اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران

اختصاصی از اس فایل سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران


سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران

فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات49

سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران

NEW-دبیر اولین همایش بین المللی زلزله و سبک سازی ساختمان اظهار داشت: سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران است. به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمد رضا عدل پرور با بیان این مطلب گفت: تشخیص و شناسایی زمان، مکان و بزرگی زلزله تا به حال برای بشر امکان پذیر نبوده و این امر باعث شده است که محققان، پژوهشگران و اندیشمندان به فکر راهکارهای اصولی برای کاهش صدمات جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله باشند. وی افزود: جنبش سبک سازی از حدود 70 سال پیش در آمریکا و در 60 سال گذشته در اروپا، ژاپن و کشورهای پیشرفته دنیا شروع شده است و نتایج به دست آمده از سبک سازی ساختمان و سازه ها در مقابل زلزله بسیار مورد توجه جهانیان و کشورهای زلزله خیز قرار گرفته که نتایج عینی و مثبتی را نیز به همراه داشته است. وی با اشاره به زلزله 2/7 ریشتری اخیر کشور ژاپن و زخمی شدن حدود 64 نفر گفت: اگر زلزله ای با همین شدت در شهر تهران بیاید با تلفات میلیونی و تخریب بخشهای عمده از شهر تهران همراه خواهد بود ولی کشور ژاپن با استفاده از فناوری جدید مقاوم سازی در سازه های خود با حداقل تلفات جانی و مالی روبرو شد. عدل پرور گفت: شاید سبک سازی بناها تا حدودی هزینه های ساخت را افزایش دهد ولی در مقایسه با کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از زلزله، سبک سازی سرمایه ملی به حساب می آید و در نهایت از دیدگاه مهندسی ساخت و ساز اقتصادی تر می شود.
وی افزود: بعد از زلزله مرگبار و فاجعه امیز رودبار و بم توجه مسوولان به راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله معطوف شد و بحث سبک سازی، با توجه به یافته ها و پژوهش جهانی مورد توجه متخصصان و کارشناسان و سازندگان ساختمان کشورمان قرار گرفت. وی در ادامه گفت: حرکت به سمت سبک سازی علاوه بر موارد یاد شده نیازمند فرهنگ سازی استفاده از سازه های سبک و تغییر نگرش متخصصان و کارشناسان امر ساخت و ساز در کشور است.
عدل پرور افزود: به همین منظور مهمترین اهداف اولین همایش بین المللی زلزله و سبک سازی ساختمان که اوایل مهرماه سال جاری برگزار می شود، تبادل اطلاعات در مورد استفاده از فناوریهای نوین، شناخت مصالح جدید و سبک در اجرای انواع سازه ها و ساختمانها، نحوه عملکرد ساختمانهای سبک در برابر زلزله و معرفی مصالح بومی سبک و مقاوم در برابر زلزله و معرفی مصالح بومی سبک و مقاوم در برابر زلزله و همچنین آگاهی از آخرین اطلاعات به دست امده تحقیقات توسط مهندسان، نخبگان، پژوهشگران و اندیشمندان کشور ایران و دیگر کشورهای جهان است.

 

 

 

 


منبع:
http://yz.tsml.ir
فرهنگ شهروندی

● انسان، معماری، هنر
:: عبدالحسین رجائی- پژوهشگر و کارشناس ارشد سیستم

پس از سال ها زندگی پراکنده و بدوی نسل های بشری، رفته رفته نیاز و طبع اجتماعی انسان ها سبب شد هسته های مدنیت و کلنی های انسانی (human colonies) شکل بگیرند و پایه های تمدن کهن امروزی پایه ریزی شوند. مصر در کنار رود نیل سرزمین های آشور، کلده، بابل، بین النهرین و دشت و جلگه های وسیع سرزمین آریایی ایران (Persian) همه و همه نقطه هایی است که روی نقشه های جغرافیایی اولیه ظاهر و رفته رفته پر رنگ شدند و هویت یافتند و با توسعه زندگی اجتماعی بشری و ساز و کارهای اقتصادی و بازرگانی و حوزه کاشت و برداشت، گسترش و تزاید آنها ادامه یافت. این سیر تاریخی همچنان ادامه پیدا کرد تا امروز که ما شاهد قاره های پنجگانه کره زمین با شهرها، شهرک ها و روستاهای و مهمتر از اینها،کلان شهرهای عظیم روی نقشه جهان هستیم.
در این قاره ها بافتهای متفاوتی شکل گرفته اند: از بیغوله و کپرها و حصیرنشین ها و سکونت های حاشیه ای و تحمیلی که بگذریم، بافت های مسکونی، تجاری، اداری و بازرگانی را در جای جای جهان و با گونه گونی بسیار می بینیم.
امروز خانه های ویلایی بزرگ و کهن جای خود را به الگو های کوچک، با متراژ کوچک آپارتمانی داده که در دل برج ها و آسمانخراش های عظیم جای گرفته اند. بازار های سنتی و سرپوشیده گلی قدیمی با سقف های گنبدی و زیبا جای خود را به پاساژها و مراکز خرید بسیار بزرگ و چند طبقه با آسانسورها و پله های برقی داده است. فضاهای سبز وسیع خانه های قدیمی، محلات و خیابان ها، جمع و جور شده و در پارک ها و بوستان ها و حاشیه بعضی خیابان ها خلاصه شده است. راه ها و جاده های باطراوت و خلوت درشکه رو، سواره رو و پیاده رو تبدیل به خیابان های شلوغ و پرترافیک چند بانده و بلوار ها و بزرگراه های وسیع شده است. انسان امروز به جای پیاده روی در حاشیه باصفای خیابانها و گذر سواره از جاده های خلوت، درگیر ازدحام، انبوه خیابان ها و بعضا شلوغی اتوبوس های پر از جمعیت، بزرگراههای عظیم و شتاب مترو و ... است. هوای پاک و آسمان آبی و فضای سرسبز، کم کم به هوای آلوده و آسمان تیره، شلوغ و آغشته به صداها، برق ها و آژیر خودرو ها بدل شده است. از زندگی با صفا، خوش و آسوده دیروز خبری نیست و انسان امروز درگیر زندگی های پرزرق و برق، اما پر درد سر و ناآرام و پر هیاهو با دل مشغولی های بسیار است.
البته درست که سهمی از مشکلات به افزایش جمعیت و گسترش جوامع امروزی و به تبع آن مسائلی از قبیل تمرکز کار، حرفه، صنایع، مراکز تجارت و بازرگانی و اقتصاد و... بر می گردد که لامحاله بایستی صورت می گرفت، اما باید پذیرفت که قسمت عمده ای از این زندگی را می توانستیم به شکل بهتری داشته باشیم.
مواردی چون قطبی شدن شهرها و مناطق مسکونی به شمال و جنوب، چهره کریه وناخوشایند ساختمان سازی و بلندمرتبه سازی بی رویه در سطح شهرها و مناطق، بهم ریختگی بافت های مسکونی، نابود سازی محیط زیست بشری و مهمتر غیراصولی بودن و مقاوم نبودن ساخت و سازها در قبال حوادث نامترقبه بخصوص زلزله، ساخت و سازهای تقلیدی، بدون الگوی صحیح و قابل قبول، خارج شدن ار اصول و ضوابط سنتی و نوین در کاربرد مصالح و استفاده صحیح از آن و عدم رعایت سبک سازی در ساخت و سازها و امثال آن موید سهل انگاری های ما در این باره است.
اما این همه حاصل سهل انگاری های نسل ما نیست. بلکه حاصلی است که در طول قرون و اعصار فراهم آمده و در عصر حاضر عمده ی آن رخ نموده است.
برای مثال منزل(comfortable Home) که محل نزول از مرکب و آرامش یافتن و استراحت کردن و نزول یافتن در محل سکونت و خانه بوده است، کم کم به الگوی تحمیلی و اجباری تبدیل شده که آشیانه یا جوابگاهی نا آرام و غیر متناسب با طبیعت و فطرت انسانی است و آسایش او، هویت و فرهنگ او را تحت الشعاع قرار داده. مرحوم دکتر کریم پیرنیا می گفت در قدیم خانه ها را آدم وار می ساختند، یعنی برای سکونت و راحتی انسان. اما تغییرات و تحولات غیر اصولی در ساخت ساز و تاسیسات و کاربرد مصالح ساختمانی و طراحی، خانه ها را را تبدیل کرده به فضایی که دیگر راحتی و آسایش و لطافت ندارد و تنها سرپناهی است که به ناچار آن را می پذیریم و به آن پناه می بریم.
بنابراین طرح این نکته ضروریست که همه آنچه مورد انتقاد است، خود را به ما تحمیل کرده و ما نیز اجازه داده ایم بدون هیچگونه بومی سازی و ایجاد صلاحیت و تناسب با زندگی انسان ایرانی وارد عرصه تعایش ما شود که البته بقول پروفسور رفیع پور این ضایعات و خساراتی است که انسان در اثر تحول و توسعه و در تضاد با راه و رسم صحیح زندگی انسانی می پردازد. و تنها راه چاره در این عرصه آن است که این ضایعات را به حداقل کاهش دهیم و همین امر نیز تدابیر خاص خودش را می طلبد. برای تدبیر در این باره ضروریست بدانیم که همه آنچه را که از آن سخن می گوییم ناهنجاری فضای زیست ما نیستند. بعضی ضرورت و اقتضاء توسعه و تحول بوده است و نیز ضروری است که بدانیم هنوز چیزهای بسیار برای افتخار و بالیدن داریم. میراث کهن و یادگار تمدن کشورما در صورت تعمق، راهگشای بسیار خوبی خواهد بود.
و نیز باید به خاطر داشت به دلیل ویژگی های خاص هنر معماری، هر عملکردی در حوزه معماری و هنر، روش نوین در ساخت و سازها و طراحی ها، شهرسازی و شهرهای جدید و بافت هایی که امروز ایجاد می شوند نیز برای آیندگان به جا خواهد ماند و آنها ما را قضاوت خواهند کرد!


دانلود با لینک مستقیم


سبک سازی یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تلفات جانی و مالی در کشور زلزله خیز ایران

تحقیق در مورد برآورد(تخمین) هزینه

اختصاصی از اس فایل تحقیق در مورد برآورد(تخمین) هزینه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد برآورد(تخمین) هزینه


تحقیق در مورد برآورد(تخمین) هزینه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 10

 

برآورد(تخمین) هزینه

۴-۱. مقدمه:

در نظر گرفتن و طرح هزینه ها که مستلزم بر آورد دقیق و کامل هزینه هاست از میان فرآیندها متعدد و مختلف دست کم یک فرآیند. منحصر بفرد نسبی است. برآورد کردن هزینه های یک سیستم ماشینی که در حال کار کردن است یک کار نسبتا راحتی است. میزان نقل و انتقال (کارکرد) مواد یا مصالح کاری برای فرآیندها و سیستم های  مختلف و کارکرد خود مصالح(قطعات) شناخته شده و موجود می باشند. هزینه های استهلاک( بر اثر ضربه خوردن یا کوبیده شدن)یک قطعه که به آسانی به دست می آید و قیمت یا هزینه ی ساعتی (ساعت زمان کار) ماشین در حال با توجه به کارکرد آن ماشین در هر شغل کارگاهی بدست می آید. این اطلاعات و داده ها ، تنها با درنظر گرفتن نقشه ای از یک ماشین (قطعه) در حال کارکرد،شما را در محاسبه کامل و دقیق هزینه های یک ماشین در حال کارکرد کمک می کند . برای فرآیندها و سیستم های  دیگر ،به عبارتی ، روش تخمین و برآورد این هزینه ها پیچیده تری می شودو معمولا یک قطعه با متعلقات آن سیستم باید بازدید شود. این می تواند خیلی زود مشکلی را در مراحل طراحی بوجود آورد بدون اینکه نقشه و طرح نهایی آن بیرون بیاید یک ایراد را متوجه آن نقشه یا طرح کند. ایراد و نقص قطعه بستگی به حجم کاری پروژه ای که ماشین در آن کار می کند و همچنین زمانی که لازم است آن ماشین تحویل گرفته شود دارد.

این فصل برآورد هزینه های آرپیچر (روتور) را اراﺋـه میدهد به جهت پخش و انتشار قطعات سرهم بندی شده سیستم هایی که در انبارگذاشته شده اند و در فصل سوم درمورد آنها به صورت مسبوطی توضیح داده شده است. این هزینه ها مطابق و قوانین صنعتی و جریان عمل ساتکون می باشد. پنج فرآیند مهم (سیستم های مهم) که قواعدشان مشابه و مطابق با این قواعد و قوانین می باشند در جدول ۴۰۱ نشان داده شده اند. سه ردیف بالا تمرینات و اعمال جاری هستند که در فصل ۲توضیح داده شده اند.چهار ردیف دیگر سیستم های هستند (فرآیند های هستند) که از تکنیک ریختگی فلز مس (ریخته گری مس) در آنها استفاده می شودو در فصل سوم توضیح داده شد . ردیف پایین این اقلام یک فرآیند کارخانه ای جدید است که در فصل سوم بسط داده شده است . هزینه های آرپیچر در جدول لیست بندی شده که این لیست بندی فقط برای هسته ،منقطه قطعات و قطعات سرهم بندی انجام شده بجزء در مورد اعمال صنعتی که فقط قیمت هسته لیست می شود. ستون کاربرد ( کارکرد) این قطعات نشان دهنده ی کیفیت ناشی از این سیستمها(فرآیندها) در قطعات و اقلامی که تحت اثر نیروی کشش قرار دارند. و همراه با روتور(آرپیجر) فابریکت شده اند و آن را نگه می دارند می باشد.این رابطه مستقیمی دارد با بیشترین چگالی نیرویی که موتور می تواند برای چرخاندن آن روتور استفاده کند.

همه قیمتهایی که در این فصل اراﺋـه شده اند (از قطعات ذکر شده)، همه آن چیزی نیستند که در این قضیه جای گرفته اند و به دلایل محرمانه ای ذکر نشده اند . ایرادهای که می توان در این موضوع جای بگیرد و نوشته شود اکثرا مربوط به هزینه های جدید سیستم ها و فرآیندهای در حال انتشار می باشد. به شکل ضمیمه c.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد برآورد(تخمین) هزینه

تیرهای لانه زنبوری

اختصاصی از اس فایل تیرهای لانه زنبوری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تیرهای لانه زنبوری


تیرهای لانه زنبوری

فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات23

تیرهای لانه زنبوری :
دلیل نامگذاری تیرهای لانه زنبوری ، شکل گیری این تیرها پس از عملیات (بریدن ودوباره جوش دادن ) وتکمیل پروفیل است . این تیرها در طول خود دارای حفره های توخالی (درجان)هستندکه به لانه زنبوری شبیه است به همین سبب به این گونه تیرها ((تیر لانه زنبوری)) می گویند .
هدف از ساختن تیرهای لانه زنبوری :
هدف این است که تیر بتواند ممان خمشی را با خیز نسبتا" کم ، همچنین وزن کمتر در مقایسه با تیر نورد شده مشابه تحمل کند . برای مثال با رجوع به جدول تیرآهن ارتفاع پروفیل IPE 18 را که 18 سانتی متر ارتفاع دارد ، می توان تا 27 سانتی متر افزایش داد.
محاسن ومعایب تیر لانه زنبوری :
با تبدیل تیرآهن معمولی به تیر لانه زنبوری :
1ـ مدول مقطع وممان اینرسی مقطع تیر افزایش می یابد.
2ـ مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد . در نتیجه ، تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ، قویتر وهم وزن تیر اصلی .
3ـ با کم شدن وزن مصالح وسبک بودن تیر ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود .
4ـاز فضاهای ایجاد شده (حفره ها)در جان تیر می توان لوله های تاسیساتی وبرق را عبور داد .
در ساختن تیر لانه زنبوری که منجر به افزایش ارتفاع تیر می شود ، باید استاندارد کاملا" رعایت گردد . در غیر اینصورت ، خطر خراب شدن تیر زیر بار وارد شده حتمی است .
از جمله معایب تیر لانه زنبوری ، وجود حفره های آن است که نمی تواند تنش های برشی را در محل تکیه گاه پل به ستون یا اتصال تیرآهن تودلی (تیرفرعی) به پل لانه زنبوری تحمل کند . بنابراین ، برای رفع این عیب ، اقدام به پرکردن بعضی حفره ها با ورق فلزی وجوش می کنند تا اتصال بعدی پل به ستون یا تیر فرعی به پل به درستی انجام شود .
تیر لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی می تواند بصورت پل فقط در یک دهانه یا بصورت پل ممتد به کار رود .برای ساختن تیر لانه زنبوری دو شیوه موجود است :
الف )شیوه برش پانیر
ب) شیوه برش لتیسکا
روشهای مختلف برش تیرآهن :
1ـ برش به روش کوپال : با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که به گیوتین مخصوص مجهز است ، تیرآهن به شکل سرد در امتدادخط منکسر قطع می شود .
2ـ برش به روش برنول : برش دراین حالت به صورت گرم انجام می گیرد .به این صورت که کارگرماهربرش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن واکسیژن ، بوسیله لوله برنول انجام می دهد .
بریدن تیرهای سبک بوسیله ماشینهای برش اکسیژن شابلن دار نسبتا" ساده است . در ایران تیرهای لانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می کنند .
پلهای مرکب :
در بارهای سنگین واحتمالا" دهانه زیاد که پروفیل استاندارد در بازار کافی یا اقتصادی نباشد ، همچنین مقطع تیر لانه زنبوری که با تسمه یا ورق تقویت شده است ، برای بار وارد شده ودهانه خمش کافی نباشد ، از تیرهای مرکب استفاده می شود.تیر مرکب در چندین حالت اجرا می گردد :
1ـ تیر مرکبی که از بریدن پروفیلهای معمولی ایرانی IPE از وسط جان تیر واتصال صفحه و ورق مناسب به دوقسمت بریده شده ساخته می شود . این روش برای پروفیلهای نمره 20 به بالا اقتصادی خواهد بود .
2ـ تیر مرکبی که از سه صفحه (قطعات تقویتی ) تشکیل می گردد.
در این حالت ، در پروفیلهای معمولی از فولاد جان تیر نسبت به فولاد بالها برای مقابله با خمش چندان استفاده نمی شود ، بلکه سعی می گردد حتی الامکان جان تیر را نازکتر وارتفاع آن را زیاد کنند.
نویسنده : صالح دانشفر در ساعت 18:37 روز یکشنبه، 26 آذر، 1385
نظرات دیگران ( نظر بدین ) لینک دائم افزودن به دلیشس

 


شاهتیرها (پلها) :
شاهتیرها عضوهای فلزی افقی هستند که با اتصالات لازم به ستونها متصل می شوند وبه وسیله آنها بار طبقات به ستونها انتقال می یابد . شاهتیرهای فلزی ممکن است به صورتهای زیر بکار روند :
الف) تیر آهن معمولی به صورت تک یا دوبله
ب) تیرآهن بال پهن
ج) تیرآهن معمولی با ورق تقویتی روی بالها ویا بال وجان
د) پلهای لانه زنبوری از تیرآهن معمولی یا تیرهای بال پهن
هـ ) تیر ورق (گیر دار) ترکیب تیرآهن معمولی با ورق یا تیرآهن بال پهن با ورق ویا از ترکیب ورق ها درست می شود . تیر ورق همانطور که از اسم آن پیداست توسط ورق ساخته می شود واز پروفیل های معمولی در ساخت آن استفاده می شود.
و) خرپاها
ساخت پلها وشاهتیرها :
هرگاه در شاهتیرهای فلزی به جای تیر تکی از تیرهای دوبله استفاده شود ، باید دوتیر در محل بالها به یکدیگر به گونه ای مطلوب اتصال داشته باشند چنانچه پلها (شاهتیرها) برای لنگرخمشی موجود کفاف ندهد ، آنها را با اضافه بودن تسمه یا ورق تقویت می نمایند .درمورد ورق تقویتی در تیرهای معمولی باید نکات زیر را رعایت کرد :
1ـ حداکثر ضخامت ورق تقویتی 8/0 ضخامت بال تیر باشد .
2ـ ورقهای تقویتی به طور کامل با بالها تماس واتصال داشته باشد .
3ـ ضخامت جوش 75/0 ضخامت ورق باشد .
4ـ ورق تقویتی از هر دو طرف در قسمت عرض نیز جوش شود.
5ـ جوشکاری به شیوه صحیح انجام گیرد.
6ـ ابعاد ورق طبق محاسبات تعیین شده باشد .


دانلود با لینک مستقیم


تیرهای لانه زنبوری

دانلود مقاله نقش در وپنجره در ساختمان

اختصاصی از اس فایل دانلود مقاله نقش در وپنجره در ساختمان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله نقش در وپنجره در ساختمان


دانلود مقاله نقش در وپنجره در ساختمان

به طور کلی «در» به جزئی از ساختمان گفته می شود که با باز و بسته شدن ، فضاهای مختلف خارجی و داخلی را به یکدیگر مرتبط و یا مجزا می نماید ، و امکان دسترسی و در بعضی موارد عبور نوذ و تبادل هوا را ممکن یا نا ممکن می نماید .

لذا در را می توان دیوار موقتی خواند که در درگاهی قرار می گیرد و آن را برای ایجاد دسترسی ، باز کرد و برای حفظ حریم خصوصی و ایمنی بست .

خصوصیات در

وظیفه اولیه در ، ایجاد امکان دسترسی و وظایف ثانویه آن به عنوان بخشی از دیوار بر حسب مکان و موقعیت آن عبارتست از :

  • مقاومت و پایداری : در به هر صورتی که باشد باید از مقاومت کافی برای تحمل وزن خود و ضربات و آسیبهای ناشی از استفاده نادرست برخوردار باشد و برای باز و بسته شدن آسان و کامل از پایداری کافی شکلی برخوردار باشد .
  • حفظ حریم خصوصی و ایمنی : در باید به اندازه دیوار اطراف خود حریم خصوصی داخلی خود را تأمین نماید و به کمک سایر اجزای خود (چارچوب ، قفل ، لولا) ایمنی لازم را فراهم آورد .
  • عایق حرارتی و صوتی : میزان عایق بندی در ، در برابر حرارت و صوت بستگی به محل استفاده از آن دارد لکن باید بتواند آسایش لازم را فراهم نماید
  • حفظ محیط از باد و باران : درهایی که با خارج از ساختمان در ارتباط هستند باید بتوانند محیط داخل را از باد و باران حفظ نمایند .

تعاریف و ساختمان در

برای شناسایی و همچنین طراحی طراحی و ساخت در یا پنجره باید اجزا و قسمتهای مختلف آن را گرفت .                                                                                                                                     

  اجزای در

لنگه : لنگه قسمتی از در یا پنجره است که در چارچوب قرار می گیرد و معمولاً متحرک است .

قاب : قاب همان چارچوب است و وسیله ای است که لنگه در یا پنجره (اعم از ثابت یا بازشو) در آن قرار می گیرد .

آستانه : آستانه قسمت پایینی قاب در است . آستانه به ویژه برای درهای ورودی و سرویسها پیش بینی می شود .

کتیبه : کتیبه قسمتی از در یا پنجره است که در قسمت بالایی قرار می گیرد و ممکن است بازشو ثابت باشد .

وادار : تقسیم کننده لنگه در یا پنجره به دو یا چند قسمت را وادار یا قید می گویند . وادار به منظور تقسیم ابعاد در و یا کوچک ابعاد شیشه یا زیبایی پیش بینی                   شده است .

بائو : وادار عمودی طرفین در یا پنجره که قفل و لولا نیز به آن متصل و یا درون آن قرار می گیرد را بائو می نامند .

قیدهای فوقانی و تحتانی : وادارهای بالا و پایین در را قیدهای فوقانی و تحتانی                   می نامند .

تنکه : قسمت صفحه مانندی از در که مابین دووادار قرار می گیردرا تنکه می نامند .

پاخور : یال پایینی لنگه در که معمولاً پهنتر از یالهای جانبی بوده و به منظور جلوگیری از صدمه دیدن در از ضربه پیش بینی می شود .

شیشه خور :  شیشه خور قسمتی از یالهای در است که شیشه بر روی آن تکیه می کند . بنابراین ، دارای جزئیات مناسب برای نصب شیشه است .

دماغه : قسمتی از لنگه در یا پنجره که روی نمای قاب قرار می گیرد و بالعکس ، قسمتی از قاب که در نما روی لنگه در قرار می گیرد را دماغه می نامند . دماغه به منظور جلوگیری از نفوذ هوا به داخل و همچنین حرکت بیش از اندازه لنگه در پیش بینی می شود .

زهوار : قسمتی از در که به منظور زینت یا درزگیری و یا سهولت نصب شیشه بر روی در یا پنجره نصب می شود .

یراق : یراق قسمتی از لوازم در است که به منظور باز و بسته شدن و قفل کردن در مانند لولا ، دستگیره ، شب بند و ... به کار می رود .

انواع در

درها انواع مختلفی دارند و بر حسب کارکرد مورد نیاز نوع به خصوصی از در را انتخاب و به کار می بریم . درها بر حسب شرایط زیر دارای انواع مختلفی هستند :

  • محل قرار گیری و موقعیت
  • تعداد لنگه
  • جهت بازشو
  • مصالح
  • طریقه باز و بسته شدن
  • نحوه ساخت و مشخصات ظاهری
  • ابعاد و اندازه
  • مشخصات ویژه

محل قرارگیری و موقعیت در : بر حسب محل و موقعیت قرار گیری باید خصوصیات متفاوتی را برای درها قائل شد . در این گروه بندی درها را به چند دسته زیر تقسیم می نمایند .

  • درهای خارجی : مانند در ورودی ساختمانها که از نظر مقاومت در برابر شرایط جوی و حفظ امنیت داخلی باید از استحکام لازم برخوردار باشد.
  • درهای داخلی : این نوع درها ارتباط مابین فضاهای مختلف ساختمان را تأمین می نماید . در مورد آن گروه از درهای داخلی که در جوار فضاهای سرویسی و یا به صورت مرطوب قرار دارند ، بهتر است پیش بینی های لازم به منظور جلوگیری از پوسیدگی و فرسوده شدن زودرس آنها به عمل آید .

از جمله درهای داخلی می توان از در کمدها نام برد که از سادگی بیشتری برخوردارند .

تعداد لنگه

درها از نظر تعداد لنگه نیز تقسیم می شوند . لنگه دوم درهای دو لنگه ای معمولاً در مواقعی که نیاز به پهنای بیشتری برای ورود (مثلاً وارد کردن اثاثیه حجیم و بزرگ ) باشد ، مورد استفاده قرار می گیرد .

جهت بازشو : درهای یک لنگه همانند از نظر محل قرار گیری لولا به «درهای راست » (با دست راست به خارج باز می شوند ) و درهای چپ (با دست چپ به خارج باز می شوند ) تقسیم می شوند . معمولاً بازشو درها به طرف داخل است به جز محلهایی که از 20 نفر بیشتر جمعیت داشته باشد ، که در این صورت به طرف خارج باز می شوند

مصالح مورد استفاده درها : درها بر حسب محل به کارگیری و استحکام مورد نیاز با مصالح متفاوتی ساخته می شوند . ذیلاً رایجترین انواع درها ذکر می گردد :

  • درهای چوبی : که معمولاً برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند .
  • درهای فولادی : درهای فولادی با توجه به استحکام معمولاً به عنوان درهای خارجی و ورودی ساختمانها مورد استفاده قرار دارند .
  • درهای آلومینیمی : این نوع درها با توجه به مقاومت زیادی که در برابر رطوبت دارند ، معمولاً در فضاهای مرطوب مورد مصرف دارند .
  • درهای شیشه ای : این نوع درها که از شیشه های ضخیم و آبدیده ساخته شده اند ، معمولاً در فضاهای تجاری و اداری و در مکانهایی که حفظ محرمیت داخلی مورد نظر نباشد ، پیش بینی می شوند .
  • درهای پلاستیکی : این نوع مصالح که به تازگی وارد صنعت ساختمان شده است ، به سرعت جای مصالح مختلف را پر می کند . درهای ساخته شده از مقاطع V.C خصوصاً در مکانهای مرطوب پیشنهاد می شوند .

شامل 41 صفحه فایل WORD قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نقش در وپنجره در ساختمان

بتن سبک، اسفنجی و الیافی

اختصاصی از اس فایل بتن سبک، اسفنجی و الیافی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

بتن سبک، اسفنجی و الیافی


بتن سبک، اسفنجی و الیافی

 

فرمت فایل: word(قابل ویرایش)تعداد صفحات33

مقدمه
بتن سبک
طبقه بندی بتن سبک بر مبنای مقاومتی
بتن سبک غیرسازه‌ای
بتن سبک با مقاومت متوسط
بتن سبک سازه ای
بتن اسفنجی
بتن اسفنجی چیست؟
رفتار بتن اسفنجی
نصب بتن اسفنجی
نقش مواد افزودنی (مواد دارای خواص سیمانی) در بتن اسفنجی
مزایای بتن اسفنجی و موارد استفاده از آن
بتن الیافی
راهکارهایی جهت اقتصادی‌نمودن استفاده از بتن الیافی
اقدامات صورت گرفته در زمینه تکنولوژی بتن الیافی
منابع


دانلود با لینک مستقیم


بتن سبک، اسفنجی و الیافی