نوع فایل: pdf
تعداد صفحات:165
نکته مهم: برای دریافت فایل ها همراه پروپوزال، نقشه ها (طرح)، پاورپوینت و فرم ب به صورت word «قابل ویرایش» با ما تماس بگیرید.
چکیده:
قشر عظیم جوان نیازمند توجه و برنامهریزی برای رشد و تعالی می باشد. اوقات فراغت جوانان سرمایهای برای رشد و تعالی است، جهتدهی به این نیروی عظیم در مسیر صحیح مستلزم ایجاد زمینهها و فضاها و مکانهای کافی مناسب است. در بین زمینههای فرهنگی و اجتماعی، سینما موضوعی است که از یک سو مخاطبین اصلی آن را جوانان تشکیل میدهند و از سوی دیگر خود نیز با مدرنترین تکنولوژیهای روز به پیش میرود، بدین سبب سینما میتواند نقش مؤثری در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و به خصوص نسل جوان داشته باشد. ولی متأسفانه در سالهای اخیر سینما جایگاه خود را در الگوی گذران اوقات فراغت از دست داده است. ایجاد عادت دوباره رفتن به سینما مستلزم حرکتی وسیع و مؤثر در ارتقاء سطح کیفی تولید فیلم و بهبود وضعیت سالنهای سینما است.کشور ما در مقایسه با آمار جهانی با کمبود شدید سالنهای سینما روبروست،در کنار این موضوع شهر تهران از ترافیک بسیار رنج می برد لذا مبالغ هنگفتی برای تبلیغات جهت استفاده از وسایل عمومی شهری هزینه می شود. با توجه به این موضوع ضروریست که در کنار بالا بردن سطح کمی و کیفی تولیدات و مجموعههای سینمایی جدید به تشویق هر چه بیشتر افراد برای استفاده از وسایل عمومی پرداخته شود.از این رو طراحی مجموعه سینمایی در کنار ایستگاه مترو علاوه بر ترغیب افراد برای استفاده از این ایستگاه،سبب ارتقا سطح فرهنگی جامعه به عنوان یک مکان فرهنگی دلپسند و امن می باشد. لذا در این پروژه طراحی یک مجموعه سینمایی در قالب کوچک که به تناسب، ظرفیت و وسعت خود در جهت بهبود کمبود شدید سالنهای سینمایی نقش دارد، با نام "طراحی مجموعه سینمایی در مجاورت ایستگاه مترو در تهران" در شهر تهران مدنظر قرار گرفته شده است که سایت این مجموعه در محلی پیشبینی شده است که پتانسیل قرار گیری همچین مجموعه ای را با توجه به تازه تاسیس بودن منطقه و نیز نیاز افراد به سیتما دارا می باشد.
مقدمه:
درصد بالایی از جمعیت ایران را قشر جوان تشکیل میدهند و با توجه به مسائل گوناگون این گروه، از اهم اهداف و برنامههای کشور است، جهتدهی به این نیروی عظیم و آگاهی دادن و رشد و پرورش جوانان مسئلهای است که از اهداف خاص برخوردار است. پرداختن به اوقات فراغت جوانان و سعی در ایجاد زمینهها و فضاهای کافی و مناسب که بتواند علاوه بر پوشش اوقات آزاد جوانان رشد فرهنگی و تعامل اجتماعی آنان را فراهم نماید بسیار ضروری مینماید.
از میان بسترهای فرهنگی و اجتماعی، مقوله سینما موضوعی است نو و جدید که مخاطبین اصلی آن را جوانان تشکیل میدهند، سینما با جذب جوانان و در ضمن بیان مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ... میتواند نقش مؤثری در پر کردن اوقات فراغت جوانان و هم زمان بالا بردن سطح فرهنگی آنان را فراهم نماید. سینما همواره مایههای اولیه همگانی بودن را داشته است مانند فرودگاه که نوعی دیگر از ساختمانهای بزرگ جدید در قرن 20 به حساب میآید سینما نیز وعده دید از دنیای جدید و سیر سفر به سوی مناطق و نواحی شگفت را به ما میدهد. سینما چشماندازی از یک پاتوق جمعی جدید است. سالن انتظار سینما مانند ترمینال فرودگاه جایی است که در آن انواع افراد از تمامی سطوح با یکدیگر برخورد ارتباط پیدا میکنند.
فهرست مطالب:
- چکیده
- مقدمه
فصل اول : ( کلیات پژوهش)
بخش اول :
1-1 شناخت موضوع طرح
1-1-1 هدف از انتخاب موضوع
1-1-2 شناخت سینما
1-1-3 خصوصیات مجموعه و اهداف طرح
1-1-4 فرضیات
1-1-5 متد روش تحقیق
بخش دوم
1-2 سینما و هنر
1-2-1 مقدمه
1-2-2 تقسیمبندی هنرها
1-2-3 پیدایش سینما
بخش سوم
1-3 سینما چگونه مکانی است؟ ایده مجموعه سینمایی از کجا آمد؟
1-3-1 عملکردهایی که هماکنون در سینما مستتر است.
1-3-2 عملکردهای افزودنی
1-3-3 سینما کجاست؟ به چه شکل ساخته میشود؟
1-3-4 امکان تحقیق و بررسی
1-3-5 حکمت مونتاژ به عنوان معماری سینما
1-3-6 نشانهها و دلالت در سینما
1-3-7 واقع نمایی و غیر واقع نمایی در سینما
فصل دوم : ( ضوابط و استاندارد ها )
بخش اول
2-1 ضوابط طراحی سینما
2-1-1 مقدمه
2-1-2 طراحی سینما
2-1-3 مکان استقرار
2-1-4 دسترسی
2-1-5 آسایش تماشاگر
2-1-6 معابر اطراف سینما
2-1-7 نمای مجتمع سینمایی
بخش دوم
2-2 ضوابط طراحی سالن
2-2-1 نکات اصلی مربوط به طراحی سالن نمایش
2-2-2 سالن تماشا – سقفها
2-2-3 سطح سالن نمایش
2-2-4 حجم سالن نمایش
2-2-5 زوایای مطلوب برای سالن نمایش
بخش سوم:
2-3 ضوابط مربوط به طراحی سالن تئاتر
2-3-1 طراحی سالن تئاتر
2-3-2 تئاتر ایوانی
2-3-3 تئاتر میدانی
2-3-4 فضای پشت صحنه
2-3-5 مسیرهای ارتباطی
2-3-6 ورودیهای صحنه
2-3-7 اتاق استراحت
2-3-8 اتاق تمرین
2-3-9 دید تماشاگر
2-3-10 انحنای ردیف صندلیها
2-3-11 شیب سالن نمایش
بخش چهارم
2-4 الحاقات سالن سینما
2-4-1 ورودیهای سالن سینما
2-4-2 خروجی اضطراری
2-4-3 اتاق پروژکتور
2-4-4 سایر عناصر تشکیلدهنده
2-4-5 پیش ورودی
2-4-6 ورودی
2-4-7 گیشه
2-4-8 تاسیسات گیشه
2-4-9 سالن انتظار
2-4-10 فعالیتهای دیگر در سالن انتظار
2-4-11 نحوه دسترسی از سالن انتظار به سالن نمایش
2-4-12 سطح سالن انتظار
بخش پنجم
2-5 خدمات و پشتیبانی
2-5-1 بوفه یا رستوران
2-5-2 بخش اداری
2-5-3 سرویس بهداشتی
2-5-4 فضاها و عناصر ارتباطی
2-5-5 بعضی نکات راجع به پلهها
2-5-6 نمای سینما
2-5-7 پارکینگ سینما
بخش ششم
2-6 تاسیسات
2-6-1 آکوستیک و الکروآکوستیک
2-6-2تاسیسات حرارت و برودت
2-6-3 سیستم تهویه مطبوع
2-6-4 تدابیر ایمنی و آتشسوزی
2-6-5 وسائل مربوط به اطفاء حریق
2-6-6 تاسیسات آبرسانی
2-6-7 مشخصات برق و روشنایی
بخش هفتم:
2-7 ضوابط مربوط به معلولین
2-7-1 جزئیاتی در رابطه با طراحی برای معلولین
2-7-2 محل توقف اتومبیل
2-7-3 رامپها و بالابرها
2-7-4 آسانسرها
2-7-5 سالن نمایش
2-7-6 راهروها
2-7-7 سرویس بهداشتی
بخش هشتم:
2-8 درجهبندی سینماها
2-8-1 ضوابط و قوانین درجهبندی سینماها
2-8-2 مقررات مربوط به سینماهای ممتاز
2-8-3 مقررات مربوط به سینما های روی تراس
فصل سوم : ( مبانی نظری )
بخش اول
3-1 معرفی اجمالی سینمای ایران
3-1-1 تفریح اشرافی
3-1-2 فیلم ناطق و افزایش سالنهای نمایش
بخش دوم
3-2 وضعیت سینماهای ایران
3-2-1 وضعیت سینماهای شهر
3-2-2 میزان جذب مخاطب
بخش سوم
3-3 بازدهی اقتصادی سالنهای سینمایی شهر تهران
3-3-1 نتایج تحقیقات میدانی
3-3-2 بررسی نیازهای سینمایی شهر تهران
3-3-3 ملاحضات طرح مکانیابی سینماها
3-3-4 تلفیق نتایج آماری و مکانیابی سینماهای جدید
بخش چهارم
3-4 تکنولوژی نمایش
3-4-1 سیستمهای نمایش فیلم
3-4-2 روشهای نمایش فیلم
3-4-3 گذری بر تحول صدای فیلم(در یک نگاه)
بخش پنجم
3-5 نقش و اهمیت صدا در سینما
3-5-1 سیستم صدای دابی چیست؟
3-5-2 جزئیات فنی
3-5-3 سیستم صدای دالبی ساراند دیجیتال
3-5-4 صدای دالبی در چهار سینمای تهران
بخش ششم
3-6 طراحی آکوستیکی
3-6-1 وضوح صدا
3-6-2 افزایش انرژی صدا
3-6-3 جذبکنندهها
3-6-4 یکنواختی امواج صوتی
3-6-5 سینما Imax
بخش هفتم
3-7 مفاهیم اولیه معماری در مقایسه با هنر فیلم
3-7-1 مفهوم فضا
3-7-2 کیفیتهای اولیه هنر معماری در فیلم
3-7-3 حرکت
3-7-4 ایستایی و پویایی
3-7-5 مرکز ثقل
بخش هشتم
3-8 مفاهیم زیباییشناسی در معماری
3-8-1 رابطه ساختمان با محیط
3-8-2 سطوح خمیده و منحنی
3-8-3 مربع
3-8-4 مستطیل
3-8-5 محور و جهت
3-8-6 نور
3-8-7 خصوصیات نور
3-8-8 نورپردازی طبیعی فضاهای خارجی
بخش نهم
3-9 اصول طراحی
3-9-1 ایده و روند طراحی
فصل چهارم : ( مروری اجمالی بر سامانه مترو ، بررسی نمونه های موردی )
بخش اول
4-1 مروری بر سیر تحول مترو
4-1-1 تاریخچه
4-1-2 در جهان
4-1-3 در ایران
4-1-4 ورودی
4-1-5 ورودی مترو
4-1-6 تاملی در سیمای ورودی ایستگاههای مترو تهران
4-1-7 میزان پاسخ گویی به شخصیت افراد
4-1-8 عوامل موثر در تدوین ضوابط طراحی فضا های پیرامون ورودی
4-1-9 نتیجه گیری در اصول طراحی ورودی های
بخش دوم
4-2 نمونههای موردی خارجی
4-2-1 مجموعه سینمایی «پاته»، (pate, cinema)
4-2-2 مجموعه سینمایی « UFA»
بخش سوم
4-3 نمونههای موردی داخلی
4-3-1 مجموعه سینمایی آزادی
4-3-2 مجموعه سینمایی پردیس ملت
فصل پنجم : ( انتخاب سایت و بررسی شرایط اقلیمی )
بخش اول
5-1 کلیت انتخاب سایت
5-1-1 استان تهران
5-1-2 انتخاب شهر
5-1-3 سایتهای پیشنهادی
5-1-4 انتخاب منطقه
5-1-5 انتخاب سایت
5-1-6 پارک چیتگر چگونه پارکی است؟
بخش دوم
5-2 ویژگیهای سایت
5-2-1 دسترسیها
5-2-2 مناظره و دیدها
5-2-3 توپوگرافی
بخش سوم
5-3 خصوصیات اقلیمی منطقه 22 تهران
5-3-1 موقعیت گسترده مورد مطالعه
5-3-2 دما
5-3-3 بارش
5-3-4 رطوبت
5-3-5 باد
فصل ششم : ( ارائه طرح پیشنهادی )
بخش اول
6-1 مجتمعهای نوین سینمایی
6-1-1 سالنهای سینما
6-1-2 واحدهای تجاری
6-1-3 عملکردهای خدماتی
6-1-4 عملکردهای مناسب کودکان و نوجوانان
6-1-5 عملکردهای فرهنگی و نمایشگاهی
6-1-6 عملکردهای اداری
6-1-7 فضای سبز و باز
6-1-8 پارکینگ و تسهیلات تأسیساتی
بخش دوم
6-2 معرفی برنامه فیزیکی مجموعه «سینماتیک» شهر تهران
6-2-1 سالنهای سینما و فضاهای جانبی (تئاتر روباز)
6-2-2 آپاراتخانه یا اطاق پروجکشن
6-2-3 عملکرد تجاری ـ رفاهی
6-2-4 فضاهای فرهنگی و نمایشگاهی
6-2-5 خدمات اداری و پشتیبانی
6-2-6 فضاهای تاسیساتی و کارگاهی
6-2-7 فضای سبز مجموعه
بخش سوم
6-3 مدارک پروژه
منابع و مآخذ
فهرست جداول:
جدول2-1
جدول2-2
جدول2-3
جدول3-1
جدول3-2
فهرست تصاویر:
تصویر4-1
تصویر4-2
تصویر4-3
تصویر4-4
تصویر4-5
تصویر4-6
تصویر4-7
تصویر4-8
تصویر4-9
تصویر4-10
تصویر4-11
تصویر4-12
تصویر5-1
تصویر5-2
تصویر5-3
تصویر5-4
تصویر6-1
تصویر6-2
فهرست نقشه ها:
پلانهای طرح پپیشنهادی
منابع و مأخذ:
1) افشار نادری، کامران، ورودی، مجله معمار شماره59، مهر 1385.
2)ایران دوست، مریم، مجموعه سینمایی کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد یزد، استاد راهنما دکتر محمد یوسف نیلی،1387.
3) بانک اطلاعات هواشناسی تهران، ایستگاه مهر آباد، اردیبهشت 1389.
4)پاکزاد، جهانشاه، معیار های کیفی سنجش فضا، مجله آبادی، شماره39، 1385.
5)روزنامه ابرار، تاریخچه سینما، دی ماه 1385.
6) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معیار های طراحی سینما، انتشارات تهران، 1381.
7) سعادتی، معصومه، میثاق با سینما، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما دکتر رحیم شاه قلی ،آذر 1382
8) کسمایی، مرتضی، اقلیم و معماری، ویرایش محمد احمدی نژاد، نشر خاک،1382.
9) گروتر، کورت، زیبایی شناسی در معماری، ترجمه دکتر جهان شاه پاک زاد، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،1387.
10) مجله معمار، شماره 2، مسابقه مجموعه سینمایی آزادی، پاییز 1377.
11) مجله معماری و ساختمان، شماره 18، معرفی پردیس سینمایی ملت، خرداد 1387.
12)مجله هنر و معماری، طراحی سالنهای نمایش، شماره سیزدهم، تابستان 1388.
13) محرابی، مسعود، تاریخ سینمای ایران از آغاز تا سال 1375، انتشارات فیلم، چاپ سوم،زمستان 1386.
14) محمودی، محمد مهدی، ضرورت طراحی در ارتباط با فضای شهری پیرامون ورودی ، نشریه هنر های زیبا ، شماره 19 ، پاییز 1383.
15) محمودی ، محمد مهدی، طرح پژوهشی، تدوین ضوابط و معیار های فضای شهری مجاور ایستگاه های مترو ، دانشکده ی هنر های زیبا، 1379
16) مهندسین مشاور صنعت و سینما ،تحولات فنی و تکنولوژیک معماری سالن های سینما در جهان(نتایج مطالعات و تحقیقات طرح بهسازی و توسعه ظرفیت نمایش سینمایی)، کار فرما موسسه سینما شهر(معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،آذر 1383.
17) نصرالله زاده، نوید، سینما شهر، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه کرمان، استاد راهنما مهندس ساعد سمیعی،1387.
18) نویفرت، ارنست، اطلاعات معماری، ترجمه حسین مظفری ترشیزی، انتشارات آزاده،چاپ هشتم، 1386.
طراحی مجموعه سینمایی در مجاورت ایستگاه مترو در تهران. pdf