پس از حل شدن مشکلات مربوط به خوردگی در صنایع خودرویی، جلوه ظاهری روکش به عنوان یکی از مهمترین عولمل جذب مشتری وفروش بیشتر، مورد توجه سازندگان خودرو قرار گرفت. امروزه مشتریان علاقمند هستند که خودروهایی را خریداری کنند که علاوه بر جلوه ظاهری اولیه مناسب، در دراز مدت نیز خواص ظاهری خود را حفظ کنند. مهمترین عوامل محیطی که ظاهر روکش را به شدت تخریب می کند،عبارتند از خش و خراش و عوامل جوی. در حالیکه خش به عنوان یک تخریب فیزیکی که محدوده تخریب آن چندین میکرون از سطح روکش نهایی و شفاف است، خراش محدوده تخریب آن بیشتر و شدید تر از خش می باشد. تعمیر و پولیش کاری در خطوط تولید و رنگ آمیزی، شستشوی دستی و اتوماتیک بوسیله پارچه و برس های پلاستیکی، برخورد سنگریزه، شن و یا کشیده شدن اشیایی مانند کلید، شاخه درخت، چاقو، ناخن دست بر روی سطح روکش خودرو از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده خش و خراش می باشد] 5-1. [
عوامل جوی مانند رطوبت و نور و آلودگیهای محیطی نیز به علت تخریب سطح روکش یا تغییر رنگ لایه های زیرین روکش، جلوه ظاهری روکش را تحت تاثیر قرار دهد.
بررسیها نشان می دهد که سالیانه درحدود 2 میلیون دلار صرف گارانتی روکشهای خودرویی درسطح جهان می شود. بیشتر کارهای انجام شده مربوط به مقاومت به خراش روکشهای خودرویی، در ارتباط با بهبود این ویژگی در روکشهای تازه ( قبل از قرار گرفتن خودرو د رشرایط واقعی جوی) می باشد، در حالیکه کارهای بسیار کمی در ارتباط با مقاومت به خراش در دراز مدت انجام شده است. مشتریان خودرو انتظار دارند که خش و خراشی که به هر دلیلی در سطح ایجاد شده است پس از مدتی از سطح محو شود یا اثرات نوری آن کاهش یابد. بنابر این بررسی اثر شرایط جوی روی مقاومت به خراش و سپس تغییرات بصری خراش درحین شرایط جوی حائز اهمیت خواهد بود.
عوامل جوی علاوه بر جنبه تاثیر ظاهری که در روکش ایجاد می کنند، می توانند خواص شیمیایی و فیزیکی- مکانیکی] 9-6. [ والکترو شیمیایی] 10. [ روکش را تحت تاثیر قرار دهند. تغییر خواص فیزیکی وشیمیایی روکش مستقیمااز تغییرات شیمیایی روکش ناشی می شود. بنابراین برای بررسی تغییر خواص بهتر است، ابتدا ترکیب شیمیایی لایه های مختلف روکشهای خودرویی را مورد بررسی قرار دهیم.
1-2- ترکیب شیمیایی و چگونگی اعمال لایه های مختلف
به منظور حفاظت بدنه در برابر عوامل خورنده و دادن زیبایی به آن رنگ آمیزی بدنه های خودرو امری اجتناب ناپذیر می باشد .
مراحل رنگ آمیزی بدنه به ترتیب زیر می باشد.
1- آماده سازی سطح و الکتروپوشانش
2- اعمال سیلر ( عایق زیر بدنه )
3- اعمال آستری
4- اعمال رنگ رویه
پس از ورود بدنه ابتدا بدنه ها آماده شستشو می شوند و سپس وارد مرحله چربی گیری می شود. در این مرحله با شستشوی سطح به وسیله مواد قلیایی و دتر جنت آلودگیها و چربی ها از روی سطح بدنه برداشته می شوند.
فصل 1-مروری بر منابع8
1-1-مقدمه9
1-2-ترکیب شیمیایی و چگونگی اعمال لایه های مختلف10
1-3-مروری بر روکشهای شفاف12
1-4-تخریبهای جوی14
1-4-1-نورخورشید15
1-4-2-رطوبت19
1-5-روشهای پایدار سازی در برابرعوامل جوی21
1-5-1-روشهای افزایش پایداری در برابر تخریبهای نوری21
1-5-1-1-پایداری نوری لایه متالیک، آستری و زمینه27
1-5-2-روشهای افزایش پایداری در برابر هیدرولیز27
1-5-2-1-کاهش سهم ملامین د رسیستمهای دوجزئی :27
1-5-2-2-تشکیل پیوندهای عرضی پایدارتر :28
1-5-2-3-استفاده از زنجیرهای آبگریز یا زنجیرهای پایدارتر در برابر تجزیه آب :29
1-5-2-4-روشهای دیگر :29
فصل 2-پژوهشهای تجربی31
2-1-مقدمه32
2-2-مواد32
2-3-روش آماده سازی نمونه ها33
2-4-بررسی آزمون های مختلف مورد استفاده در انجام پروژه34
2-4-1-آزمون شرایط جوی شبیه سازی شده34
2-4-2-آزمون طیف سنجی مادون قرمز (ATR )35
2-4-3-آزمونهای ارزیابی خصوصیات ویسکوالاستیک –ویسکوپلاستیک روکش35
2-4-3-1-آزمون کشش35
2-4-3-2-آزمون مکانیکی- حرارتی دینامیکی (آزمون دینامیکی مکانیکی حرارتی )35
2-4-3-3-آزمون DSC36
2-4-4-آزمون های ارزیابی خصوصیات مکانیکی36
2-4-4-1-آزمون سختی میکرو ویکرز(Micro Vickers )36
2-4-4-2-آزمون ارزیابی سختی نانو (Nano indentation hardness )37
2-4-5-آزمون های ارزیابی مقاومت به خراش روکش38
2-4-5-1-آزمون شبیه سازی شده شستشوی ماشین (Laboratory car wash simulator )38
2-4-5-2-تست خراش نانو (Nano scratch test )39
2-4-6-آزمون های بررسی جلوه ظاهری روکش39
2-4-6-1-براقیت سنجی (Gloss meter )39
2-4-6-2-آزمون گونیو اسپکتروفتومتری40
2-4-7-آنالیز میکروسکوپی خراش40
2-4-7-1-آنالیز میکروسکوپ نوری40
2-4-7-2-آنالیز میکروسکوپ اتمی (AFM )40
2-4-7-3-آنالیز میکروسکوپ الکترونی41
2-4-8-آزمون کشش سطحی41
فصل 3-نتایج و بحث43
3-1-مقدمه44
3-2-بررسی اثرات ازمون شرایط جوی بر جلوه ظاهری روکش شفاف44
3-3-نتایج مربوط به ازمون های ارزیابی مقاومت به خراش روکش شفاف :52
3-3-1-بررسی خاصیت ترمیم پذیری خراش57
3-3-2-بررسی مقاومت به خراش روکش به توسط ازمون Nano scratch test :60
3-4-- بررسی تاثیر ازمون شرایط جوی بر خواص مکانیکی روکش67
3-4-1-بررسی خواص روکش در برابر ازمون های نانوایندنتیشن67
3-4-2-بررسی تغییرات سختی میکرو روکش شفاف با استفاده از ازمون میکرو ویکرز74
3-5-بررسی خواص ویسکوالاستیک روکش به هنگام انجام ازمون شرایط جوی (زنون)76
3-6-بررسی اثر شرایط جوی روی ساختار شیمیایی روکش با استفاده از آنالیزهای شیمیایی81
3-6-1-آنالیز شیمیایی عمق روکش81
3-6-2-آنالیز شیمیایی سطح روکش84
3-7-تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی85
3-8-نتایج کشش سطحی88
3-9-نتایج آزمون دینامیکی مکانیکی حرارتی89
فصل 4-نتیجه گیری94
فصل 5-منابع و مراجع97
شامل 105 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه ارزیابی مقاومت جوی روکشهای پایه شفاف خودرویی