پاورپوینت روان شناسی یادگیری
341اسلاید
فصل اول: عوامل مؤثر در یادگیری
شرایط مهم یادگیرى
زیرا اکثر روانشناسان آمادگى را کیفیتى مىدانند که لازمه آن رشد مطلوب بدنى و روانى یادگیرنده است. این شرایط به ترتیب اهمیت بدین قرارند: هدف، علاقه بیشتر و کوشش بیشتر
هدف
انگیزه فرد در مورد هدف ممکن است به پنج صورت جلوه کند:
- هدف آنقدر دشوار باشد که امید هیچگونه موفقیتى نباشد.
- هدف آن چنان ساده و ناچیز تصور شود که رغبت به کار و کوشش را ایجاد نکند.
تعیین هدفهاى ناممکن یا دیررس تا بدین وسیله فرد خود را مهم و پیشرو نشان دهد.
- گزینش هدفهاى کم اهمیت و زودرس به منظور پرهیز از هرگونه ناکامى.
- تأثیر پدر و مادر یا معلم و دیگر افراد صاحب قدرت در تعیین هدف و مسیر زندگى فرد.
رشد طبیعی
منظور از رشد طبیعى یا رسش یک رشته دگرگونیهاى رشد بدنى و روانى است که براثر وراثت و مرور زمان پدید مىآید و یادگیرى در آن دخالتى ندارد.
•نخستین نوع یادگیرى را که نوزاد موجود زنده مىتواند بیاموزد دنبالهروى یا نقشپذیرى است که نوعى رفتار فطرى به شمار مىآید.
فرق رشد طبیعى با یادگیرى در این است که رشد طبیعى محصول نمو و دگرگونیهاى ساختار بدنى است. در صورتى که یادگیرى فرایند و رفتارى است که بر اثر آموزش و تمرین به دست مىآید.
رشد طبیعى با گذشت زمان سرو کار دارد و تمرینى که پیش از زمان مقتضى انجام شود، نه تنها وقتگیر و بىتأثیر، بلکه ممکن است زیانآور نیز باشدپاورپوینت روان شناسی یادگیری