هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارتهایکارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران (843n=) بودند. تعداد نمونۀ آماری براساس فرمول کوکران 265 نفر بهدست آمد. نحوۀ نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ هوش هیجانی نوکاه و آهیازو (2009) و پرسشنامۀ مهارتهایکارآفرینی بیچ (2007) بود. روایی پرسشنامهها را یازده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید کردند. پایایی درونی هر دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، بهترتیب 821/0 و 794/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی )آزمون K-S، ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانۀ گامبهگام) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین هوش هیجانی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (508/0=r). همچنین بین سه مؤلفۀ خودمدیریتی (471/0r=)، مدیریت روابط (528/0r=) و آگاهی اجتماعی (718/0r=) با مهارتهای کارآفرینی رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانۀ گامبهگام نشان داد که از بین چهار مؤلفة هوش هیجانی، مؤلفههای خودمدیریتی با ضریب همبستگی چندگانه (721/0 (R=، آگاهی اجتماعی) 821/0 (R=و مدیریت روابط )853/0 (R=توانایی پیشبینی مهارتهایکارآفرینی را دارند. بهنظر میرسد از طریق آموزشهای لازم، میتوان هوش هیجانی و در نتیجۀ آن مهارتهایکارآفرینی دانشجویان را ارتقا بخشید.
بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارت های کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی