تعریف نوآوری باز توسط هنری چسبرا(UC Berkley) 2002 :
بنگاهها(و بطور عمومی کشورها، انسانها یا تیمهای کاری) میبایست استفاده بیشتری از ایدههای خارجی و بیرون سازمان خود و تکنولوژیهای موجود در فضای کسب و کارشان داشته باشند، در حالیکه اجازه میدهند دیگران نیز از ایدههای بلااستفاده آنها بهرهمند شوند(صدور ایده به محیط سازمان).
این فرآیند لاجرم نیازمند بازگشائی مدل کسب و کار بنگاهها برای جریان یافتن ایده و دانش از داخل بنگاه به خارج و محیط و جذب و ورود دانش و ایده از محیط به درون بنگاه بصورت بالعکس میگردد
برای دانلود کل پاورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:
دانلود پاورپوینت بررسی عوامل موفقیت بنگاههای کارگزاری واسطه - 44 اسلاید