![تحقیق در مورد نقش دین در تعلیم و تربیت کودک](../prod-images/678895.jpg)
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه13
تأثیر دین در تعلیم و تربیت فرزندان
خبرگزاری فارس: مهمترین نکتهاى که توجه ما را به رابطه دین و خانواده جلب مىکند آن است که باورها و احساسات دینى طى دوره کودکى، در محیط صمیمى و منظّم خانواده شکل مىگیرد و پرورش مىیابد، به گونهاى که دیدگاه کودک را نسبت به زندگى و رفتار آینده تحت تأثیر قرار مىدهد.
اشاره
این نوشتار ترجمهاى است از مقاله تربیتى که در فصلنامه تعلیم و تربیت اسلامى دانشکده اسلامى کمبریج انگلستان نوشته شده است. نویسنده مقاله که خود عرب تبار است، سعى کرده تأثیرات دو نهاد دین و خانواده را بر تعلیم و تربیت کودک نشان دهد. و بدین منظور، مقایسهاى بین تربیت کودک در دوره پیش از اسلام و پس از آن انجام داده است و دستورات پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) در زمینه توجه به پرورش کودکان را بسیار برجسته و مهم جلوه داده است. از رفتار آن حضرت با کودکان به خصوص نوههاى ایشان امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)در اثبات این مهم کمک گرفته است. سرانجام، رفتار محبتآمیز والدین در محیط خانواده نسبت به تربیت فرزندان و پرورش روحى و عاطفى آنان مهم تلقى کرده و در اثبات آن، در سیره نبوى مدد جسته و بر علم تبعیض بین فرزندان تأکید نموده است.
مهمترین نکتهاى که توجه ما را به رابطه دین و خانواده جلب مىکند آن است که باورها و احساسات دینى طى دوره کودکى، در محیط صمیمى و منظّم خانواده شکل مىگیرد و پرورش مىیابد، به گونهاى که دیدگاه کودک را نسبت به زندگى و رفتار آینده تحت تأثیر قرار مىدهد. علاوه براین، باید روشن کرد که اسلام معیارهاى مهمى را براى تشکیل زندگى خانوادگى مبتنى بر بنیادهاى سالم و نیز ایجاد فضاى معنوى، که کودک اولین تأثّرات شخصیتساز را از آن فضا دریافت مىدارد، در نظر گرفته است. این رابطه را مىتوان به شرح ذیل تبیین کرد:
- خانواده یک نهاد اجتماعى است که احساسات مورد اهتمام دین در آن تمرکز مىیابد. واژگانى مانند «خانه» و «خانواده» بیانگر فضاى صمیمى و حراست شدهاى است که انسان در آن احساس راحتى و آسایش مىکند. اصطلاح «اِو ـ بارک صاحیبى اُلماک»1 در زبان ترکى، نشان دهنده آن است که خانه به عنوان یک مکان مقدس پذیرفته شده است. («بارک» در زبان ترکى قدیم به معناى پرستشگاه است.) در جامعهشناسى، خانواده به عنوان نوعى از جامعه دینى تعریف شده که اعضاى آن همانند اعضاى بدن با همبستگى واقعى بر محور ارزشهاى معنوى متحدند.
واقعیت این است که وقتى دو جنس مخالف در اثر تمایلات طبیعى باهم پیوند برقرار کردند، ارتباطى در سطح بالا که در آن احساسات اجتماعى و اخلاقى متفاوتند، برپایههاى تنکرد شناختى (فیزیولوژیکى) شکل مىگیرد. پدر و مادر، که پیش از این حس همکارى، عشق، وفادارى و اعتماد متقابل با یکدیگر داشتند، با ورود کودک در محیط خانواده، نمودهاى جدیدى از عشق ـ مانند دلسوزى، حمایت و فداکارى ـ را نیز تجربه مىکنند که تمام این نمودهاى جدید به خاطر کودکى است که والدین را به مراقبت عاشقانه از خود و مواجهه با همه مشکلات قادر مىسازد.
در یکى از احادیث پیغمبر، احساسات مادر نسبت به فرزند از موهبتهاى الهى به انسان شمرده شده است.2 به عقیده برخى از روانشناسان، دلبستگى و علاقهمندى کودک به والدین از نخستین نشانههاى عشق و محبت به دین است.
- عمق عشق دو جانبه حاکم بر خانواده، این نهاد را مناسبترین محیط براى دین مىسازد، تا آنکه به جاى خواستههاى خودپسندانه، به وسیله خواستههاى اصیل و عالى پشتیبانى و دنبال شود. اگرچه در یادگیرى انسان محدودیت سنّى وجود ندارد، ولى شکى نیست که سالهاى اول زندگى در یادگیرى بسیار مهم است; زیرا کودک باورها، نگرشها و رفتارهاى اساسى را در همان سالهاى نخستین فرا مىگیرد. به گفته برخى از روانشناسان، شیوه زندگى کودک تا چهار یا پنج سالگى، چنان عمیق شکل مىگیرد که پس از آن، عوامل بیرونى نمىتواند آن شیوه را تغییر دهد.
تحقیق در مورد نقش دین در تعلیم و تربیت کودک