اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

اس فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق همسویی علم و دین

اختصاصی از اس فایل دانلود تحقیق همسویی علم و دین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق همسویی علم و دین


دانلود تحقیق همسویی علم و دین

در نوشته‏اى که پیش روى خوانندگان عزیز قرار دارد، مباحث زیر مورد بررسى واقع شده است:
1. آشنایى با معناى لغوى وکاربرهاى اصطلاحى دو واژه‏ى «علم » و «دین‏».
2. پیشینه‏ى بحث تقابل علم و دین.
3. طرح و تحریر محل بحث.
4. نقش پیامبران در پیدایش و رواج علوم
5. رسالت پیامبران در قبال علوم.
6. نسبت میان علم و دین.
7. تلقى دین از انسان.
8. جمع‏بندى و خاتمه.
 
1. آشنایى با معناى لغوى وکاربردهاى اصطلاحى دو واژه «علم‏»و «دین‏»
پیش از ورود به مباحث اصلى، آشنایى با معناى لغوى و کاربردهاى اصطلاحى این دو واژه امرى لازم به نظر مى‏رسد.
الف. واژه‏ى علم
نخست واژه «علم‏» را بررسى مى‏کنیم:
«علم‏» یک معناى لغوى دارد که از دیرباز در همین معنى به کار مى‏رفته است و هنوز هم به همین معنى کاربرد دارد و آن عبارت است از: «مطلق دانستن و دانایى‏» که در برابر مطلق نادانى و ندانستن به کار مى‏رود. و معادل انگلیسى آن [Knowledge] مى‏باشد..
به این معنى، «علم‏» شامل هر نوع دانشى مى‏شود، خواه از دانش‏هاى حقیقى باشد یا اعتبارى، عقلى باشد یا نقلى، درجه اول باشد یا درجه دوم، مفهومى وحصولى باشد یا حضورى یا شهودى و...هیچ نوع دانشى از گستره‏ى این «علم‏» بیرون نیست.
از این معناى عام‏« علم‏» که بگذریم، با کاربردها و اصطلاحات فراوانى براى آن مواجه مى‏شویم که بحث از آنها وشمارش یکایک آنها چندان مفید فایده و مرتبط با بحث ما نیست و لذا اشاره مى‏کنیم به این که: یکى از این کاربردها که رواج فراوانى یافته است، عبارت است از:«مجموعه قضایاى حقیقى که از راه تجربه حسى قابل اثبات باشد». (1) و این «علم‏» را اصطلاحا دانش تجربى مى‏نامند که معادل آن در زبان انگلیسى [Science] مى‏باشد. امروزه هر جا سخن از گفتارهاى علمى و غیر علمى یا ملاک‏هاى علمى بودن و علمى نبودن قضایا گفته مى‏شود، مقصود، همین اصطلاح خاص است. و به نظر مى‏رسد که ریشه‏ى این کاربرد، باز مى‏گردد به اندیشه‏هاى فرانسیس بیکن (2) ، روش شناس نامدار انگلیسى که به دلیل تاکید فراوان برکاربر روش مشاهده و آزمون و جداول حضور و غیاب ومقایسه با درجات، او را بیشتر روش شناس مى‏دانند تا فیلسوف. او علاوه بر این که بر تجربى بودن یافته‏ها تاکید مى‏ورزید، بر نتایج عملى دانسته‏ها نیز پاى مى‏فشرد، و تا آنجا بر این امر اصرار داشت که او را اولین کسى مى‏دانند که گفته است:«علم قدرت است‏» (3) . هر چند که بیکن را واقعا یک فیلسوف اصالت تجربى نمى‏توان نامید، ولى تاثیر فراوانى بر پیدایش این نحله‏ى فلسفى داشته است.
در هر حال، در مباحث آتى باید روشن کنیم که مقصود ما در بحث از سازگارى علم و دین چه نوع علمى است. مقصود یافته‏هاى تجربى است‏یا معنایى وسیعتر براى علم درنظر است.
ب. واژه «دین‏»
در کتابهاى لغت‏براى «دین‏» معانى متعددى آورده‏اند. از جمله: اطاعت، معصیت، ورع، پاداش و مکافات، ملک، حکومت، سیره و روش و حساب و محاسبه و.... (4)
در قرآن مجید نیز برخى از این کاربردها مشاهده مى‏شود. فى‏المثل در سوره مبارکه حمد، خداوند (در مقام برشمردن صفات خود) مى‏فرماید:«مالک یوم الدین‏» که در اینجا گفته‏اند مقصود از «یوم الدین‏» روز حساب یا جزا و یا پاداش و مکافات است. (5)
از میان نزدیک به 100 مورد کاربرد این واژه در قرآن، کمتر از 20 مورد آن به همین صورت «یوم الدین‏» به کار رفته است و به معنى روز جزا و کیفر یا روز حساب که مقدمه پاداش ومکافات است، مى‏باشد. ولى در اغلب موارد«دین‏» به معنى شریعت‏به کار رفته است. برخى از کسانى که به تحلیل کاربردهاى مختلف واژگان در قرآن پرداخته‏اند معتقدند که استعمال لفظ «دین‏» در شریعت، استعارى است و دلیل این استعاره، وجود اطاعت و سرسپردگى در دین است. (6)
مرحوم علامه طبرسى صاحب تفسیر گرانقدر مجمع البیان ذیل آیه‏ى شریفه‏ى: «ان الدین عند الله الاسلام...» (7) آورده است که: «در این آیه منظور از «دین‏» اطاعت است ولى اصل دین به معنى پاداش است و از آن جهت اطاعت را دین نامیده‏اند که اطاعت‏به خاطر پاداش گرفتن است، یعنى خداوند در ازاى اطاعت پاداش خواهد داد». وصاحب قاموس قرآن توجیه طبرسى را بر توجیه راغب ترجیح داده است. (8)
اما به نظر مى‏رسد که توجیه راغب به واقع نزدیکتر باشد زیرا: حقیقت و روح دین، همان سر سپردگى و انقیاد به معبود است و این انقیاد و سر سپردگى مراتبى دارد که درکلام مولا على علیه السلام چنین تبیین شده است:
کسانى خدا را از سر ترس مى‏پرستند که آن، عبادت بردگان است ، کسانى خدا را به دلیل طمع به بهشت مى‏پرستند که این عبادت بازرگانان است و کسانى خدا را براى سپاسگزارى به پیشگاه آن بى‏نیاز مى‏پرستند، که این عبادت آزادگان است. (9)
در کلام گهربار مولا، سر سپردگى به دلیل طلب پاداش تنها مرتبه‏اى از عبادت محسوب شده است اما مرتبه بالاتر از آن، سرسپردگى مطلق است نه مشروط، که در آن ، خود سر سپردگى موضوعیت دارد، اطاعت، طریق رسیدن به پاداش نیست‏بلکه اطاعت و انقیاد خود، هدف است نه وسیله. و اگرحقیقت دین را انقیاد براى پاداش بدانیم، در آن صورت ، شامل مراتب عالى انقیاد نمى‏شود، در حالى که انقیاد حقیقى در مرتبه عالى آن تحقق مى‏یابد که عبادت آزادگان است، عبادت کسانى که از یوغ انانیت رها شده و «خود»ى نمى‏بینند تا برایش طلب پاداش کنند، «خود»ى نمى‏بینند تا از آن مایه بگذارند و خرجش کنند، امید سود وپاداش داشته باشند.
ج. دین به معناى عام
نکته دیگرى که توجه به آن لازم است، گستره‏ى همین کاربرد استعمارى دین است که تقریبا کاربرد رایج آن نیز هست.
هم در بیان قرآن مشاهده مى‏شود که گاهى لفظ «دین‏» به معناى وسیعى به کار رفته است و هم در عرف و فرهنگ جوامع امروز بشرى این واژه معناى وسیعى یافته است. یک نمونه از کاربرد قرآنى، آیه‏ى شریفه‏ى :«دین شما براى شما و دین من براى من‏» (10) است. ونمونه دیگر در نقل سخن فرعون درباره‏ى حضرت موسى علیه السلام آمده است. فرعون مى‏گوید:
«من مى‏ترسم که موسى دین شما را تغییر دهد یا در زمین فساد کند». (11)
اما در فرهنگ امروز مغرب زمین «دین‏» به معناى وسیعى به کار مى‏رود. کسانى کوشیده‏اند تاتعریفى از دین ارایه دهند و به این منظور تعبیرهایى از این قبیل آورده‏اند:
«ایدئولوژى‏اى نظیر کمونیسم را نیز مى‏توان یک دین نامید» (12) یا مى‏توان دین را به «آنچه انسان در اوقات فراعت‏خود انجام مى‏دهد» (13) تعریف کرد. وحتى برخى را اعتقاد بر این است که در دین اعتقاد به خدا ضرورى نیست. (14) همچنان که در دین انسانیت فیلسوف فرانسوى اگوست کنت (15) مشاهده مى‏شود. زیرا در این مسلک، خدایى وجود ندارد و در حقیقت انسان به جاى خدا نشسته است و انسانیت همان خداى این دین است. (16)
د. دین به معناى خاص
قرآن غالبا وقتى که «دین‏» را به معناى شریعت‏به کار برده، به صورت مقید ذکر فرموده است. قیدهایى که براى «دین‏» آورده و نشان داده است که خداوند به دین خاصى نظر دارد و هر شریعتى مرضى او نیست، گاهى به صورت اضافه وصف است و مانند آن. وگاهى به صورت الف و لام(ال) عهد ذکرى یا ذهنى که در آغاز آن قرار داده است. برخى از قیدهایى که براى «دین‏» به کار رفته از این قرار است:
1. تعبیر : «دین الله‏». (17)
2. تعبیرهاى «الدین کله لله‏» ، «یکون الدین لله‏» و مانند آن. (18)
3. تعبیرهاى :«الدین الخاص‏» ، «مخلصا له دینی‏» و مانند آن. (19)
4. تعبیر: «دین الحق‏» . (20)
5. تعبیرهاى: «الدین القیم‏» و «دینا قیما» . (21)
6. وگاهى با الف و لام عهد ما را به دین خاصى ارجاع مى‏دهد. (22)
از مجموع آیات فوق بر مى‏آید که مطلق دین و روش و شریعت و آیین مرضى‏خداوند نیست، بلکه آنچه نزد او پسندیده است دین قویم، حق و الهى است، دینى که از جانب خود او آمده و بر بشر عرضه شده باشد. و آن، البته دین اسلام است. چنان‏که خود او فرموده است: «هرکس دینى جز اسلام برگزیند از او پذیرفته نیست‏». (23) و اسلام دینى است که از آدم علیه السلام آغاز شده و در تعلیما پیامبر خاتم حضرت محمد (24) به حدکمال خود رسیده است و طبعا تمامى تعلیمات انبیاى عظام الهى که از دست تطاول روزگار و تحریف تحریفگران به دور مانده باشد، شریعت اسلام محسوب مى‏شود و البته چون که صد آمد، نود هم پیش ما است. اگر کسى معتقد به شریعت پیامبر خاتم باشد شرایع سلف را نیز دارد همراه با اضافاتى که مکمل آنهاست. و لذا در آیات آغازین سوره بقره فرمود:«از اوصاف متقین آن است که به آنچه بر پیامبر خاتم و آنچه بر پیامبران پیش از او نازل شده است ایمان مى‏آورند». (25) وحضرت خاتم در آخرین روزهاى حیات مادیش جانشین شایسته خود را معرف فرمود و خداوند در خصوص این رویداد مهم تاریخ اسلام، این آیه را نازل فرمود که: «امروز دین شما کامل شد و نعمت‏بر شما تمام گشت و اسلام دین مرضى من مى‏باشد». (26) حال، اگر به اصل ریشه یابى لغوى واژه‏ى «دین‏» و توجیهاتى که در خصوص معناى اصطلاحى آن شده بود، باز کردیم در مى‏یابیم که توجیه راغب مرجح به نظر مى‏رسد. زیرا از سویى دین الهى، دین حق و دین خالص است و این که دیندار باید خود را براى خدا خالص گرداند. و در چند آیه‏ى قرآن نیز مشاهده کردیم که سخن از خالص کردن دین براى خداست. و از سوى دیگر سخن در این است که دین، اجبار بردار نیست، در دین اکراه راه ندارد و دین نمى‏تواند اجبارى باشد. (27) زیرا حقیقت دین اخلاص است و اخلاص با اجبار حاصل نمى‏شود. راغب ذیل همین آیه چنین گفته است:«گفته شده مقصود از "دین" در این آیه اطاعت است و اطاعت‏حقیقى فقط با اخلاص میسر مى‏شود و در اخلاص، اکراه راه ندارد». (28) بنابر این به نظر مى‏رسد که حقیقت و روح دین همان سرسپردگى به مبدا اعلى است. و این سرسپردگى در واقع برآورنده‏ى نیاز روح پر تکاپوى بشر و آرامش بخش جانهاى بى‏تاب انسانهاست، که «دل آرام گیرد به یاد خداى‏». (29)

 

 

 

 

شامل 10 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق همسویی علم و دین
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.