در چند دهه اخیر اوضاع اجتماعی، سیاسی و معنوی در جهان به سرعت دچار تحول شده است دنیایی که مادر آن زندگی می کنیم چهره ای پیدا کرده است که کوچکترین شباهتی باآن چیزی که قبلاً وجود داشت ندارد. این دنیا نه تنها امکانات و عوامل غیر قابل تصور و حیرت انگیزی در خود نهان کرده است بلکه خطرهای هولناکی نیز با خود به همراه آورده است.
تحولات اخیر ما را در برابر سوالات زیادی قرار می دهد که هنوز جوابی برای آنها نمی دانیم به طوری که به تدریج دچار نگرانی و تردید می شویم که آیا اصلاً بشر قادر خواهد بود که این طوفان هرج و مرج را مهار کند.
در دنیای امروز بخش عمده زندگی ما در سازمانها و یا در ارتباط با آنها سپری می شود که البته برخی از آنها بزرگ و پیچیده اند مانند سازمانهای دولتی و بعضی دیگر همچون خانواده کوچکند.
هر سازمان یا اداره ای با انجام دادن وظایف چندگانه یا تخصصی، هدف های عام یا خاصی برای خود و جامعه محقق می سازد. شناخت خلقیّات کاری و روانی کار مستلزم گردش امور محوله با فرد یا گروه می باشد و عدم عملکرد موثر این مساله باعث اختلال روحی و روانی کارکنان خواهد شد و باعث افت کم کاری و عدم هماهنگی رشد در کلیه زمینه ها خواهد گردید در این جا بحث رضایت شغلی مطرح می شود. در مجموع رضایت شغلی یعنی دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل.
بیان مسئله
یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش بالابردن سطح کیفیت دانش و پیشرفت تحصیلی فراگیران می باشد که عوامل مختلفی در رسیدن به اهداف موثرند و از جهاتی نقش اساسی معلمین در این راستا بر کسی پوشیده نیست و آنچه موجب موفقیت و کارایی بیشتر معلمین می شود و تلاششان را افزون و اثر بخش می نماید رابطه تنگاتنگی با میزان رضایت ایشان از شغلشان دارد. حال در این پژوهش تلاش می شود:
- آیا بین رضایت شغلی معلمین زن و پیشرفت تحصیلی فراگیران ارتباط وجود دارد؟
- آیا بین سابقه خدمت معلمین زن و رضایت شغلی آنان ارتباط وجود دارد؟
- آیا بین مدرک تحصیلی معلمین زن و رضایت شغلی آنان ارتباط وجود دارد؟
- آیا بین مدرک تحصیلی معلمین زن و پیشرفت تحصیلی فراگیران ارتباط وجود دارد؟
- آیا بین سابقه خدمت معلمین زن و پیشرفت تحصیلی فراگیران ارتباط وجود دارد؟
هدف تحقیق:
رضایت شغلی به فرد این امکان را می دهد تا انگیزه و تلاش و فعالیتش را در جهت مطلوب واقع شدن شغلش بکار گیرد. در واقع معلمی هم که از رضایت شغلی برخوردار است تمام فکر و عمل خویش را صرف بالا بردن کیفیت تحصیلی فراگیران و پیشرفت تحصیلی و تربیتی ایشان بکار می گیرد و تا استعداد ها و نبوغ فکری فراگیران را بطور صحیح و در رسیدن به کمال اعتلاء و ارتقاء بخشد.
اینکه هدف از انجام این تحقیق شناخت علمی این مسئله می باشد که آیا بین رضایت شغلی معلمین زن و پیشرفت تحصیلی فراگیران آنها رابطه وجود دارد؟
فرضیه های تحقیق:
- بین سابقه خدمت معلمین زن و رضایت شغلی آنان ارتباط وجود دارد؟
- بین مدرک تحصیلی معلمین زن و رضایت شغلی آنان ارتباط وجود دارد؟
- بین مدرک تحصیلی معلمین زن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی ارتباط وجود دارد؟
- بین سابقه خدمت معلمین زن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی ارتباط وجود دارد؟
- بین رضایت شغلی معلمین زن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدائی ارتباط وجود دارد؟
ضرورت انجام تحقیق:
ضرورت انتخاب و انجام این پژوهش بدین اهمیت موضوع رضایت شغلی و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی فراگیران می باشد.
با توجه به اینکه انسان در نظام هستی نقش اصلی و رکن اساسی هر جامعه را ایفا می کند و از طریقی یگانه موجود خلاق و متفکر و مسئول مطرح گردیده، بنابراین می توان با شناخت صحیح و به موقع از ابعاد روی جسمی و طرز انگیزش افراد در جهت شکوفایی و رشد استعداد های نهفته ی تدابیر و اقدامات لازم را پیش بینی کرد تا در نهایت به تعالی او و بهبود عملکرد شغلی وی کمک نمود.
رضایت شغلی دراثر عواملی متعدد نظیر شرایط محیط کار، روابط حاکم بر محیط کار – نظام سازمانی شغلی و عوامل فرهنگی بوجود می آید و نوعی احساس مثبت نسبت به شغل به فرد می دهد رضایت شغلی میزان کارایی را افزایش می دهد چرا که دیده شد، کارکنانی که به شغل خود عشق می ورزند بیشتر زندگی آنها کار آنهاست و حتی شبها و ایام تعطیل یعنی تمامی ایام اوقات خویش به فکر پیشرفت می باشد.
از میان سازمانهای اجتماعی سازمان تعلیم و تربیت بدلیل نقش حساسی که در ایجاد تواناییها و داناییها و پرورش دانش آموزان دارد از مقام و مرتبه ی والایی برخوردار است و شکی نیست که افزایش میزان رضایت شغلی معلمین در بالا رفتن کیفیت کار و نیل به اهداف امور تربیتی تاثیر بسزایی دارد.
پیشینه تحقیق:
آن رو می نویسد : در جامعه ما هیچ موقعیت واحدی وجود ندارد، که در همه سطوح بتواند نیازمندیهای اساسی ما را نظیر کار و شغل ارضا کند. کار نیازمندیهای دیگر جامعه ما را نیز تامین می کند. در کار کردن رضایتی موجود است که رضایت فرد و خانواده او بر آن استوار است. کار برای فرد امنیت خاطر ایجاد می کند کار طبقه اجتماعی فرد جای زندگی طریق و طرز زندگی، لباس، ساعات کار، و اوقاتی که فرد در منزل می گذراند یا استراحت می کند را معین می سازد. کار به طور مستقیم در حالات روانی و طرز فکر هدفها و ارزشها نظرات درباره آموزش و پرورش، دور نمای زندگی و عقاید سیاسی آدمی موثر است.
سلامت انسان مربوط به شغل و حرفه او است. چه از لحاظ حوادث و بیماریهای ناشی از شغل و چه از نظر تغذیه و مراقبتهای پزشکی – طول عمر با شغل آدمی ارتباط دارد. مربیان، حقوقدانان، مدیران صنایع و بازرگانان جز کسانی هستند که عمر دراز دارند پزشکان در حد متوسط و شاعران در حد پایین تر قرار می گیرند. اختلالات روانی نیز ظاهراً رابطه ای با طبقه شغلی و حد و سطح آن دارد.
لذا با کار با تمام وجود شخص درگیرست و در شخصیت کلی او نفوذ میکند ( اردبیلی 74، ص 42 ).
آن دسته از مدیران که به دنبال افزایش بهره وری و اثر بخشی و کارایی کارکنان می باشد باید به عوامل انگیزشی در نگهداری منابع انسانی توجه داشته باشند و با بهره گیری از اصول رهبری و نفوذ و ارتباط و تعامل ثمره آن در فرایند سازمان جاری و ساری سازند. از دیر باز اینگونه تصورمی شد که نیروهای انسانی در سازمانها و مراکز اشتغال را می توان با افزایش حقوق و دستمزد نگهداری و به ادامه کار امیدوار کرد غافل از اینکه اگر چه می توان نیروی انسانی را با شرایط اولیه از قبیل حقوق و دستمزد و دیگر امکانات مادی و مالی جذب کرد لکن او را نمی توان تنها با این عوامل که تامین کننده سطوح اولیه نیازهای انسان است نگهداری کرد. نیروی انسانی از ارکان مهم هر سازمان است که باید به سطوح متعدد نیازهای مادی و اجتماعی و معنوی او دقیقاً توجه شود
انتخاب شغل و رضایت شغلی
مشاغل نادری هستند که در آنها فرد باید کارهایی را که از آنها متنفر است انجام دهد اما برای اغلب ما الزامی نیست که به کارهایی اشتغال ورزیم که از بسیاری چیزهای آن نفرت داریم. علیرغم تصور همگانی تولیدانبوه همه ی کارهایی اشتغال را محکوم به زوال و درماندگی نکرده است. روبنس و همکاران او حاصل 28 سال مطالعه و 450 اقدام خود رااز لحاظ اندازه گیری و سنجش درصد کارگرانی که از کار خود ناراضی بوده اند خلاصه کرده اند. در صدهای گزارش شده بین 1 تا 2+ یا میانه ای برابر 13 درصد نارضای است. بسیاری از مطالعات در جامعه های صنعتی صورت گرفته و از معیارهای متفاوتی از لحاظ رضایت در کار استفاده شده است. در قسمت اعظم مطالعات در جامعه های صنعتی صورت گرفته و از معیارهای متفاوتی از لحاظ رضایت در کار استفاده شده است. در قسمت اعظم مطالعات تنها اقلیتی از کارگران از کار خود ناراضی بوده اند. با انتخاب عاقلانه فرد ممکنست سهم عمده ای از لذایذ زندگی و خشنودیهای کار را برای خویش فراهم آورد گر چه تحقیقات بسیاری در باب تواناییهای شغلی و علایق حرفهای به جای آورده شده اما از لحاظ سازگاری عاطفی آدمی با کار و کار با انسان، بررسیهای کمی صورت گرفته است. اهمیتی که این جنبه از انتخاب شغل دارد سالها قبل از طرف فرانک و ودویلیامز روانکار و برجسته ای که مدیر پزشکی کمیته ملی بهداشت روانی بود بخوبی بیان شده است. کار فرد باید مفریا گریزگاه مناسبی جهت رفع نیازمندیهای عاطفی شخصی و خصوصی او فراهم آورد. قسمت اعظم حساسیت عاطفی شخص در کار او قرار دارد نه آن چنان که غالباً تصور رفته در جای دیگر. مشاغل و حرف گوناگون گریزگاههای عاطفی مختلفی را دربر می گیرند. حتی تخصصها در یک شغل نیز گریزگاههای متفاوتی را واجدند. آدمی ممکن است بیش از حد به سلاح فهم و دانش مجهز بوده و استعداد خاصی برای شغل معینی داشته باشد لیکن اگر شغل نتواند روزنه ای برای ارضای نیازمندیها وی می باشد ناگریز کار به نارضایتی و نا خشنودی او منجر خواهد شد حتی اگر موفقیت شغلی و یا نتیجه ای نیز از آن عاید شود باز چنان است که گویی از آن رهگذر غباری بر جان دل می نشیند. پس از آزمایش و خطای بسیار شاید گریزگاههای جزیی محیط را تا حدودی قابل تحمل سازند. اما پایه های حرمان که خود زاییده ی اندوه آدمی است همچنان باقی خواهد بود (اردبیلی 74 ، ص 80)
نظریه های رضایت شغلی
بروفی (1959) نظریه های رضایت شغلی را به شرح زیر تقسیم بندی نموده است.
نظریه نیازها- میزان رضایت شغلی هر فرد که از اشتغال حاصل می شود با دو عامل بستگی دارد. اول چه مقدار از نیازها و به چه میزانی از طریق کار و احراز موقعیت مورد تامین می گردد. دوم چه مقدار از نیازها و به چه میزانی از طریق اشتغال به کار مورد نظر تامین نشده باقی می ماند. نتیجه ای که از بررسی عوامل اول و دوم حاصل می شود میزان رضایت شغل فرد را معین می کند.
نظریه انتظارات- انتظارات فرد در تعیین نوع ومیزان رضایت شغلی موثرند. اگر انتظارات فرداز شغلش خیلی زیاد باشد در این حال رضایت شغلی معمولاً دیرتر و مشکل تر حاصل می گردد. مثلاً ممکن است فردی در صورتی از شغلش راضی شود که بتواند به تمام انتظارات تعیین شده خود از طریق اشتغال جامعه عمل بپوشاند. مسلماً چنین فردی به مراتب دیرتر از فردی که کمترین انتظارات را از شغلش دارد به احراز رضایت شغلی نایل خواهد آمد. لذا رضایت شغلی مفهومی کاملاً یکتا و یگانه و انفرادی است و باید مورد هر فرد به طور جداگانه عوامل و میزان و نوع آن مورد بررسی قرار گیرد.
نظریه نقشی- در این نظریه به دو جنبه اجتماعی و روانی توجه می شود. در جنبه اجتماعی تاثیر عواملی نظیر نظام سازمانی و کارگاهی و شرایط محیط اشتغال در رضایت شغلی مورد توجه قرار می گیرد. این عوامل همان شرایط بیرونی رضایت شغلی را شامل می شود. جنبه روانی رضایت شغلی بیشتر به انتظارات و توقعات فرد مربوط می گردد و به عبارت دیگر احساس فرد از موقعیت شغلی و فعالیتهایش در انجام مسئولیت های محوله و ایفای نقش خاص به عنوان عضوی از اعضای جامعه میزان رضایت شغلی فرد را مشخص می کند.
رضایت کلی نتیجه ای است که فرد از ترکیب دو جنبه اجتماعی و روانی عایدش می گردد.(شفیع آبادی 74،ص 127)
نظریه هرزبرگ:
نظریه دیگر درباره انتخاب شغل، رضایت شغلی و ثبات شغلی به هرزبرگ تعلق دارد هرزبرگ و همکارانش مطالعات گسترده ای را در این زمنیه ها انجام داده و به این نتیجه رسیده اند که به طور کلی بشر دو دسته نیاز عمده دارد.
نیاز به احتراز از درد، رنج و محرومیت جسمانی و امور ناخوش آیند.
نیاز به گسترش به رشد روانی، خلاق بودن و نایل شدن به امور خوش آیند.
طبق نظریه هرز برگ پنج عامل مهم برای رضایت شغلی و باقی ماندن فرد در یک شغل خاص ضروریست.
این عوامل عبارتند از:
- موفقیت
- شناخت
- آزادی عمل
- داشتن مسئولیت و اختیار
- پیشرفت در مقابل عواملی که موجب عدم رضایت شغلی و در نتیجه تغییر شغل میشود بیشتر مربوط به عواملی مانند حقوق و دستمزد خط مشی های اداری و روابط حقارت آمیز و شرایط فیزیکی کار می باشد.
شامل 30 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق بررسی رضایت شغلی معلمین زن وتاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان