هر چند مکتب متعالی اسلام سرشار از تعالیم راهگشا و تحول آفرین برای زندگی فردی و اجتماعی ابناء بشر می باشد ولی بی شک یکی از فرازهای برجسته که تأکید بر این نکته دارد که هر مسلمانی ملکف است در پایان هر روز از ایام عمر خود عملکرد انفرادی اش را در دادگاه حق محور و وجدان مورد نقد قرار دهد، تا ضمن بازنگری مستمر و مسئول بودن نسبت به اعمال و کردارش لحظه ای از نقاط ضعف و قدرت خود غافل نماند، قطعاً در یک نظام اسلامی که طلایه دار چنین پندارهای ناب، ولی بی نظیر می باشد، پس در سطح کلان نیز می بایست عملکرد ارگان ها و نهادهای مُنتسب به دولت اسلامی بیش و پیش از دیگران مورد ارزیابی و موشکافی قرار گیرد، تا زمینه ی رشد و بالندگی نظام و بهره گیری از تجارب ارزشمند گذشته و حوادث تلخ و شیرین آن فراهم آید که همچنین درا ین نوشتار سعی شده است، در همین راستا عملکرد نهاد مقدس آموزش و پرورش مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و علل افت تحصیلی که نشانه ی ابتلاء نظام آموزشی به یک نارسایی و بیماری تهدید آمیز می باشد، فهرست می گردد، تا موجبات زدودن آثار سوء از چهره ی نظام آموزشی کشور فراهم آید.
امید است این تحلیل و بررسی صادقانه که در این مسیر انجام گرفته ، مؤثر ، نافذ و نافع واقع شود.
کلمات کلیدی : ترک تحصیل – دانش آموزان – افت تحصیلی- آموزش و پرورش
ترک تحصیل میان دوره ای نوعی ضایعه است. ترک تحصیل ممکن است در اثر عدم توفیق در امتحان و محرومیت از ارتقاء یا در نتیجه محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی باشد. ناکامیهای پی در پی در امتحان و ارتقاء یاس و دلسردی و متعاقباً ترک تحصیل پیش می آورد. آنجا که خانواده به علل مالی و اقتصادی به کار روزانه و دستمزد ناچیز دریافتی فرزند خود نیازمند است. از نتیجه تحصیل که بازده فوری و آنی ندارد و فقط به آینده ای نامعلوم امید می بندد می گذرد و پاداش نسیه و غیر مطمئن تحصیل رسمی را با آنچه نقدی است و رفاه حال و تامین طی آینده را تضمین می کند معاوضه کرده و راه زندگی فرزند خویش را از مدرسه به جامعه تغییر می دهد. باید توجه داشت که در مرحله نهایی هر دوره تحصیلی و به هنگام انتقال گروه از یک مقطع تحصیلی به دوره بالاتر، ترک تحصیل آنهایی که آمادگی شروع و ادامه تحصیلات بعدی را ندارند امری طبیعی و حتی لازمه توزیع متعادل و حساب شده کودکان و نوجوانان در رشته های انتخابی و تخصصی است. آنچه ضایعه و اتلاف پدید می آورد، ترک تحصیل میان دوره ای است. آنگاه که افرادی به علل متفاوت قبل از به پایان رسیدن یک دوره تحصیلی کوشش های چند ساله قبلی را ناگزیر رها کرده و مدرسه را ترک می کنند، در حقیقت نتیجه چند سال تلاش را بدون اخذ نتیجه مورد نظر از دست می دهند و این یک ضایعه مسلم معنوی و مادی است. تا سال 1344 ش طبق قانون تعلیمات ابتدایی اجباری شش سال تعیین شده بود از سال تحصیلی 1345-1346 طبق طرح اصلاح نظام آموزش و پرورش ایران (نظام جدید) تعلیماتی عمومی کشور در دو مرحله ابتدایی و راهنمایی تحصیلی مطرح شد و دوره ابتدایی به عنوان اولین مرحله تعلیمات عمومی شامل پنج سال اعلام گردید.
بیان مسئله
امروزه در مقام مقایسه با گذشته انتظارات از آموزش و پرورش قرن بیستم بیشتر از گذشته است. اما این سرمایه گذاری انجام شده در بیشتر مواقع شاید بازدهی مناسب نداشته و به نوعی به هدر می رود و فرد مجبور به ترک تحصیل یا کناره گیری از آموزش می نماید.
سوالات تحقیق
1-آیا وضع اقتصادی خانواده و وضعیت بد مالی، والدین سبب امتناع از اعزام فرزندان به مدرسه به منظور استفاده از کار آنان و افزودن بر درآمد خانواده سبب ترک تحصیل دانش آموزان می گردد؟
2-آیا به کار نگرفتن روشهای نوین تدریس که به کودکان امکان عملی مطالب را بدهد سبب انصراف از تحصیل شده است؟
3-آیا استفاده بسیار کم از سیستم پاداش و تشویق سبب مردود شدن و در نهایت به ترک تحصیل کودکان منجر شده است؟
4-آیا تنبیه بدنی یا مشکلات زبانی کودکان باعث ترک تحصیل آنان شده است؟
اهداف و ضرورت
لذت بردن یا تنفر از درس و مدرسه معمولاً به دو عامل بستگی دارد: 1-استعدادها و انگیزش خود نوجوان و دوم: چگونگی و کیفیت آموزش بستگی دارد. همه افراد استعداد یکسانی برای یادگیری ندارند. محتوای دروس و کیفیت آموزش به لذت بخش بودن تحصیل کمک می کند اگر محتوای دروس قابل فهم و جالب نباشد نوجوان را به سمت خود نمی کشد و چنانچه کیفیت آموزش مطلوب نباشد نوجوان علاقه ای به رفتن مدرسه ندارد و از درس و مدرسه سر خورده می شود.
جمعیت لازم التعلیم در دوره نوجوانی و جوانی حدود کل جمعیت ایران را تشکیل می دهند. تعلیم به موقع آنان نیز مملکت را از نظر داشتن افراد متخصص و کارگران ماهر تامین می کند. با مقایسه تخمین جمعیت لازم التعلیم در سال 1360 و جمعیتی که در این سال مشغول تحصیل بوده اند معلوم می شود که حدود جمعیت وارد مرکز آموزشی نشده اند.
فرضیه ها
1-به نظر می رسد اقتصاد خانواده ها بر میزان ترک تحصیل کودکان تاثیر داشته باشد.
2-به نظر می رسد کم تجربه بودن معلمین بر ترک تحصیل کودکان اثر داشته باشد.
متغیرهای تحقیق
در فرضیه اول متغیر مستقل اقتصاد خانواده ها و متغیر وابسته ترک تحصیل. در فرضیه دوم متغیر مستقل کم تجربه بودن معلمین و متغیر وابسته ترک تحصیل کودکان. در فرضیه سوم متغیر مستقل سطح سواد والدین و متغیر وابسته ترک تحصیل کودکان در فرضیه چهارم متغیر مستقل استفاده کم از سیستم پاداش و تشویق. متغیر وابسته ترک تحصیل در فرضیه پنجم متغیر مستقل به کار نگرفتن روشهای نوین تدریس و متغیر وابسته ترک تحصیل در فرضیه ششم متغیر مستقل مشکلات زبانی کودکان و متغیر وابسته ترک تحصیل.
تعاریف عملیاتی مفاهیم
ترک تحصیل عبارت از مساله ای است که با نظام آموزش و پرورش همراه بوده و از مسائل بازدارنده عمده در روند تعلیم و تربیت به شمار می رود و تعریفی که از آن در مقالات یونسکو سازمان جهانی آموزش و پرورش آمده و توسط یحیی عبدالله زاده مدرس مرکز آموزش عالی شهید شمسی پور تهران ترجمه گردیده است عبارت از «ترک تحصیل کنندگان کسانی هستند که در سال اول ثبت نام می کنند ولی نمی توانند در مدرسه به مدت 5 سال آموزش رسمی را با موفقیت به پایان برسانند.[1]
پیشینه تحقیق
یکی از راه های جذب بازماندگان از تحصیل، از طریق نهضت سوادآموزی انجام می شود.
اهمیت سواد آموزی: مساله مبارزه با بی سوادی و گسترش آموزش و پرورش عمومی از مسائل عمده ای است که مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است و به دلیل ارتباط و همبستگی رشد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه با افزایش تعداد باسوادان، سرمایه گذاری در این زمینه و تلاش برای مبارزه با بی سوادی از مهمترین سیاستهای کشورها اعلام شده است. با تصویب طرح پیکار با بی سوادی در برنامه چهارم عمرانی وقت (1347-1351) راه های بسیاری برای مبارزه با بیسوادی در نظر گرفته شد و گردهمایی ها و سمینارهای متعددی در این زمینه برپا شد. در سال 1355 تصمیم گرفته شد کار مبارزه با بیسوادی اصطلاحاً به صورت یک جهاد ملی درآید و بنابراین کار سوادآموزی با عنوان جهاد ملی سوادآموزی ادامه یافت. دقت نظر در سیر تحول سوادآموزی و طرح های متعدد مبارزه با بی سوادی تا سال 1357 مبین این واقعیت است که با وجود تشکیلات گسترده، بودجه مناسب، صرف وقت زیاد، تشکیل سمینارها، کنگره ها و گردهمایی های متعدد، تبلیغات داخلی و خارجی و آمارهای ارائه شده، طرح های مبارزه با بی سوادی در ایران از نظر اهداف مورد نظر موفق نبوده است.
مسائل و مشکلات شناخته شده در کشور تایلند:
1-امتناع از اعزام فرزندان به مدرسه به منظور استفاده از کار آنان و افزودن بر درآمد خانواده و مهاجرت و جابجایی و همراهی فرزندان با آنان.
2-وضعیت بد مالی والدین
3-بی علاقه بودن کودکان به مدرسه و همچنین ناتوانی بچه ها برای رفتن و انجام دادن تکالیف مدرسه و بی توجهی معلمان به نیازهای کودکان.
4-به کار نگرفتن روشهای تدریس که بر کودکان امکان یادگیری عملی مطالب را می دهد.
مشکلات و مسائل شناخته شده در کشور ویتنام:
1-فقدان آگاهی مردم از نیاز به تحصیل در مدرسه.
2-ضرورت کمک فرزندان در کارهای یدی به والدین.
3-فقدان سلامت جسمانی و پایین بودن ظرفیت یادگیری وجود عادتها و آداب و رسوم واپس گرا در مناطق کوهستانی.
6-کمبود وسایل کمک آموزشی مخصوصاً در مدارس مناطق کوهستانی و دوردست.
از کوشش کشورها و سازمانهای بین المللی که به منظور ریشه کن کردن بیسوادی جهان حدود سال 1950 درصد بیسوادان جهان که ناشی از ترک تحصیل بوده 3/44 درصد تخمین زده می شد. این رقم در سال 1960 به به 3/39 درصد و در سال 1970 به 2/34 درصد و در سال 1980 به 29 درصد تقلیل یافته. این رقم و رقمها نشان می دهد که اگر در این مبحث نظام های آموزشی بیشتر سرمایه گذاری کنند و تحقیق و پژوهش را گسترش دهند و جهت جلوگیری از ترک تحصیل طرح ها و پیشنهادات لازم را ارائه بدهند.
اهداف کلی طرح:
آموزش خواندن و نوشتن و حساب کردن به نوجوانان و میانسالان بازمانده از تحصیل به منظور بالا بردن سطح آگاهی در زمینه های مختلف و مساعدت به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور؛ ایجاد توانایی های لازم برای حل مشکلات شخصی و اجتماعی بیسوادان و بهسازی زندگی فردی آنان تربیت نیرونی انسانی ماهر برای همگامی با سیاست خودکفایی و پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و صنعتی.
شامل 13 صفحه فایل WORD قابل ویرایش
دانلود تحقیق بررسی علل ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی شهرستان قوچان