اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی

اختصاصی از اس فایل درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی


درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی و در 16 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
چکیده:
عنوان این مقاله، درد و اندرزهای سیاسی در دیوان و حدیقه¬ی سنایی است. دردهای سیاسی، از بی-عدالتی¬ها، ناامنی¬ها و ظلم و جور حاکمان روزگار، ناشی می¬شود و باعث درد و رنج اقشار مختلف جامعه می¬شود. عارفان بزرگ، همه¬ی انسان¬ها را مخلوق خدا دانسته و حاکمان و قدرتمندانی را که در راه کسب منافع خویش بودند، مورد انتقاد قرار داده و از حقوق ضعفا، دفاع می¬کردند و این امر را جزء رسالت¬های اجتماعی خویش می¬دانستند. حکیم سنایی، شاعر و عارفی است نگران پیرامون خویش، او از نزدیک، ناهنجاری¬ها را لمس کرده و با تازیانه¬ی سلوک، برگرده¬ی حاکمان عصر، کوبیده است. او گاهی مستقیماً رویاروی مظالم کلام عصر ایستادگی می¬کند و زمانی، با پند و اندرزهای سیاسی، به تشویق حکّام، برای عدالت ورزی و رعیت پس روزی می¬پردازد. او منتقدی است سیاسی، با دیدگاههای آرمان گرایانه، که هدفش شورش مردم علیه حکومت نیست بلکه اصلاح اوضاع سیاسی و اصلاح فرد و جامعه است.
کلمات کلیدی: دردهای سیاسی، اندرزهای سیاسی، ظلم، عدالت، دیوان و حدیقه¬ی سنایی







مقدمه
نیمه¬ی دوم قرن پنجم و تمام قرن ششم و آغاز قرن هفتم، دوران تاخت و تاز غلامان زردپوست ( ترک) است که باعث نابسامانی اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران می¬شود، از میان همین غلامان معمولاً دسته¬یی بر دیگران، به رتبه و درجه، تفوّق می¬یافتند و کم کم به امارت می¬رسیدند، آنان، در دوره¬های مملوکی، با سختی روزگار سپری کرده و بعد از به قدرت رسیدن، از سر کینه توزی، به فساد و تباهی در جامعه می-پرداختند، اینان با همه¬ی تظاهر به دینداری، مردمی فاسد، شرابخواره و قتال بودند و ظلم و ستمگری پیشه¬ی ایشان بود. شاعران، به دلیل داشتن روح حساس و طبع لطیف، بهتر از همه می¬توانند زبان حال عموم گردند و درد و رنج¬های مردم را بیان کنند. حکیم سنایی که معاصر سلطان مسعودبن ابراهیم، بهرامشاه بن مسعود و سلطان سنجربن ملکشاه بود، از نزدیک، ناهنجاریها را لمس کرده و با تازیانه سلوک، برگرده¬ی حاکمان عصر، کوبیده است و در آثارش، هر جا که فرصت یافته، به اعتراض پرداخته و زشتیها را افشاء کرده است. فریاد اعتراض او انعکاس احوال بد زمانه و نمایانگر تاریکی نظام طبقاتی است. از دیدگاه حکیم سنایی، بدترین موجودات روی زمین آنهایی هستند که در آزار بی¬گناهان می¬کوشند و حقوق دیگران را زیر پا می¬گذاردند.

دانلود با لینک مستقیم


درد و اندرزهای سیاسی در حدیقه و دیوان سنایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.