فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحه:59
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم
چکیده
سال تحصیلی 92- 91 که در ناحیه سه اشتغال به کار داشتم با هدف افزایش علاقه مندی دانش آموزان به رسم هندسی کتاب ریاضی راهنمایی طرحی را با شش راه کار بردانش آموزان مدرسه راهنمایی نمونه دولتی پویش ارائه دادم . راه کارهای انجام شده عبارتند از : 1- بازدید اماکن متبرکه 2-رسم چند قوس و و گنبد از جمله گنبد شاهچراغ ، قوس دروازه قرآن و ....3- طراحی چند قطعه مکانیکی توسط دانش آموز 4-درست کردن الگوی فراکتال هندسی 5- معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست 6-معرفی چند کتاب .
علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح برای من ودانش آموزان داشت بعضی از راه کارها ناتمام ماند یا موفق به اجرای آنها نشدم به علاوه با ورودم به ناحیه یک متوجه بی علاقه گی و نیز عدم توجه دبیران ریاضی نسبت به قسمت رسم هندسی که خود باعث بی علاقه گی دانش آموزان به این مبحث بود ، شدم . بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرح های قبلی را با کمی تغییر و اصلاح مجدد و روش های جدید و متنوع دیگر به تقویت موضوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضی پرداختم .
- در راه کارهایم برای حل این مسئله با فعالیت های تکمیلی سعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضی را با کاربرد و کارایی رسم های تزیینی و فنی در مکان ها و موقعیت های مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم .
- به منظور آشنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسم ریاضی ، کاربرد رسم های کتاب دوره راهنمایی را در منبت کاری آینه کاری و... نشان دادم ، همچنین با در اختیار گذاشتن طرح هایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند .
به منظور آشنایی بیشتر با رسم های تزیینی دانش آموزان را به بازدید از حرم مطهر علی بن حمزه (ع) برده تا با طرح ها ی آینه کاری منبت و ... آشنا شوند و آن را ترسیم کنند ، سپس کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم ، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم .
از جمله اقدامات انجام شده برای دبیران تهیه پوستر و برنامه Power point مشتمل بر114 اسلاید و ارائه آن در چند گردهمایی و کنفرانس دبیران ریاضی ناحیه ، استان و کشور بود . پس از اجرای این راه کارها دبیران ریاضی نیز نسبت به رسم هندسی بی تفاوت نبوده و تعدادی از آنها نیز دانش آموزان شان را به بازدید اماکن متبرکه برده و آموزش لازمه را ارائه دادند . همچنین دانش آموزان اعتراف بر جذاب بودن رسم هندسه و زنگ ریاضی کردند . آنان رسم ابتکاری شان را بصورت کارت پستال در آورده و به معلم شان تقدیم می کنند . اولیای آنها نسبت به اجرای این طرح اظهار رضایت نمودند . درضمن تدریس ریاضی به شیوه نو و جدید تحقق یافت . نتایج به دست آمده حاکی از افزایش علاقه مندی و توجه دانش آموزان و دبیران ریاضی به رسم هندسی می باشند .
فهرست مطالب
جمع بندی پاسخ دانش آموزان به سؤالات فرم نظر سنجی به شرح زیر است : 15
تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها 16
خلاصه اجرای راه کارهای پیشنهادی سال گذشته و نظارت بر آن 20
اجرای فعالیت های تکمیلی در سال جاری و نظارت بر آن 25
ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار آن 38
الف- ارزیابی تاثیر طرح بر خود 38
ب - ارزیابی آثار طرح بر دانش آموزان 38
ج- ارزیابی آثار طرح برهمکاران 39
د – ارزیابی آثار طرح بر اولیای دانش آموزان 41
نتایج فرم های تکمیل شده توسط دانش آموزان 46
نتایج فرم های تکمیل شده توسط دبیران ریاضی 47
نتایج حاصل از جمع بندی پاسخ دانش آموزان با توجه به سوالات فرم به شرح زیر است : 49
نتایج حاصل از جمع بندی پاسخ دانش آموزان با توجه به سوالات فرم به شرح زیر است : 52
نتایج حاصل از جمع بندی پاسخ دبیران ریاضی با توجه به سؤالات فرم به شرح زیر است : 53
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم