موتورهای الکتریکی در مدل های گوناگون
یک موتور الکتریکی ، انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند . عکس این عمل نیز ، که حرکت مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند بوسیله یک ژنراتور یا دینام صورت می گیرد . در بسیاری از موارد دو دستگاه گوناگون در هر کاربرد به کار می رود و بیشتر در کارهای جزئی تر و در برخی موارد از یک دستگاه برای دو کار همزمان استفاده می شود . برای مثال ، موتورهای کششی اغلب در لوکوموتیوها استفاده می شوند که دو عمل در آن انجام می شود لوکوموتیو به یک ترمیز دینامیک نیاز دارد .
عملکرد
بیشتر موتورهای الکتریکی بوسیله الکترو مغناطیس کار می کنند ، اما اساس کار این موتورها یک پدیده الکترومکانیکی است ، هم چنین نیروهای الکتروستاتیک و اثر پیزو الکتریک در آن وجود دارد . اصل اساسی که در موتورهای الکترومغناطیس وجود دارد این است که نیروی مکانیکی در هیچ سیمی وجود دارد وقتی که جریان الکتریکی برقرار می شود آن وقت در داخل میدان مغناطیسی کنترل شده بوجود می آید . نیرویی که شرح داده شد بوسیله قانون لنز و عمود بر دو سیم و میدان مغناطیسی است . در موتور چرخشی یک بخش دورانی به نام روتور موجود است . روتور به چرخش در می آید، زیرا سیم ها و میدان مغناطیسی یک گشتاور منظم را به محور روتور وارد می کنند . بیشتر موتورهای مغناطیسی می چرخند ، اما همیشه انواع خطی وجود دارند . در موتور چرخشی، بخش چرخنده ( همیشه داخل آن است ) روتور نامیده می شود ، و بخش ثابت استاتور نامیده می شود . این موتور شامل آهن ربای برقی در داخل بدنه آن است . اگر چه بدنه آن اغلب آرماتور نامیده می شود ، که غالبا به اشتباه نامیده می شود . به درستی آرماتور بخشی از روی موتور است که ولتاژ خروجی تامین می کند یا بخشی از ژنراتور که ولتاژ خروجی را ایجاد می کند . با توجه به طرح ماشین هم استاتور و هم روتور آرماتور را می توان تعیین کرد .
موتورهای DC
نخستین موتور چرخشی الکترومغناطیسی ، اگر چه نخستین نبود ، بوسیله میشائیل فاراده در سال 1821 اختراع شد و با سیمهای دستی ساخته شد که در داخل یک منبع جیوه قرار داشت . مغناطیس دائمی در وسط منبع قرار داشت . وقتی جریان از داخل سیم عبور می کند ، دور سیم مغناطیسی گردشی ایجاد می گردد ، نشان داده شده که جریان افزایش می یابد درمیدان مغناطیسی مدور در دور سیم ایجاد می شود . این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک در مدارس تشریح داده می شود . اما برایان زمانی در جایی که جیوه سمی داشت استفاده می کرد این مدل از کلاس موتورهای الکتریکی است که موتورهای هم قطبی نامیده می شود .
موتور DC جدید در سال 1873 به طور اتفاقی اختراع شد ، وقتی که گرام زنوب دینام مربوط به ریسندگی را به وسیله گرداننده شبیه موتور به حرکت در آورد .
نمونه مشهور موتور DC یک آرمیچر دارد که در داخل دو قطب مغناطیسی چرخانده می شود .کلید دواری که کموتاتور نامیده می شود در هر سیکل دو بار جهت جریان الکتریکی را معکوس می کند ، جریانی که از قطب الکترومغناطیسی آرمیچر داخل و خارج می شود بر خلاف میدان مغناطیس دائمی موتور است . قطب های آرمیچر الکترومغناطیس شده در بین قطب های مغناطیسی دائم قرار گرفته اند ، کموتاتور پلاریته را تغییر می دهد ، لحظه ای که قطب عوض می شود ، لختی جهت واقعی را حفظ می کند ( به دیاگرام های زیر نگاه کنید )
یک مدل ساده موتور الکتریکی DC
وقتی کلاف تحریک می شود ، میدان مغناطیسی دور آرمیچر ایجاد می شود . آرمیچر جریان را از قسمت چپ به میدان چپ و از آنجا داخل قسمت سمت راست شده و در نتیجه بر می گردد .
حرکت آرمیچر ادامه دارد .
وقتی آرمیچر صاف می ایستد و کموتاتور جهت جریان را در کلاف معکوس می کند ، میدان مغناطیسی معکوس می شود و این فرآیند تکرار می شود .
معمولا سرعت موتور DC به روند ترکیب ولتاژ و جریان در کلاف های موتور و بار موتور یا کاهش گشتاور بستگی دارد . سرعت موتور متناسب با ولتاژ است و گشتاور با جریان متناسب است ، معمولا سرعت بوسیله تغییر دادن و یا کنترل ولتاژ وجریان و بوسیله نوع اتصالات سیم پیچی های موتور با بوسیله یک منبع ولتاژ متغیر ایجاد می شود
این نوع موتور می تواند بالاترین گشتاور را در سرعت پایین تامین کند که اغلب در کاربردهای کششی مانند لوکوموتیو ها استفاده می شود . هر چند ، در طرح کلاس آنها تعدادی ضعف وجود دارد بیش تر آنها جاروبکهایی لازم دارند تا با کموتاتور تماس داشته باشند ، و در بالاترین سرعت ، جاروبکها باید به سختی فشار بیاورند و بهترین اتصال را برقرار کنند . فقط این تماس در موتو سر و صدای زیادی ایجاد می کند . اما هم چنین حداکثر مجاز سرعت بالایی را ایجاد می کنند و سرانجام سبب ساییده شدن زغال ها و نیاز به تعویض می شود . معیوب شدن کنتاکت الکتریکی هم چنین سبب اختلال در مدار می شود . وقتی موتور شما به چرخش در می آید این عوامل از بین می رود درون آن مغناطیس دائمی ایجاد می شود و کلاف های آن نیاز به طراحی دارند که جارویک بر روی جاروبک نگهدار قرار گیرند . هر چند این طراحی نیاز به مدارهای الکترونیکی برای کنترل کلید زنی در وسایل الکترو مغناطیس دارد .( این کار معمولا در موتورها بوسیله کموتاتور انجام می شود ).
فهرست مطالب:
موتور الکتریکی....................................................................................................................... 1
عملکرد................................................................................................................................... 1
موتور های DC...............................................................................................
یک مدل ساده موتور الکتریکی DC........................................................................................
سیم پیچی میدان موتور DC.....................................................................................................
موتورهای AC............................................................................................... .
موتورهای القایی سه فاز........................................................................................................... 9
موتور بارداری ........................................................................................................................ 12
موتورهای ACسه فاز همزمان ................................................................................................ 13
موتورهای القایی AC تک فاز ............................................................................................... 14
موتورهای AC تک فاز همزمان............................................................................................. 16
موتورهای پله ای .................................................................................................................... 17
موتورهای DC بدون جاروبک .............................................................................................. 18
موتورهای DC بدون هسته ..................................................................................................... 19
موتورهای خطی ..................................................................................................................... 20
مطالب بیشتر ............................................................................................................................ 21
درسنامه .................................................................................................................................. 22
منابع ......................................................................................................................23
شامل 24 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله موتورهای الکتریکی