رسوبات انتقالی توسط رودخانهها مشکلات زیادی خصوصاً جهت بهرهبرداری از سدها و سازههای آبی به وجود میآورند. در دههای اخیر تحقیقات بزرگی برای درک مکانیسم انتقال رسوب در جریانهای طبیعی صورت گرفته است.
تخلیههای صنعتی و پسابهای کشاورزی به داخل سیستم آبزیان باعث میشود که رسوبات کف توسط موادسمی آلوده شوند. به همین ترتیب وقتی رژیم رودخانه تغییر مینماید این رسوبات آلوده به پایین دست رودخانه انتقال مییابند. تخمین دبی این رسوبات آلوده گام اول به سوی بهبود سازی کیفیت آب میباشد.
طبق گزارشات، درحال حاضر، بسیاری از سدهای کشورمان، با مشکل رسوب و پرشدن پیش از موعد مخازن مواجه هستند از جمله گزارشی که در مورد رسوبگذاری در سد سفید رود منتشر شده که نشان میدهد که در هفدهمین سال بهره برداری، رسوبات ورودی نزدیک به نیمی از حجم مخزن را اشغال کردهاند. در حالی که مشاور این شد، عمر مفید آن را صد سال دانسته است.
همچنین سد شهید عباسپور که تخمین اولیه برای رسوب آن 2 میلیون مترمکعب در سال بوده، در حالی که نتایج هیدروگرافی در سال 1362 در مخزن این سد نشان میدهد که درطی 7 سال اول بهره برداری از این سد سالیانه بطور متوسط 38 میلیون متر مکعب وارد مخزن شده است. بدیهی است که افزایش پیشبینی میزان رسوب وارده به دریاچه میتواند از این خسارات جلوگیری به عمل آورد و تحقیق این امر بستگی زیادی به روشهای محاسباتی و وجود سنجشهای مناسب رودخانهای دارد.
تا کنون معادلات زیادی برای تخمین میزان رسوب انتقالی رسوب انتقالی توسط رودخانهها ارائه شده است که همه آنها بر پایه قوانین تئوری دینامیک جریان و انتقال ذرات میباشد. آلونسوو نیبلینگ و فوستر در سال 1982 و یانگ در 1996 از بین دیگران، روشهای متعدد قراردادی را مقایسه نمود برای محاسبه دبی کل رسوب. بعضی از روشها که روش غیرمستقیم نامیده شدند، شامل توابع انتقالی بر اساس تابع بار بستر اینشتین هستند که بار رسوب کل از مجموع توابع بار معلق و بار بستر بدست میآید. مانند روش اصلاح شده اینشتین توسط کلبی و همبری (1955) و توفالتی (1969). روشهای مذکور این نکته را مدنظر قرار میدهند که هیدرودینامیک هر حالت انتقال یکسان نیست اگر چه تمایز آشکار بین در حالت معلق و بستر نیز به آسانی ممکن نیست، کاربرد روشهای گفته شده از نظر تئوری نسبتاً کامل است اما ممکن است به نظر دشوار برسد.
شامل 29 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله کاربرد شبکههای عصبی مصنوعی در مهندسی رودخانه