
- نام درس : علوم تجربی
2-عنوان مبحث جلسه معین : صدا
3- مدرس و یا تهیه کننده :
4-گروه هدف : پایه هدف
5-واضح زمانی: 45 دقیقه
6-برنامه زمان بندی: 10- 9
7-تعداد شرکت کنندگان: 15 نفر
8-فضای مورد نیاز : حیاط مدرسه - کلاس
9-امکانات و تجهیزات مورد نیاز : خط کش بلند- کش- مداد- کتاب – طبل کوچک – 6 استکان – آب – نخ 2 لیوان کاغذی - میخ – 2 عدد گیره - یک بطری - سیم- نخ نایلونی محکم - چکش - صفحه تخته ای - برنج کتاب
10- روش یا شیوه تدریس : تفحص گروهی
11-هدف کلی : آشنایی فراگیران با مفهوم صدا
12-هدف های رفتاری از سطوح (شناختی - مهارتی - نگرشی )
1-از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم و از یک کش و یک کتاب و چند مداداز طریق آزمایش به ترتیب صدای کلفت ونازک تولید کنند ( مهارتی)
2 -از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده ازراهنمایی معلم و وسائلی که در اختیار دارد آزمایش طبل و دانه ها را انجام دهد ( مهارتی )
3- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم و آزمایش های که انجام داده بیان کند که صدا بر اثر چه چیزی تولید می شود ( شناختی )
4- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم دست خودش را روی گلویش بگذارد و صحبت کند و احساسی که دارد را بیان کند ( عاطفی)
5- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم و تجربیات قبلی خود تفاوت میان صدای بزرگسالان و کودکان را بیان کند( شناختی )
6- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از و راهنمای معلم و با استفاده از وسایلی که در اختیار دارد مانند ص 57 کتاب در ان آب بریزد و ازمایش های مربوط به آن را انجام دهد
7- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم و با استفاده از 2 لیوان کاغذی و 4 متر نخ و یک میخ و 2 عدد گیره یک تلفن ساده بسازد ( مهارتی)
8- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از راهنمایی معلم با استفاده از سیم و نخ نایلونی محکم چند عدد میخ یک صفحه ای تخته ای و یک عدد چکش یک ساز بسازد ( مهارتی )
9- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از راهنمایی معلم یک صدای بلند را نام ببرد ( شناختی )
10-- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از راهنمایی معلم یک صدای بلند و نازک را نام ببرند ( شناختی )
11- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم به حیاط مدرسه بروند و با دقت صداهای اطراف را گوش کنند و بیان کنند کدام صدا ازار دهنده و کدام مفید است
12- از کلیه فراگیران انتظار می رود پس از تدریس بتواند با استفاده از توضیحات معلم ازمایش طبل و دانه های برنج را انجام دهد
1- پیش نیازها :
1-صداهای حیوانات مختلف را نام ببرید
2- صدای زنگ را در بیاورید
3- سوت بزنید
4-دست بزنید
13-تعیین رفتارهای ورودی :
2- هدف های نهایی :
1-تفاوت میان صدای بم و زیر را بگویید
2- چه چیزی باعث تولید صدا می شود
3- بعد از گذاشتن دست خود روی گلویتان چه احساسی دارید توضیح دهید
4-فرق بین صدای بزرگسالان و کودکان در چیست ؟
5- آیا می توانید یک تلفن ساده بسازید
6-یک صدای بلند را نام ببرید
14- ارزشیابی تشخیصی :
1-تفاوت میان صدای بم و زیر را بگویید
2- چه چیزی باعث تولید صدا می شود
3- بعد از گذاشتن دست خود روی گلویتان چه احساسی دارید توضیح دهید
4-فرق بین صدای بزرگسالان و کودکان در چیست ؟
5- آیا می توانید یک تلفن ساده بسازید
6-یک صدای بلند را نام ببرید
حضور و غیاب :
قبل از شروع درس زمانی که وارد کلاس شدیم اول حضور و غیاب می کنیم و بعد از آن بررسی تکالیفی که از قبل داده شده بوده را بررسی می کنیم
سرهای برشمرده:
در این مرحله بچه های کلاس را به 5 گروه 3 نفره تقسیم می کنیم و برای هر گروه یک اسم انتخاب می کنیم گروه اول گل یاس گروه دوم گل مریم گروه سوم گل نسرتن گروه چهارم گل محمدی گروه ششم گروه گل لاله بعد از آن به اعضای هر گروه یک شماره اختصاص می دهیم به عنوان مثال گروه اول گل یا س مریم شماره 1 فاطمه شماره 2 سارا شماره 3 معلم می گوید زمانی که من از شما سوال بپرسم و یا آزمایش های را که به شما می دهم را انجام دادید بخواهم نتیجه آن را بدانم اگر گفتم شماره 2 هر گروه افرادی که آن شماره به او تعلق دارد باید دستش را بالا ببرد و جواب سوال من را بدهد
15- ایجاد انگیزه :
باری بچه ها چند تا صدا می گذاریم بعد از بچه ها می خواهیم که با دقت گوش کنند که از چه صدای خوششان می آید و از چه صدای بد شان می آید
16- ارائه درس:
نقش معلم در مرحله 1 ایجاد موقعیت مبهم:
معلم: بچه ها زمانی که شما دست می زنید یا داد می کشید و یا صدای بوقی را می شنوید صدا چگونه تولید می شود
بچه ها: سکوت می کنند و نمی توانند به سوال معلم پاسخ دهند
نقش معلم مسئله گشایی :
معلم : گروه اول به فاطمه می گوید بلند شو و به من بگو دقیقا منظور من از این سوال چیست ؟
دانش آموز : فاطمه می گوید من منظور شمارا نفهمیدم
دانش آموز: گروه بعدی دستش را بالا می برد و می گوید خانم معلم منظور شما این است که وقتی هر صدای تولید می شود چه اتفاقی می افتد که این صدا به وجود می اید
شامل 13 صفحه فایل WORD قابل ویرایش
دانلود مقاله آموزش علوم ابتدایی در دوره ابتدایی