فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات27
عنوان صفحه
پیشگفتار 1
مقدمه ( طرح تحقیقاتی ) 2
طرح موضوع 2
علل انتخاب مو ضوع 3
سؤال اصلی 3
سؤالات فرعی 3
فرضها 4
فرضیه تحقیق 4
روش تحقیق 4
سازماندهی تحقیق 4
فصل اول : زندگینامة سید قطب 5
شرح حال سید قطب تا پیش از پیوستن به اخوان المسلمین 5
سید قطب و اخوان المسلمین 7
منابع فصل اول 9
فصل دوم : اندیشه های بنیاد گرانه ی سید قطب 10
مبحث اول: جامعه ایده آل از دیدگاه سید قطب 11
«امت اسلامی » و ویژگی های آن 11
جامعه ایده آل صدر اسلام و تقابل آن با جاهلیت 12
فلسفه و تضاد آن با ایدئولوژی اسلامی 13
«عبودیت» و «الوهیت » زیر بنای ایدئولوژی اسلامی 13
دیدگاه قطب نسبت به مسلکها و ایدئولوژیهای دیگر 14
ناسیونالیسم 14
کمونیسم و سرمایه داری 14
مبحث دوم : «جاهلیت » از دیدگاه سید قطب 15
جاهلیت و غیر قابل اصلاح بودن آن 15
مبحث سوم : رستاخیز اسلامی راه حل سید قطب 16
دعوت و شرایط دعوت کننده به اسلام 16
جهاد از دیدگاه سید قطب 17
منابع فصل دوم 18
فصل سوم : تأثیر سید قطب بر جنبشهای اسلامی معاصر 19
جماعة المسمین (التکفیر والهجره) 21
منظمه التحریر اسلامی (سازمان آزادیبخش اسلامی ) 22
الجهاد 22
منابع فصل سوم 24
نتیجه گیری 25
منابع ومأخذ
سید قطب در سپتامبر 1906در شهرستان موشا در ایالت اسیوط به دنیا آمد .او به خانواده ای ازنجبای روستایی که از نظر مالی در تنگنا قرار داشتند تعلق داشت. در این روستای بزرگ ،جمعیتی مختلط از اسلام و مسیحیت و مزارع کوچک خانوادگی ،دو سیستم آموزشی هم سطح یعنی مدارس دولتی ازیک طرف و مدارس قرآنی از طرف دیگر به چشم می خورد . سید قطب متعهد شد پیش از ده سالگی قرآن را حفظ کند .او از همان دوران کودکی با مسائل سیاسی آشنا شد چرا که از جانب پدرش جلسات مکرر سیاسی به صورت خصوصی در منزلشان برگزار می شد .وی ضمن طرفداری از ناسیونالیسم ضد انگلیسی مطبوعات و آثار جهانی را ازکتابفروشان دوره گرد محلی تهیه می کرد و می خواند (1) . سید ، چهار سال به نزد عموی خود رفت، وی که طرفدار حزب وفد بود در حومة پایتخت زندگی می کرد .در سال 1925در دانشکدة تربیت معلم ثبت نام کرد. پس از فارغ التحصیلی در 1928و1929در کلاسهای آمادگی دارالعلوم که برای جبران نقایص دانشکده آموزشی الازهر تأسیس شد، حضور یافت. او درسال 1930به طور رسمی از مؤسسه پذیرش گرفت ودر سال 1933درسن 27 سالگی فارغ التحصیل شد.او برای شانزده سال به استخدام وزارت معارف عمومی مصر درآمد. از1940تا1945بازرسی وزارتخانه بود وطی این مدت طرحهایی که برای اصلاح سیستم آموزشی ارائه می داد ،توسط طه حسین به سطل آشغال ریخته می شد (2). سید قطب تاسال 1954یعنی تا پایان جنگ جهانی دوم نقد ادبی می نوشت. او سهم فعالی در مباحثات دهة 1930 و1940 داشت. سبک کوبنده اش اورا به عنوان یک طرفدار اهل بحث و جدل به ویژه علیه طه حسین معروف کرد. درسال 1946از محمود عقاد و مکتب او فاصله گرفت و به انتشار مقالات خود در روزنامه پرداخت او به شاعری و نوشتن داستانهای بلند و کوتاه علاقه مند بود (3) . حداقل سه اثر به نامهای بچة دهکده، رؤیاههای چهار گانه و خارها در حال حاضر موجود می باشد که عمدتا به مسائل زندگی شخصی وی و سرخوردگیهای عشقیش وی اشاره می کند . اوکه از این مسأله به صورت رمانتیک رنج می برد ،دریافت که راه ثمر بخش و عمل سازنده را از طریق خدمت به رسول خدا (ص)،به عنوان یک مبارز و مجاهد و سرانجام پیشوا باید کشف کند (4) !
سپس مصلحت دید که خود امتیاز نشر مجله ای را بگیرد تا بتواند آزادانه هر آنچه را که می خواهد بنگارد .دراین مجله سید،از تمام احزاب به سبب آنکه آنها را بقایای دوران قدیم می پنداشت بریده بود موضوع اصلی مقالاتش از ادبیات به ناسیونالیسم و مخالفت با آن معطوف گشت.او مقالات خود را با بی پروائی و جسارت تمام می نوشت و بیشتر هجوم او متوجه رجال پیرامون ملک فاروق و سرمایه داران و رجال احزاب و پادشاهن و امیران ارتش و مزدوران انگلیسی بود.به همین جهت پس از مدتی از توزیع و نشر مجله اش توسط حکومت جلوگیری شد و امتیاز آن باطل و توقیف گردید. حکومت تصمیم گرفت سید را تبعید کند تا شاید افکار خشک مذهبی وی تغییر یابد.از اینرو سیدرا در1948برای اقامتی نا محدود به آمریکا فرستادند . قطب در طی 2 سال اقامتش در آمریکا مستقیما با زندگی مدرن شهری و پیشرفت و تکنولوژی آشنا گشت .ظاهرا امید می رفت که با طرز تفکری جدید و روشنفکرانه به مصر برگردد.اما این تجربه ، او را در عوض به اسلام رادیکالی و سپس اخوان المسلمین نزدیکتر کرد
اندیشه سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبشهای اسلامی معاصر