دانلود پاورپوینت مبانی فناوری اطلاعات که شامل 158 اسلاید و بشرح زیر میباشد:
نوع فایل : PowerPoint
- اطلاعات
- امروزه اطلاعات عامل اصلی قدرت است.
- اطلاعات ثروتی ناشناخته اما فراوان است.
- تسلط واقعی تسلط اطلاعات است.
- متاسفانه اطلاعات در کشورهای در حال توسعه ناشناخته مانده است.
- فراوانی اطلاعات یک مزیت است.
- نقش هایIT:
- The effects of Information Technology on Creativity (Human Work Sciences / Technical Psychology). All innovation begins with creative ideas.
- The Impact Of Information Technology On The Culture and Social System Of Organization.
- Information Technology and Resource Management.
- Information Technology and Productivity.
- Information Technology, International Cooperation and Global Security Programs.
- Information Technology in Organizations.
- Planning for Information Systems and Technology.
- IT Management
- فناوری اطلاعات تقریبا تمام مفاهیم زیر را در سازمان ها در برمیگیرد:
- طراحی سه بعدی تصاویر
- راهبری بانکهای اطلاعاتی شرکتها
- کدنویسی نرمافزارها
- پشتیانی فنی
- مدیریت پروژه و بودجه
- تولید مطالب فنی
- مدیریت شبکه های کامپیوتری
- تولید و ایجاد صفحات وب
- تولید فایلهای ویدئویی دیجیتال
- طراحی سیستمهای کامپیوتری خاص
- فروش محصولات بر روی اینترنت
- IT به کارکنان سازمان کمک میکند تا مشکلات تکنیکی، سازمانی و مدیریتی ذخیره، کاربرد و بازیابی اطلاعات خود را حل کنند.
- ابزاری که این علم شامل آنهاست عبارتند از
- برنامههای کامپیوتر، بانکهای اطلاعاتی، برنامههای کاربردی، شبکههای ارتباطی، تحلیل وطراحی سیستم ها، برنامهنویسی زبانها و پایگاههای دانش
- Can you decide which answers come from the person and which from the computer is better?
- اینترنت چیست ؟
- اینترنت یک سیستم client/ server عظیم الجثه است.
- تاریخچه اینترنت:
- اینترنت در اواخر دهة 1960 میلادی به عنوان ARPAnet شبکة پژوهشی دفاعی در آمریکا متولد شد که سرورهایی را که توسط مقامات نظامی کلیدی و همکاران آکادمیک شان استفاده می شد به یکدیگر متصل کرد.
- آن به صورت شبکه ای ساخته شد که حتی اگر یکی از پیوندهایشان از بین برود، باز هم قابل اطمینان باشد. این قابلیت از طریق شکستن داده ها و پیام های فرستاده شونده بین کاربران به بسته های کوچک تر امکان پذیر شد و توانست مسیرهای متفاوتی را دنبال کند.
- کلیه اقدامات کشور مالزی در محورهای سهگانه مردم، زیرساخت ها و کاربردهای فناوری اطلاعات تنظیم شده است:
- الف- مردم: آموزش + افزایش مهارت + فرهنگ سازی
- ب- زیرساخت ها: شبکه + تجهیزات + مقررات و قوانین
- ج- کاربردها:
- 1ـ تأسیس شهرک نمونه و 7 پر وژه راهبردی در زمینه مدارس هوشمند smart school
- کاارت شناسایی همه منظوره
- خوشه های تحقیقاتی
- دولت الکترونیک
- شبکه تولید جهانی
- بازاریابی بدون مرز
- پزشکی از راه دور
- 2ـ ایجاد جوامع الکترونیک
- کتابخانههای دیجیتالی
- نشریات و مطالب الکترونیکی
- خرید از راه دور
- 3ـ شبکه کنفرانس از راه دور
- پست الکترونیک
- تولید مواد تفریحی ـ آموزشی
- خدمات آموزشی روی شبکه بر اساس تقاضا
- اهمیت اطلاعات در سازمان
- امروزه اطلاعات هم به عنوان یک منبع مهم استراتژیک در سازمان و هم به عنوان یک منبع عمده برای ارزش افزوده مطرح است، اطلاعات همواره به عنوان یک مزیت رقابتی قلمداد شده است. بنابراین دستیابی به اطلاعات مربوط به فعالیت های گوناگون سازمان از جنبه های مختلف می تواند برعملکرد کلی سازمان اثرگذار باشد.
- داشتن اطلاعات در زمینه نیازها و دیدگاه های مصرف کنندگان نسبت به کالاها و خدمات فعلی سازمان می تواند به بهبود محصولات و ایجاد محصولات منجر شود.
- اطلاعات درمورد پیشرفت هایی که در زمینه مواد و کاربرد فناوری وجود دارد می تواند به کارایی و بهره وری در فرایند تولید و بهبود طراحی و کیفیت محصول منجر گردد.
- ارتباطات پیشرفته میان کارکنانی که خدماتی را به مشتری ارائه می دهند و گروه عملیات طراحی و تولید محصول موجب مشخص شدن نواقص کالا و مشکلات در نصب و اجرای عملیات خواهد شد و لذا موجب افزایش کیفیت شود.
- وجود جریان صحیح اطلاعات بین بخش های تولید و فروش می تواند وظایف پیش بینی و برنامه زمان بندی تولید را بهبود بخشیده و زمان تحویل را کاهش دهد.
- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور اعم جامعه بشری و به طور اخص، جامعه صنعتی و سازمانهای تجاری را در وضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات میباید در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید متناسب با شرایط حاکم باشند.
- زمانی سازمانها به دنبال یافتن اطلاعات و دانش بودند؛ اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده های گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد، اداره و بهره وری صحیح از آن خود مسئلهای دیگر است.
- شاید به همین دلیل است که مدیریت دانش جای ویژهای در متون و ادبیات مدیریت برای خود بازکرده و صاحب نظران امر را برای توسعه فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است.
- در عصر حاضر، دانش به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در امر تولید همچون نیروی کار، سرمایه و زمین، به شمار نمیرود، بلکه امروزه به عنوان تنها عامل اساسی در حوزه تولید ارزیابی میشود. دراکر چنین استدلال میکند که ارزیابی دانش به عنوان تنها عامل اساسی (نه به عنوان منبعی در کنار منابع دیگر) دلیل اصلی برتری جامعه نوین تلقی میشود.
- تافلر معتقد است که دانش از مجاورت نیروی سرمایه و نیروی انسانی خارج شده و به عنوان جوهر اصلی آنها درآمده است و به همین دلیل رقابت برای کنترل دانش و ابزار ارتباطی، در عرصه جهانی بسیار شدید شده است. او همچنین معتقد است که دانش یک جایگزین نهایی برای منابع دیگر به شمار میرود.
- تفاوت دانش با اطلاعات
- دانش نه داده است و نه اطلاعات. در تفاوت دانش با اطلاعات سه مسئله عمده به چشم میخورد.
- اول اینکه دانش، برخلاف اطلاعات، در مورد باورها و تعهدات بحث میکند. دانش، کارکرد یک دیدگاه عقیدهای یا تصور ویژه میباشد.
- دوم اینکه، دانش برخلاف اطلاعات در مورد «عمل» بحث میکند. عمل همواره نوعی دانش تلقی میگردد.
- سوم اینکه دانش، همانند اطلاعات، مربوط به معنا بوده و خود معنا نیز یک فرآیند ارتباطی و بافتی تلقی میگردد.
- در واقع مدیریت دانش را می توان به صورت زیر تعریف کرد:
- ((توسعه سیستم هایی برای کسب
- و به اشتراک گذاشتن سرمایه های ذهنی))
- خلق دانش
- فرضیهای که بر اساس آن دانش از طریق کارکرد متقابل بین دانش ضمنی و دانش صریح خلق میشود، ما را مجاز به ارائه چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش میسازد. این چهار شیوه عبارتند از:
- (1) دانش ضمنی به دانش ضمنی، یا اجتماعیسازی.
- (2) از دانش ضمنی به دانش صریح یا برونسازی.
- (3) از دانش صریح به دانش صریح یا تلفیق.
- (4) از دانش صریح به دانش ضمنی یا درونسازی.
- چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
- اجتماعیسازی: شیوه اجتماعیسازی، به عنوان فرآیند اشتراک تجارب و در پی آن خلق دانش ضمنی از قبیل الگوهای ذهنی و مهارت های فنی مشترک تعریف میشود. فرد میتواند دانش ضمنی را بدون استفاده از زبان، به طور مستقیم به دست آورد.
- چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
- برونسازی: برونسازی، فرآیندی است که طی آن دانش ضمنی، در قالب مفاهیم صریح بیان میشود. برونسازی، نمونه کاملی از فرآیند دانشآفرینی است که در آن دانش ضمنی در قالب های مختلفی همچون استعاره، قیاس، مفاهیم، فرضیه و یا الگو، تبدیل به دانش صریح میشود.
- چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
- تلفیقسازی: تلفیقسازی، فرآیند قاعدهمند ساختن مفاهیم در قالب سیستم دانش میباشد. این شیوه تبدیل دانش، مواردی همچون تلفیق اشکال مختلف دانش صریح را در بر میگیرد. افراد میتوانند از طریق ابزاری نظیر اسناد، جلسات، مکالمات تلفنی، یا شبکه ارتباطات رایانهای به تبادل دانش و تلفیق آن بپردازند. با پیکربندی مجدد اطلاعات موجود به واسطه تنظیم، جمعآوری، تلفیق و طبقهبندی دانش ضمنی (به همان روشی که در پایگاه دادههای رایانهای اعمال میشود) میتوان به دانش جدیدی دست یافت.
- چهار شیوه مختلف برای تبدیل دانش
- درونسازی: درونسازی فرآیندی است که طی آن دانش صریح در قالب ضمنی، تجسم مییابد. این فرآیند با «یادگیری عملی» ارتباط بسیار نزدیکی دارد. وقتی که تجارب موجود از طریق فرآیندهای اجتماعیسازی، برونسازی و تلفیق بر مبنای الگوهای ذهنی مشترک یا تخصص فنی، جزء دانش ضمنی فرد، درونسازی میشوند، به صورت موجودیهای با ارزش در میآیند.
- Management Information Systems
- زیباترین و موثرترین جلوه اطلاعات در مدیریت تجلی دارد که ثمره اصلی آن تصمیم گیری است.
- سه دلیل اصلی نیاز مدیران به سیستم های اطلاعات مدیریت عبارتند از:
- 1- افزایش پیچیدگی کار مدیران و میریت
- 2- پیشرفت تکنولوژی در تهیه ابزارهای تصمیم گیری
- 3- سرعت و رقابت
- اطلاعات داده های مورد نیاز برای تصمیم گیری را فراهم می کند.
- این امر از طریق اقدامات زیر صورت می گیرد:
- 1- توصیف داده ها
- 2- تبیین رخدادها
- 3- پیش بینی رویدادها
- 4- پیشنهاد راهکارهای لازم
- 5- ارزیابی فعالیت های ارائه شده
- توصیف داده ها: در این مرحله هدف از گردآوری داده ها توصیف شرایط موجود است. همچنین در این مرحله داده های مربوط به متغیرهای تاثیرگذار بر عملکرد سازمان و نیز نتیجه عملکرد سازمان جمع آوری می شود تا در مراحل بعد با تفسیر و تعبیر این داده ها به اطلاعات مورد نیاز دست یافت.
- تبیین رخدادها: تبیین رخدادها عاملی است که ناآشنایی و غیر منتظره بودن محیط را کاهش می دهد درحوزه علم تبیین شرایطی است که تحت آن برخی رویدادها تغییر یا از اصول پذیرفته شده تبعیت می کند .
- پیش بینی رویدادها: پیش بینی مشخص می کند که چه رویدادی به عنوان نتیجه برخی از موقعیت ها و یا مجموعه ای از شرایط اتفاق خواهد افتاد، اطلاعات حاصل از پیش بینی کمک می کند تا آینده را بهتر بشناسیم و براساس آن به تدوین برنامه ها بپردازیم.
- پیشنهاد راهکارهای لازم: این فرایند شامل مراحل تصمیم گیری است . تعیین اهداف شناسایی گزینه های مربوط و نتایج احتمالی آنها، ارزیابی این نتایج و درپایان انتخاب تصمیم بهینه.
- ارزیابی فعالیت های ارایه شده: به طور خاص درسازمان ارزیابی فرایند تعیین چگونگی موفقیت برخی برنامه ها با اقدامات دردستیابی به اهداف تعیین شده است اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی به مدیران کمک می کند تا برنامه های اجرایی را ارزیابی کنند و پتانسیل آتی آن را مشخص کنند.
- Information & Decision Making
- ارتباط فراگردی است که طی آن افراد از طریق انتقال علائم
- پیام , به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند.
- ارتباطات سازمانی نیز به فراگردی دلالت دارد که طی آن
- مدیران به تبادل اطلاعات و معانی با افراد و واحدهای
- داخل و خارج سازمان می پردازند .
- عوامل ایجاد اختلال در فراگرد ارتباطات
- 1- سهل انگاری فرستنده در ارسال صحیح پیام
- 2- تحریف عمدی پیام توسط منافع ذی نفع
- 3- تأثیر صداهای ناخواسته به فراگرد ارتباطات
- 4- بی توجهی گیرنده هنگام دریافت پیام ها
- 5- بی دقتی در تفسیر پیام دریافتی
- ارتباطات افقی
- معمولا از طریق رویه ها و روشهای انجام کار , در میان اعضای واحدها وگروهها ی کاری متعدد و اعضای بخشهای متنوع صفی وستادی بر قرار می شود . این نوع ارتباطات موجب بهبود روحیه اعضای سازمان می گردد و هماهنگی واحدهای هم سطح و افراد هم ردیف را افزایش می دهد.
- ارتباطات عمودی
- که به دو صورت برقرار می شود
- í از بالا به پایین : ممکن است از مدیریت عالی شروع شودو از طریق سایر سطوح مدیریت به کارگران وکارکنان سطح عملیاتی منتهی می گردد.
- íاز پایین به بالا : از سطوح پایین شروع می شودوبا ارائه گزارشها,پیشنهادهاودر خواستهابه سطوح بالاتر, استمرارمی یابد.
- ارتباطات مورب
- بر نوعی رابطه در کنار ارتباطات افقی ( بین مسؤلان وکارکنان ) دلالت دارد . که در آن طرفین ارتباط , از دو سطح جداگانه و از دو حوزه کاری متفاوت , باهم به مبادله پیام می پردازد.
- سیستمهای ارتباط رسمی
- برای اثر بخش شدن اینگونه شبکه ها رعایت چهار مورد ذیل توصیه می شود:
- 1- استفاده از مجاری رسمی برای انتقال اطلاعات
- 2- کاراتر ساختن ارتباطات با استفاده از منابع قدرت در سازمان
- 3- تسهیل ارتباطات
- 4- حفظ اطلاعات و دانش های شغلی
- مقایسه کارکردهای شبکه های ارتباط رسمی
- 1- بهبود اثر بخشی و کارایی سیستم ارتباطی و رفع نارساییهای آن با استفاده از سیستم بازخور
- 2- توجه به عواملی نظیر عوامل روحی , روانی , فرهنگی
- 3- توجه به موانع عمده ارتباطی نظیر تفاوتهای زبانی , انگیزشی و فرهنگی
- 4- استفاده از شیوه ارتباطی دو جانبه
- 5- شناسایی مراحل اصلی فراگرد پیچیده ارتباطات سازمان و علائم و نمادهای مورد استفاده در آن برای بهبود ادراک و تحلیل آن
- جایگاه ITP در توسعه سیستمهای اطلاعاتی
- مفهوم IT/ISP چیست؟
- مفهوم طرح کلان IT/ISP چیست؟
- مفهوم طرح کلان IT/ISP چیست؟
- اهداف ITP:
- ضرورت هایIT/ISP:
- مشکلات فقدان IT/ISP:
- سطوح IT/ISP:
- مراحل انجام IT/ISP:
- برنامهریزی پروژه
- انواع برنامه های انجام IT/ISP
- اقدامات اساسی در IT/ISP
- تحلیل استراتژیک
- تدوین معماری اطلاعات
- مرحله تبدیل IS Plan به IT Plan
- تحلیل و انتخاب تکنولوژی
- برنامهریزی اجرایی
- نتایج پروژه ITP
- سیستمهای اطلاعاتی فاز اول
ویژه ی رشته های مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات IT ، نرم افزار ، سخت افزار و .......
این فایل پاورپوینت که با زحمت فراوان گرداوری، تایپ و تدوین شده ،جهت یادگیری سریع ، ارایه و کنفرانس و... در خدمت شما دانشجویان و اساتید محترم خواهد بود.
*هدف ما راحتی شماست*
پاورپوینت مبانی فناوری اطلاعات