی درباره مبانی اشکال زدائی شبکه