مشخصات این فایل
عنوان:ماهیت تصویر و اندیشه
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:60
این مقاله در مورد ماهیت تصویر و اندیشه می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله ماهیت تصویر و اندیشه
وینگشتاین پس از اینکه در اصل شمارهی سه رساله، اندیشه را تصویر منطقی واقعیتها معرفی می کند در اصل شمارهی چهار، اندیشه را به عنوان گذارهی معنی دار تعریف می کند «اندیشیدن» را «نوعی زبان» می داند، «چون اندیشه هم، البته، تصویر منطقی جمله است و لذا در واقع نوعی جمله است » (یادداشتها، صفحه 82) او معتقد است که «در گزاره یک اندیشه از لحاظ حسی ادراک پذیر می گردد.» (رساله 1/3) لذا گزاره چیزی نیست جز همان اندیشه که صورت حسی یافته است در واقع اصل چهارم رساله وسیلهی صورت بندی اندیشه را همان گزارهی معنی دار تلقی می کند ممکن است این...(ادامه دارد)
ماهیت زبان
وینگشتاین در دورهی اول فعالیت فلسفی خود به دنبال یک نظریهی جوهر بوده که بتواند آن را به عنوان ماهیت تمامی زبانها لحاظ کند گویا هنوز در همان فضای فلسفی سنتی قرار دارد به مانند فلاسفه سنتی به دنبال ارائهی نظریه و تعریف کلی و واحدی است که همهی موارد و مصادیق را در بر گیرد. فلاسفهی سنتی همچون افلاطون همواره در پی آن بودند که برای واژه هایی چون سرقت، عدالت ، زیبایی، عشق، … یک تعریف کلی ارائه بدهند و در این تعریف ماهیت کلی را در نظر می گرفتند که موارد و مصادیق آن واژه به واسطهی داشتن این ماهیت کلی بدان نام موسوم هستند....(ادامه دارد)
وینگشتاین معنای جهان را نیز امری بیرون از جهان قلمداد می کند و معتقد است با فهم ماهیت اعیان طبیعی عالم نمی توان به معنای جهان و معنای زندگی پی برد. علت این امر آن است که هر چیزی در جهان همان گونه است که هست و هیچ ارزشی در آن یافت نمی شود همه چیز اتفاقی و تصادفی است و آن گونه روی می دهد که روی می دهد و اگر هم ارزشی وجود داشته باشد باید بیرون از جهان قرار گرفته باشد. (رساله 41/6) به نظر وینگشتاین مسائلی همچون معنای جهان و معنای زندگی مسائلی غیرعلمی هستند و به اعتباری این مسائل را اصلا مسئله نمی داند و معتقد است که تنها راه حل این مسائل در ناپدید شدن آنهاست کسانی نیز که به معنای زندگی پی می برند دیگر نمی توانند چیستی...(ادامه دارد)
نکته دیگری که در باب «امور ناگفتنی» قابل ذکر است مسئله وجود یا عدم وجود این امور ناگفتنی است مفسران ویتگنشتاین در این زمینه نظریاتی را ارائه کردهاند و بحثهایی آوردهاند در این زمینه که آیا می توان گفت که امور ناگفتنی وجود دارند اما به بیان نمیآیند، و یا اینکه بهتر آن است که بگوئیم این امور وجود ندارند، به میان آوردهاند. از نظر ک، ت، من خود ویتگنشتاین در رساله طوری سخن میگوید که گویی این امور ناگفتنی وجود دارند بسیاری از مفسرین نیز معتقدند که این امور از نظر ویتگنشتاین وجود دارند. اما اتو نویرات، یکی از بنیانگذاران پوزبتویسیم منطقی، پس از اینکه این مجله وبتگنشتاین را که وقتی آراء مختلف را دربارة جمله ویتگشتاین بیان می کنید لازم نیست هر بار در آنچه نمیتوان دربارهاش سخن گفت، باید دربارهاش ...(ادامه دارد)
جی. ای. مور نیز از جمله کسانی است، که ویتگنشتاین تحت تأثیر اندیشههای او قرار داشته است هر چند برخی دز این زمینهها معتقدند که هیچ نشانی از تأثیر فلسفهی مور بر ویتگنشتاین وجود ندارد اما این درست نمیباشد و ما می توانیم برخی از آراء و نظریات مور را در دورهی متأخر ویتگنشتاین ببینیم هر چند که ویتگنشتاین با دفاع مور از عقل سلیم موافق نبود وآن را امری کودکانه می دانست که این حال ویرانگر راهحلهای خام مسائل فلسفی بود. مهمترین عقیدهی مورد که میتوان آن را در آثار ویتگنشتاین مشاهده کرد« مورد پرسش قرار دادن پرشش به واسطهی تحلیل دقیق و تمیز کاربرد روزمره است. به نظر مور بسیاری از مسائل فلسفی از این امر ناشی می شود که فلاسفه همواره در تلاشند که به سئوالهایی پاسخ دهند که نمیدانند که چه سؤالی را ...(ادامه دارد)
دانلود مقاله ماهیت تصویر و اندیشه