مقدمه:
نگاهی تاریخی به تمدن و فرهنگ بشر، منشا نگران آن است که کلیه فرهنگ ها در زمان های مختلف، مردم را بر اساس جنسیت طبقه بندی کرده اند و اکنون پژوهش ها دلالت بر آن دارد که در تدوین یک نظریه کامل رشد، باید به جنسیت به عنوان متغیری شخصی و فرهنگی توجه شایسته مبذول داشت. جنسیت با وجود اهمیت آن به عنوان متغیری شخصیتی و فرهنگی توجه علمی لازم را بدست نیاورده است. جنسیت در فرهنگ های گوناگون به شیوه های متفاوت ادراک، تفسیر و ارزشگزاری می شود، ضروری است که در تعمیم یافته های پژوهشی بسیار حساس دقیق و محتاط باشیم، مبانی نظری و پژوهشی را چارچوب و گامی اولیه برای مطالعات عمیق تر و گسترده تر خود بدانیم و با دیدن چند جانبه و میان رشته ای به مطالعه جنسیت و تعامل پیچیده بیولوژیکی،روانی، اجتماعی و فرهنگی آن بیش از پیش اهتمام ورزیم. معمولاً هر فردی از زن یا مرد (دختر یا پسر) تعریف مشخص و روشنی از هویت جنسی بیولوژیک خو هماهنگی داشته باشد. چنین تصوری را هویت جنسی گویند. در کسب هویت جنسی، عوامل بیولوژیک، شرایط اجتماعی، و همانند سازی رفتاری نقش دارد. حال اگر فردی را از هر جنس قادر به ایفای نقش جنسی خود نباشند طبعاً دچار اختلال در هویت جنسی خواهد بود. از جمله خصوصیات رفتاری افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی تمایل شدید به بیان این که از جنس مقابل می باشد. انکار وجود ساختمان جنسی خود و انجام رفتارها و حرکات جنسی مقابل و برخورداری از علائق و انگیزه های جنس مخالف است.
اهمیت موضوع:
وجود رفتارهای گوناگون که ناشی از غریزه ی جنسی است با معیارهای اجتماعی و فرهنگی ما سازگاری ندارد تأکید اسلام بر مسائل اعتقادی به ویژه نشان می دادن راه توبه دلیلی بر این مدعاست لذا به دلیل تضاد این اختلال با معیارهای اجتماعی و مسائل اعتقادی بررسی این موضوع اهمیت پیدا می کند. نوجوانان قبل از این که به سن بلوغ برسند باید از آگاهی لازم در مورد تغییرات روانی و جنسی که در آینده با آن ها روبرو خواهد شد آگاه کردند. این آگاهی چنانچه به زبان ساده و قابل فهم و توسط والد همجنس و یا معلمان ارائه گردد موجب پیشگیری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی می گردد.
بیان مسئله:
1ـ آیا نداشتن الگوی رفتاری مناسب از والدین از دلیل اختلال در هویت جنسی است؟
2ـ آیا اختلالات ژنتیکی در بروز اختلال هویت جنسی نقش دارد؟
3ـ نگرش و طرز تلقی والدین از کودک باید به چه شکلی باشد؟
4ـ آیا ایجاد تغییر در محیط خانواده در زندگی می تواند موجب تقویت مشکلات جنسی گردد؟
5ـ آیا پر کردن اوقات راهی برای جلوگیری از اختلال هویت جنسی است؟
6ـ آیا غیبت والدین در بروز این امر مؤثر است؟
7ـ آیا اسباب بازی در ایجاد هویت جنسی مؤثر است؟
8ـ آیا کودکان نیاز به الگوی رفتاری دارند؟
9ـ آیا اختلالت روانی در بروز اختلال در هویت جنسی نقش دارد؟
10ـ آیا فرزند پسر نماد جنسی خود را از پدر می گیرد؟
11ـ آیا هویت جنسی از دوران کودکی شکل می گیرد؟
12ـ آیا کودکان خود در رشد جنسی خود نقش دارند؟
هدف کلی:
شناختن راههای پیشگیری و درمان اختلال هویت جنسی، بررسی جنبه های مختلف رشد جنسیت از کودکی تا نوجوانی شناخت نقش والدین و ایفای نقش آن صحیح جنسی خویش، بررسی علل بیولوژیکی و علل اجتماعی در بروز اختلال هویت جنسی در تأکید مسائل اعتقادی و اخلاقی در نوجوانان. مشارکت پدران و مادران در رشد و هویت جنسی در کودکان. شناخت بلوغ جنسی و رشد روابط جنسی در نوجوانان.
اهداف جزئی:
1ـ بررسی اوقات فراغت جوانان و چگونگی پر کردن آن.
2ـ بررسی وضعیت خانوادگی در نوجوانان.
3ـ ریشه یابی عوامل اضطراب در نوجوانان.
4ـ بررسی دوستان و روابط دوستی بین آن ها.
5ـ بررسی الگوهای نوجوانان در خارج از خانواده.
6ـ بررسی عامل سن در اختلال هویت جنسی.
7ـ بررسی اهمیت به نمایش گذاشتن جنسیت در رسانه های گروهی.
8ـ بررسی علل همجنس بازی در نوجوانان.
بیان فرضیه:
1ـ اختلال هویت جنسی بیشتر در خانواده های تک والده دیده می شود.
2ـ بین ایفا کردن نقش درست والدین و کاهش اختلال هویت جنسی ارتباط وجود دارد.
3ـ اضطراب در پیشرفت اختلال هویت جنسی مؤثر است.
4ـ فرزند پسر نقش هویتی و نماد جنسی خود را از پدر و فرزند دختر از مادر می گیرد.
5ـ گزینش اسباب بازی در دوران کودکی نماد جنسیتی فرزندان را شکل می دهد.
6ـ بین پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و پیشگیری از اختلال هویت جنسی ارتباط وجود دارد.
7ـ غیبت و نبود بخصوص مادر در خانه به پیشرفت اختلال هویت جنسی کمک می کند.
8ـ بین اشتغال مادران و بروز اختلال هویت جنسی ارتباط وجود دارد.
9ـ کودکان از الگوهایی تقلید می کنند که آن ها را به عنوان نمونه های خوبی از نقش جنسی خود درک کنند.
10ـ یادگیری اجتماعی تأثیر زیادی در رشد جنسیت افراد دارد.
11ـ سرمشق گیری به عنوان یک بعد مهم از رشد جنسیت مورد نظر است.
12ـ تقلید از الگوهای همجنس برای کسب رفتار نماد ـ جنسی اهمیت فراوان دارد.
تعریف متغیرها:
متغیر مستقل: هویت جنسی
کنترل یا ثابت: سال تحصیلی 83ـ1382
متغیر وابسته: میزان یادگیری
تعریف عملیاتی: رفتاری است که افراد شدیداً تمایل دارند از جنس مخالف باشند.
فهرست:
فصل اول
مقدمه
اهمیت موضوع
بیان مسئله
هدف جزئی
بیان فرضیه
انواع متغیرها
تعاریف عملیاتی
فصل دوم
پیشینه تحقیق
موضوع
فصل سوم
معرفی روش تحقیق
جامعه و نمونه
پرسشنامه
منابع
فصل اول
شامل 11 صفحه word
دانلود تحقیق بررسی علل اختلال هویت جنسی در نوجوانان