اگر سطح زمین با راستای افق زاویهای غیر از صفر بسازد، به این سطح شیبدار شیروانی خاکی گفته میشود. در شیروانی خاکی مؤلفهای از وزن که نیروی رانشی نامیده میشود تمایل به حرکت دادن تودة خاک بسمت پایین دارد. از طرفی مقاومت برشی خاک نیز نیروی مقاومی در برابر این نیروی رانشی ایجاد میکند. حال اگر نیروی رانشی آنقدر بزرگ باشد که بتواند بر نیروی مقاوم غلبه کند، در آنصورت در شیروانی خاکی لغزش رخ داده و تودة خاک بسمت پایین حرکت میکند و شیروانی خاکی ناپایدار خواهد شد.
پایداری یک شیروانی خاکی به عوامل متعددی مانند لایهبندی خاک، حرکت آب در خاک، مقاومت برشی خاک و ... بستگی دا رد. برای تعریف پایداری شیروانی خاکی از ضرائب ایمنی (ضریب اطمینان) مربوط به آن استفاده میشود که به سه دستة ضریب اطمینان کلی (Fs)، ضریب اطمینان جزئی نسبت به چسبندگی (Fc) و ضریب اطمینان جزئی نسبت به اصطکاک (Fφ) تقسیم میشوند:
1- ضریب اطمینان کلی (Fs)
ضریب اطمینان کلی برای شیروانیهای خاکی بصورت زیر تعریف میشود:
τf و τd بترتیب مقاومت برشی متوسط خاک و مقاومت برشی بسیج شدة خاک (که درصدی از τf است) میباشند و در حالت کلی بصورت زیر نوشته میشوند:
تحلیل پایداری شیروانیها
پایداری شیروانیها در دو بخش شیروانی نامحدود و شیروانی محدود بررسی میشود.
پایداری شیروانی نامحدود
الف- سطح لغزش بموازات سطح شیبدار است و آب زیرزمینی در شیروانی جریان ندارد. (بدون نشت)
با فرض جریان نداشتن آب در شیروانی و صفر بودن فشار آب حفرهای، لغزش شیروانی در امتداد صفحة AB که محتمل به لغزش است و در عمق H از سطح زمین قرار دارد، مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور حالت تعادل در قطعه abcd از شیروانی را که دارای ضخامت واحد در امتداد عمود بر صفحه است در نظر میگیریم و مطابق شکل (6-2) مینویسیم:
شامل 29 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت ضرائب ایمنی در پایداری شیروانیها