
هدف غایی تعلیم و تربیت در اسلام وبه تبع آن در جمهوری
اسلامی ایران این است که مقدمات حرکت اینست که مقدمات حرکت و
هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش پروردگار فراهم آورد و
معراج او را به مرحله کمال انسانی تسهیل نماید و با تغییر و تربیت
صحیح راه بازگشت به احسن تقویمی را که بنیاد آفرینش وی بر آن
استوار است، هموار کند، به طوری که مراحل و مدارج علم و ایمان را در سایه عمل صالح طی کند و خود را هر لحظه به خداوند متعال
که مقصد نهائی این سیر و سلوک است نزدیکتر نماید.
انسان در این راه هموار با سه امر مرتبطبا یکدیگر مواجه هست:
1- خود انسان با تمام استعدادها و امکاناتش
2- جامعه بشری و تاریخ و کلیه مظاهر و منابع آن
3- عالم طبیعت
در این جولانگاه باید چگونگی رابطه آدمی با خویشتن و با جامعه بشری
و تاریخ آن با عالم طبیعت و نیز رابطه این هر سه با یکدیگر معلوم گردد ونحوه ارتباط این سه با مبدأ آفرینش روشن شود. توجه بدین روابط است کهرسالت و نیز اهداف ثانوی تعلیم وتربیت را مشخص می کند و تحقیق این رسالت است که ما را با آمیزه ای از علم و ایمان و عمل، از ظلمات و تیرگیها می رهاند و به جانب نور و روشنائی رهنمون می گردد و سر انجام بشریت را مطابق مقدوراتش به هدف غایی تعلیم و تربیت نزدیک می سازد. بر این اساس، هدف آموزش پروش تربیت و پرورش نفوس مطمئنه ایست که که در رابطه با خالق مومن، متقی و مشمول و در رابطه باجامعه مفیدو متعهد، و در رابطه با عالم طبیعت متفکر و خلاق و مولد باشند.
بدین سان امور مربوط به تربیت و تعلیم و تحقیق از نظم سازمانی برخوردار می شود که جلوه ای از نظام و سازمان کل کاینات و مظهری پاک وفادار از آیات ناظم مدبر و پدید آورنده آنست که سرچشمه زاینده و تابنده حیات و حرکت و زیبایی و آگاهی و ارزش و...می باشد.
از مجاهده انسان در این مسیر که با هدایت الهی نورانی و هموارمی شود، همراه با هر گامی که آدمی فرا پیش می نهد این اعتقاد پر مایه تر می شود که خداوند بهترین دوست و مولی و یاور انسان و از هر چیز و هر کس که به وی نزدیکتر و رهبر و راهنمایش به خیر و صلاح و عدل و احسان است. یاد خدا و نعمتهای وی عامل مؤثر تأمین سعادت و رستگاری می شود و ذکر حضرت حق و احساس حضورش در همه احوال و در همه جا بی نیازی و آرامش و طمانینه ای را به انسان ارزانی می دارد که لازمه شرح صدر و دل آگاهی و تمرکز اندیشه است و به برترین عبادت یعنی تفکر در آفرینش جهان و آیات خدایی می انجامد. با بسط دریافتهای علمی به تقدیر الهی و به یاری مشاهده و سیر و نظر و علم و تعقل و تفکر و تذکر و ایمان و تقوی آیات حق شناخته می شود و آگاهی بیکرانه به رازهای آفرینش و نظم مستقر در خلقت امکان پذیر می گردد و پیشرفتهای علمی و فنی ای میسر می شود که مبتنی بر تتبع و تحقیق پژوهشگران پرهیزکاری است که می تواند بی جانب و مانع در باره نظم جهان و قوانین حاکم بر آن بیندیشید و استعداد علمی خویش را در راه فهم آنها بکار گیرند، و دید حقیقت بینشان از حجابها در گذرند و حق را قبل و بعد و همزمان با امور و اشیاء در یابد و او را همه جا با خود ببیند و زندگی فردی و اجتماعی را جلوهای از آن حقیقت بیابد و جمال و جلال و کمال مطلق را در این قلمرو نیز حکموا بداند.
بدین سان دامنه علم توسعه می یابد و آثار عملی آن در انتظام کارها و معاش مردم ظاهر می گردد، در چنین فضائی از تعلیم و تربیت- که انسان خداوند رحمن و رحیم و عادل و حکیم را مبدأ و مقصد حرکت خود می شناسد. جامعه بنیاد می شود که به آزادی احترام می گذارد و روح برادری را تقویت می کند و بذر ایمان و اعتقاد به مساوت را در دلهامی افشاند و مفید بودن به حال مردم و اهتمام در کار جامعه را روشنی انسان تلقی می
شامل 25 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله تعلیم وتربیت در اسلام