شرح مختصر پروژه : در این پروژه سعی بر این شده است که ساختمان و طرز کار و کاربرد انواع موتورهای تک فاز تا حد نیاز دانشجویان کاردانی مورد بررسی قرار گیرد.به طور کلی انواع موتورهای الکتریکی که در شبکه های برق تک فاز جریان متناوب استفاده می شوند جزء ماشین های مخصوص به حساب می آیند. از آنجا که موتور های الکتریکی تک فاز بسیار متنوع هستند، لذا هر یک بنا بر ویژگی های خود در جایی کاربرد دارند.این موتورها در قدرت های کم معمولاً تا ۴ کیلو وات ساخته می شوند.
علاوه بر دسترسی ساده به برق تک فاز در هر مکان، سازندگان لوازم خانگی، دلیل اصلی استفاده از موتورهای الکتریکی تک فاز را قیمت ارزان و مشخصه گشتاور دور خاص این موتورها می دانند.به طور کلی موتورهای تک فاز به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
۱- موتور القایی تک فاز
۲- موتور یونیورسال
۳- موتور سنکرون تک فاز
همان گونه که میدانید عامل ایجاد چرخش در موتورهای القایی سه فاز، ایجاد میدان دوار در داخل استاتور می باشد. در صورتی که با عبور جریان AC تک فاز از یک سیم پیچ میدان ضربانی ایجاد می شود.برای ساختن موتور القایی تک فاز، باید بتوان با ابتکاری خاص میدان دوار ایجاد نمود. هر چند طرح های ارائه شده در جهت ایجاد میدان دوار دارای نواقصی است اما برای چرخش موتورهای با توان کم کافی میباشد.در واقع چگونگی القای ولتاژ در هادی های رتور و چرخش آن در موتورهای سه فاز و تک فاز شبیه یکدیگر است از این رو به دلیل سادگی ساختمان موتورهای القایی تک فاز، رتور همهٔ آنها را از نوع قفسه سنجابی می سازند.
امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با انواع مختلف ساخته شده و در منازل ادارات ، کارخانه ها ، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.موتورهای کوچک مخصوصاً با قدرت کسر اسب بخار کاربرد فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی ، هواپیماها ، ماشینهای تجارتی ، ماشین های ابزار و غیره در سایه طرح موتورهای با قدرت کسر اسب بخار امکان پذیر می باشد.چون لزوماً عملکرد و موارد استعمال موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور در زمینه انواع چنین موتورهایی تکامل پیدا کرده است.
در ادامه فهرست مطالب پروژه بررسی ساختمان و طرز کار انواع موتورهای اکتریکی تک فاز را مشاهده می فرمایید :
فصل ۱- موتورهای القاء یکفاز
۱-۱- ساختمان و طرز کار موتورهای القاء یکفاز :
۱-۱-۱- تئوری میدان دوگانه دوار
۱-۲- موتور القاء یکفاز با راه انداز خودبخود
۱-۳- موتورهای القاء با راه انداز خازنی
۱-۳-۱- محاسبات سیم بندی موتورهای یکفاز با سیم بندی استارت موقت
۱-۴- محاسبه تعداد دور کلافهای موتورهای یکفاز
۱-۴-۱- محاسبات دور سیم پیچ اصلی
۱-۴-۲- زاویه الکتریکی هر شیار:
۱-۴-۳- محاسبه تعداد دور سیم پیچ استارت
۱-۴-۴- محاسبه خازن ها و مقاومت سیم پیچ استارت موتورهای اسپلیت فیز
۱-۵- تعیین طول یک دورکلاف (اندازه قالب ها)
۱-۶- مثال عملی طراحی موتور تک فاز
۱-۷- انواع موتورها با خازن راه انداز
۱-۷-۱- موتور تک ولتاژ قابل تغییر جهت گردش از خارج
۱-۷-۲- موتور تک ولتاژ بدون تعویض جهت گردش
۱-۷-۳- موتور تک ولتاژ با تغییر جهت گردش و ترموستات
۱-۷-۴- موتور تک ولتاژ بدون تغییر جهت گردش با کلید مغناطیسی
۱-۷-۵- موتور دو ولتاژ بدون تغییر جهت گردش
۱-۷-۶- موتور دو ولتاژ با تغییر جهت گردش
۱-۷-۷- موتور تک ولتاژ با تغییر جهت گردش سه سر
۱-۷-۸- موتورتک ولتاژ با تغییر جهت گردش آنی ( فوری)
۱-۷-۹- موتوردو سرعته ( دودور )
۱-۷-۱۰- موتور دو دور با دو خازن
۱-۸- موتورخازنی
۱-۸-۱- وتور خازنی تک مقدار
۱-۸-۲- موتور خازنی دو مقدار ( دو خازنی )
۱-۹- موتورهای یکفاز با قطب چاکدار :
فصل ۲- موتورهایی که از طریق روتور راه اندازی میشوند
۲-۱- موتورهای ریپو لسیون ( دفعی )
۲-۱-۱- موتورریپولسیون
۲-۱-۲- موتور ریپولیسیون جبرانی
۲-۱-۳- موتور القاء با راه اندازی ریپولیسیون
۲-۱-۴- موتور القاء ریپولسیون
۲-۲- بررسی موتور القاء ریپولسیون
۲-۲-۱- ساختمان موتور ریپولیسیون(دفعی)
۲-۲-۲- اصل ریپولسیون(دافعه مغناطیسی)
۲-۲-۳- موتور ریپولسیون جبرانی
۲-۲-۴- موتور القاء با راه اندازی ریبولسیون
۲-۲-۵- موتور القاء – ریپولسیون
۲-۳- موتورهای سری جریان متناوب
۲-۳-۱- موتور اونیورسال
۲-۴- بررسی طرز کار ؛ کاربرد و تغییر جهت گردش موتور اونیورسال
۲-۴-۱- طرز کار موتور اونیورسال
۲-۴-۲- مشخصه سرعت – بار
۲-۴-۳- موارد استعمال
۲-۴-۴- تغییر جهت گردش
۲-۵- تنظیم سرعت موتورهای اونیورسال
۲-۶- تنظیم سرعت به روش مقاومتی :
۲-۶-۱- روش میدان پله ای
۲-۶-۲- یا به وسیله گریز از مرکز
۲-۷- موتورهای سنکرون یکفاز بدون تحریک
۲-۷-۱- موتور مقاومت مغناطیسی
۲-۷-۲- موتور سنکرون پسماندی
پروژه بررسی ساختمان و طرز کار انواع موتورهای اکتریکی تک فاز